Hellöj folk,
Har smaskat in Linux Mint 'Alyssa' på tjejens burk men har prob's med Flash verkar det. Flash fungerar i stort (youtube, flashspel som dragonfable o.s.v.) men lustigt nog fungerar flash inte alls på min blogg...
Första probbet är mitt animerade tag-cloud i sidopanelen. Jag har löst det så man får upp ett 'analogt' tagcloud om man inte har Flash installerat men i den här installationen av 'Alyssa' får jag bara upp ett grått fält - gäller alla sidor på http://motreaktion.se
Sen fungerar inte Flashgalleriet på http://motreaktion.se/galleriet - får bara upp rubrikerna, inget mer...
Skulle vara kul att höra om nån av er får upp någon av dessa grejer och då vilken version av Firefox & Flash ni kör - suger om dom här grejerna inte fungerar i alls i GNU/Linux, då får jag lägga in analoga grejer helt ju...
Prestanda i FF's flickväns Mint Alyssa (bytt ämne igen)
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Prestanda i FF's flickväns Mint Alyssa (bytt ämne igen)
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 1 gång.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Re: Flash på motreaktion.se
Funkar finfint här! Snygga sidor också btw.. 
Jag kör FF 3.0.3 samt Shockwave Flash 10.0.0 d569
Här även Flashblock 1.5.6 aktiverat men efter att man tryckt på blockmojjen så funkar allt alltså.

Jag kör FF 3.0.3 samt Shockwave Flash 10.0.0 d569
Här även Flashblock 1.5.6 aktiverat men efter att man tryckt på blockmojjen så funkar allt alltså.

- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Fungerar finfint här med. Kan ju vara flash som buggar ur efter ett tag, det hände rätt ofta för mig när jag körde 64-bitars.
- maths57
I galleritet laggar det något otroligt! Firefox blev alldeles grå i synen nyss.
- micke_nordin
- Kontakt:
- farmfield
- Kontakt:
Fattar nada men nu fungerar den på tjejens dator också. Dock fick jag ett 'nytt' Flash-relaterat problem.
När jag kör ett youtube-klipp i helskärm hackar det som f*n - samt att när jag stänger klippet från helskärm så har urprungsklippet 'låst sig' typ - grrr...
Testade att dra ner senaste drivaren med envy men det gjorde ingen skillnad - systemet/FF/Flash pallar inte köra youtube-klipp i helskärm...
Vad gäller prestanda i övrigt så kan jag ha video i VLC igång på fullskärm och vrida kuben hur snabbt som helst utan hack, funkar också med deformerad video om jag t.ex. kör cube deformation pluggen & sfärisk 'kub' - så fattar inte riktigt varför just youtube strular. Kan det vara att CPU/GPU (inte säker på vilken som får jobba mest) är för slö för att avkoda h263 - för det är codec'en dom kör på youtube, eller?
Edit/tillägg: Tjejen har ett GeForce 3Ti så det är såklart übersunkigt i jämförelse med vad som helst idag, dock så driver det ju helt utan problem en video i helskärm i VLC deformerad till sfärisk som sagt, nåt jag är rätt imponerad av - det är bara att inse att Compiz är grymt optimerad OpenGL-programmering, hehe...
När jag kör ett youtube-klipp i helskärm hackar det som f*n - samt att när jag stänger klippet från helskärm så har urprungsklippet 'låst sig' typ - grrr...
Testade att dra ner senaste drivaren med envy men det gjorde ingen skillnad - systemet/FF/Flash pallar inte köra youtube-klipp i helskärm...
Vad gäller prestanda i övrigt så kan jag ha video i VLC igång på fullskärm och vrida kuben hur snabbt som helst utan hack, funkar också med deformerad video om jag t.ex. kör cube deformation pluggen & sfärisk 'kub' - så fattar inte riktigt varför just youtube strular. Kan det vara att CPU/GPU (inte säker på vilken som får jobba mest) är för slö för att avkoda h263 - för det är codec'en dom kör på youtube, eller?
Edit/tillägg: Tjejen har ett GeForce 3Ti så det är såklart übersunkigt i jämförelse med vad som helst idag, dock så driver det ju helt utan problem en video i helskärm i VLC deformerad till sfärisk som sagt, nåt jag är rätt imponerad av - det är bara att inse att Compiz är grymt optimerad OpenGL-programmering, hehe...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 1 gånger.
- farmfield
- Kontakt:
Re: Prestanda i FF's flickväns Mint Alyssa (bytt ämne igen)
Förutom ovanstående så får burken dessutom spatt efter skärmsläckaren har varit igång, laggar hej vilt, både mus, system, Compiz o.s.v. men tittar jag i resurserna så är det ingenting som ligger högt i CPU eller RAM... Detta problem är dock helt fristående från helskärm i Youtube som ju alltid fungerar dåligt.
Visste någon förresten vad det är som får jobba mest i helskärm på Youtube, är det GPU eller CPU?
Visste någon förresten vad det är som får jobba mest i helskärm på Youtube, är det GPU eller CPU?