Prestanda i FF's flickväns Mint Alyssa (bytt ämne igen)

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Prestanda i FF's flickväns Mint Alyssa (bytt ämne igen)

Inlägg av farmfield »

Hellöj folk,

Har smaskat in Linux Mint 'Alyssa' på tjejens burk men har prob's med Flash verkar det. Flash fungerar i stort (youtube, flashspel som dragonfable o.s.v.) men lustigt nog fungerar flash inte alls på min blogg...

Första probbet är mitt animerade tag-cloud i sidopanelen. Jag har löst det så man får upp ett 'analogt' tagcloud om man inte har Flash installerat men i den här installationen av 'Alyssa' får jag bara upp ett grått fält - gäller alla sidor på http://motreaktion.se

Sen fungerar inte Flashgalleriet på http://motreaktion.se/galleriet - får bara upp rubrikerna, inget mer...

Skulle vara kul att höra om nån av er får upp någon av dessa grejer och då vilken version av Firefox & Flash ni kör - suger om dom här grejerna inte fungerar i alls i GNU/Linux, då får jag lägga in analoga grejer helt ju...
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Re: Flash på motreaktion.se

Inlägg av diff »

Funkar finfint här! Snygga sidor också btw.. ;)

Jag kör FF 3.0.3 samt Shockwave Flash 10.0.0 d569
Här även Flashblock 1.5.6 aktiverat men efter att man tryckt på blockmojjen så funkar allt alltså.
Bild
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Fungerar finfint här med. Kan ju vara flash som buggar ur efter ett tag, det hände rätt ofta för mig när jag körde 64-bitars.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

I galleritet laggar det något otroligt! Firefox blev alldeles grå i synen nyss.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Funkar fin-fint här, jag kör:
*Adobe Flash Player 10.0.12.36
*Firefox 3.03

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fattar nada men nu fungerar den på tjejens dator också. Dock fick jag ett 'nytt' Flash-relaterat problem.

När jag kör ett youtube-klipp i helskärm hackar det som f*n - samt att när jag stänger klippet från helskärm så har urprungsklippet 'låst sig' typ - grrr...

Testade att dra ner senaste drivaren med envy men det gjorde ingen skillnad - systemet/FF/Flash pallar inte köra youtube-klipp i helskärm...

Vad gäller prestanda i övrigt så kan jag ha video i VLC igång på fullskärm och vrida kuben hur snabbt som helst utan hack, funkar också med deformerad video om jag t.ex. kör cube deformation pluggen & sfärisk 'kub' - så fattar inte riktigt varför just youtube strular. Kan det vara att CPU/GPU (inte säker på vilken som får jobba mest) är för slö för att avkoda h263 - för det är codec'en dom kör på youtube, eller?

Edit/tillägg: Tjejen har ett GeForce 3Ti så det är såklart übersunkigt i jämförelse med vad som helst idag, dock så driver det ju helt utan problem en video i helskärm i VLC deformerad till sfärisk som sagt, nåt jag är rätt imponerad av - det är bara att inse att Compiz är grymt optimerad OpenGL-programmering, hehe...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Prestanda i FF's flickväns Mint Alyssa (bytt ämne igen)

Inlägg av farmfield »

Förutom ovanstående så får burken dessutom spatt efter skärmsläckaren har varit igång, laggar hej vilt, både mus, system, Compiz o.s.v. men tittar jag i resurserna så är det ingenting som ligger högt i CPU eller RAM... Detta problem är dock helt fristående från helskärm i Youtube som ju alltid fungerar dåligt.

Visste någon förresten vad det är som får jobba mest i helskärm på Youtube, är det GPU eller CPU?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"