USB kablage - diagram? fel färger

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
twosome
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

USB kablage - diagram? fel färger

Inlägg av twosome »

Hej!

Jag har har gett mig in på att skarva ihop en ny sladd till mitt interna wlan-nätverkskort så att jag kan använda den externt.. Har fått detta att funka förut med samma kort, men denna gången när jag började skarva ihop grejerna så funkar det inte..
Hittar kortet och kan installera drivrutiner i vista (funkade i hardy förut också) Men jag kan inte connecta, antar att "data" sladdarna är felkopplade..

Jag har letat runt och fått till svar att den orangea är "ström", men varför har jag då en röd också? dessutom borde det väl vara 2 "data"?

HJÄLP!
Bilagor
CIMG4425.jpg
CIMG4425.jpg (189.99 KiB) Visad 1085 gånger
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: USB kablage - diagram? fel färger

Inlägg av Lars »

Rent allmänt så brukar ju röd och svart vara positiv respektive negativ spänning. Om man kopplar dem fel kan man mycket väl förstöra elektroniken (vis av egen erfarenhet :)).

http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.htm
twosome
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: USB kablage - diagram? fel färger

Inlägg av twosome »

För mig också en självklarhet! :)

Gah jag har iaf kopplat röd-röd / svart-svart x2 (jord) / vit-gul / grön-orange nu och jag hittar kortet och det hittar nätverk med full teckning...

Men när jag skriver in WPA så säger den direkt att det är en ogiltig kombination, även hur jag skriver det och även om jag skriver nåt helt annat så säger den samma sak.

Tänkte att det beror på drivrutinerna. Finns inga drivrutiner till just det kortet (Shuttle PN11 ) till vista, så vad jag har gjort förut är att installera både PN11 drivrutiner för xp och sedan PN15 drivrutiner för Vista.. och detta har funkat.. men gör alltså inte det längre.

I'm going Ubuntu, för att se om det funkar där. Wish me luck
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"