Partitioneringen i 8.10 fungerar ej. Hjälp önskas!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
stooolpe

Partitioneringen i 8.10 fungerar ej. Hjälp önskas!

Inlägg av stooolpe »

Har bestämt mig för att jag ska dela upp min hårddisk på 60 gig för att äntligen börja köra linux och då ubuntu, är helt färsk på området.
Vid installationen från ubuntu 8.10 kommer jag dit där partioneringen ska se, men mätaren som visar hur många procent det gått rör sig aldrig från 0%. Jag får fram hur mycket själv windows xp som jag har som operativsystem tar och att resterande del läggs till ubuntu, men sen när jag går vidare därifrån fungerar det inte. Kan redigera inlägget senare idag och skriva vad felmeddelandet säger.

Bestämde mig därför för att testa med partition magic från Norton, till min besvikelse fungerade det inte där heller.
Där får jag bland annat felmeddelande error: 938, samt 1529, testade att skapa ny partition, även att minska befintlig.

Har diskfragmenterat disken, kört diskrensning, har kollat så hårddisken är intakt, och kört CHKDSK /F

Finns här någon som har lust att försöka komma med lösningar, vill så gärna få igång det idag.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Partitioneringen i 8.10 fungerar ej. Hjälp önskas!

Inlägg av BadOmen »

Hej
1529 error:
Information mismatch in directory entry
A file attribute stored in a file record is different from the attribute stored in its directory entry.
Error 938 tror jag dyker upp för att det finns för många errors.

Läste runt lite på nätet och en del säger att det kan lösas med att uppgradera Partition Magic till 8.01 andra säger att man ska göra backup och formatera hårddisken och installera allt från början.

Har du inte så mycket att backaup och du har plats så är det nog lättast :)

Kanske du får nåt bättre alternativ sen men jag har inget i bakfickan nu iaf :)
Bowmore

Re: Partitioneringen i 8.10 fungerar ej. Hjälp önskas!

Inlägg av Bowmore »

Ur PartitionMagic 8.0 error messages and solutions
#1529 Information mismatch in directory entry
A file attribute stored in a file record is different from the attribute stored in its directory entry. If this error is in a system file (file 0–10), Windows NT CHKDSK does not fix it, but Windows NT rebuilds the root directory on the partition the next time the operating system is started.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"