Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av felham »

Tjoo. :) Nu funkade det för mig med.

Till Lao Tzu och andra:
  • Jag installerade Wine, sen Firefox för Windows i Wine.
  • Sen gick jag till Handelsbankens hemsida (med Wines Firefox) och installerade Nexus Personal.
  • Sen exporterade jag min e-legitimation från Nexus Personal i Windows (i p12-format, se ovan för mer info), sen importerade jag denna på min Wines Nexus Personal på min Linux-dator.
  • Sen så fick jag gå till Wines Firefox > Verktyg > Inställningar > Avancerat > Kryptering > Certifikat > Visa certifikat. Där importerade jag p12-filen (igen).
  • Sen så för att slippa konstiga tecken, så gå in på Wines Firefox > Verktyg > Inställningar > Innehåll > Teckensnitt & färger > Avancerat > Klicka ur "Låt sidor använda sina egna teckensnitt, istället för ovanstående"
Tidigare hängde sig Wines Firefox en del när jag gick till Handelsbanken. Rensade ut all känslig data, och nu tycks det funka rätt okej. Det kommer dock upp felmeddelande vid inloggningen, men det tycks inte påverka resten av ens besök på banken. Vid inloggningen, så syns heller inte OK-rutan så som det gör på Windows, men det kvittar också om man bara klickar enter när den rutan kommer upp.
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

magdogg skrev:Hej hej

Jag har slitit mitt hår nu i flera timmar för att få igång Nexus, ny Ubunu användare som man är heh.

Vad gäller problemet med att det inte går att importera *.nge filer i Personal under Wine så har jag kommit på en lösning. I Dokuments Settings/App Data/Personal finns det en konfigurationsfil som man editera med en textredigerare. Leta upp raden där typ Export Type=2 och ändra detta till 1. Violá, nu exporterar Personal ditt cert som p12 fil istället.

Detta gjorde att jag kunde importera både i Personal och Firefox under Wine.

MEN
Fråga 1: Hur fixade ni till så att man får slå in lösenordet igen? (jag "ramlar" rakt in i detta nu)
Fråga 2: När jag går på kontoinformation och klickar på ett av mina konton så är det riktiga jibberish tecken som visas. Hur får man till detta? (har provat ändra mellan ISO och UTF)
Fråga 3: Behövs verkligen Personal när man importerat cert till Firefox?

mvh Magnus
Utmärkt jä*** detektivarbete måste jag säga! Tusen tack.
1) Lösenordet är bara temporärt "cachat". Jag antar att det finns någon form av timeout, låst till din firefox "session".
2) Detta är ju löst nu redan, som sagt, "allow pages to choose their own fonts" under "advanced" i "content" inställningarna.
3) Jag tror det. Jag importerade dessutom *inte* certifikatet i firefox, bara i "Personal".
...just ja en sak till.

Någon som har kommit på en lösning på felmeddelandet och mozilla/netscape när man startar Personal? Kanske och har ngt med cfg filen att göra?
Nu är det min tur!
Ladda ner "winscard.dll" från nån dll site, kopiera till "$HOME/.wine/drive_c/windows/system", kör winecfg och gå in i "libraries" och skriv in "winscard" i fältet och lägg till/add!
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

palle-kuling skrev: Nu är det min tur!
Ladda ner "winscard.dll" från nån dll site, kopiera till "$HOME/.wine/drive_c/windows/system", kör winecfg och gå in i "libraries" och skriv in "winscard" i fältet och lägg till/add!
Woohoo! Nu är t.om. felmeddelandet borta. Nu kan man handelsbanka klart snyggare. ;D

Tack för tipset.
Användarvisningsbild
felham
Kontakt:

Inlägg av felham »

Mitt Firefox hänger sig hela tiden, så jag har skippat använda den här lösningen.

Läste dock följande precis:

Nexus Personal kommer till Linux

Enligt besked från tillverkaren Technology Nexus AB kommer Nexus Personal att släppas för Linux i slutet av november.

Nexus Personal är ett säkerhetsprogram som används bland annat av Handelsbankens Internetbank. Planen för Nexus är att programvaran kommer släppas i slutet av november, sedan skall den testas och skickas ut till bankerna. Bankerna skickar sedan ut Nexus Personal till kunderna. Om allt går som det är tänkt kommer kunder som kör Linux kunna använda Nexus Personal i början av 2009.
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Mitt Firefox hänger sig hela tiden, så jag har skippat använda den här lösningen.
Det är enkelt fixat. Kör firefox i felsäkert läge!
Enligt besked från tillverkaren Technology Nexus AB kommer Nexus Personal att släppas för Linux i slutet av november.
Holy cow! Har helvetet frusit till is nu?
Goda nyheter :D
Användarvisningsbild
Fatcaesar
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Fatcaesar »

Jag måste bumpa denna posten och försöka, Jag kör med senaste firefox samt Nexus personal 4.9.3 och har certifikatet i nexus samt firefox.

Dock när jag ska logga in får jag detta felmedelandet:

Kod: Markera allt

Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till eleg.handelsbanken.se.

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

Sidan du försöker se kan inte visas eftersom
  den mottagna datans autenticitet inte kan verifieras.

*     Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem.
Jag får även detta från Nexus personal:

Programmet misslyckades med att installera en eller flera kompinenter i en Netscape- eller Mozilla-baserad webbläsare

Referens: 10003
what to do.. hittar inga rimliga guider alls :S

Nu är ju denna tråden uttergammal och i fel del ;D Ska kanske fixa en ny
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fatcaesar skrev:Jag måste bumpa denna posten och försöka [...]
Jag flyttade ditt svar till den tråd du skapade efter detta inlägg: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=36337
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jag flyttade ditt svar till den tråd du skapade efter detta inlägg: viewtopic.php?f=202&t=36337
Du flyttade mitt svar *också*. Så jag klistrar in det som kan vara relevant i denna tråden, här nedan;
Vi har ju Nexus Personal för linux numera; https://install.bankid.com/
Kom ihåg att lägga till denna plugin i firefox, i Edit (menyn)>Preferences>Advanced>Security Devices>Load>Module så lägger du till "/usr/local/lib/personal/libP11.so".
Sen så kör du bara

persadm import
och skriver in HELA sökvägen till certifikatet (förmodligen bäst om det är i .p12 format. det går att exportera till .p12 i windows med lite pill)

Jag vet inte om detta funkar med bankid och så än (för skattedeklaration etc), men det funkar fint för bankärenden iaf. Kanske är lite tidigt att rekommendera denna version än, för handelsbanken har *inte* publicerat denna applikation för sina kunder än. Men det funkar.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"