Kubuntu krashar med YouTube???

Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Kubuntu krashar med YouTube???

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Mitt Kubuntu krashar titt som tätt när jag tex lyssnar på musik på YouTube. Jag har installerat Compiz Fusion, kan det vara det som belastar datorn för mycket?

Jag bifogar en bild över systemövervakaren. Har jag för lite interminne kanske?

MVH

Mats
Bilagor
desktop1.jpg
desktop1.jpg (70.89 KiB) Visad 1248 gånger
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kubuntu krashar med YouTube???

Inlägg av mcNisse »

Krashar det när du använder kwin?
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

mcNisse skrev:Krashar det när du använder kwin?
Hmmm, vad är kwin??? Sorry för min oerhörda okunskap :-[
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

kwin är fönsterhanteraren i kde. compiz är fönsterhanteraren du kör när du använder 3d effekter (i alla fall i kde 3.5.*).

För att växla mellan fönsterhanderare tryck alt-f2 och skriv kwin --replace eller compiz --replace.
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

mcNisse skrev:kwin är fönsterhanteraren i kde. compiz är fönsterhanteraren du kör när du använder 3d effekter (i alla fall i kde 3.5.*).

För att växla mellan fönsterhanderare tryck alt-f2 och skriv kwin --replace eller compiz --replace.
Det var det jävligaste ;D Hade jag ingen aning om - Hahaha.

Tycker du att jag skall testa ifall det är stabilare i KDE-läget?

Jag tror faktiskt att problemet dök upp då jag började köra 3D fönster i Compiz, dvs när fönstren svävar lite utanför skrivbordet.

Brukar Compiz orsaka krash?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är min uppfatting att compiz med kde är instabilt. Det skadar inte att testa.
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

mcNisse skrev:Det är min uppfatting att compiz med kde är instabilt. Det skadar inte att testa.
Varför behöver jag egentligen KDE när jag använder Compiz Fusion? Är det inte onödigt? Missar jag något ifall jag tex kör Ubuntu?

Kan jag avinstallera KDE så att det blir mer stabilt eller måste jag installera Ubuntu ist?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Observera att det är min uppfattning. Jag vet att det går att få en stabil miljö med compiz och kde också. Det är bara det att compiz gör det segare att jobba med datorn. Ta tex att byta workspace. Vill man att effekterna ska se bra ut tar det längre tid än utan.

Du kommer att bli av med kioslavarna om du byter till gnome. KIOslavarna gör det bekvämt att använda olika protokoll. Du kan spara filer via ftp, samba, fish(ssh) direkt i sparadialogerna tack vara dem.

Jag tycker att du ska kontrollera om det är compiz som är boven innan du installerar om, se ovan.

Vad är det som krashar? Kommer du tillbaka till inloggningen?
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

mcNisse skrev:Observera att det är min uppfattning. Jag vet att det går att få en stabil miljö med compiz och kde också. Det är bara det att compiz gör det segare att jobba med datorn. Ta tex att byta workspace. Vill man att effekterna ska se bra ut tar det längre tid än utan.

Du kommer att bli av med kioslavarna om du byter till gnome. KIOslavarna gör det bekvämt att använda olika protokoll. Du kan spara filer via ftp, samba, fish(ssh) direkt i sparadialogerna tack vara dem.

Jag tycker att du ska kontrollera om det är compiz som är boven innan du installerar om, se ovan.

Vad är det som krashar? Kommer du tillbaka till inloggningen?
Det som har hänt vid flera tillfällen är att när jag lyssnat klart på en låt och "backar" tillbaka i YouTube så blir hela FireFox grått. Det som också hänt på senare tid är att utloggningspanelen dyker upp hela tiden, dvs datorn tror att jag vill stänga av den. Jag har tryckt avbryt vid flera tillfällen och den återgår och spelar på för att till slut stängas av helt. Jag har bara märkt det då jag använt YouTube vilket jag använder varje kväll.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"