Köpa bärbar - Sony eller HP/Compaq?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Köpa bärbar - Sony eller HP/Compaq?

Inlägg av farmfield »

Edit 11/11: Nu står valet mellan två utmanare - bläddra ner... ;D

Så frågan är ju hårdvaran såklart - kompatibiliteten...

Maskinen har ett ATI Radeon HD X2400 grafikkort. Så, är det fortfarande att föredra Nvidia om man tittar på drivare eller är det skit samma idag? Jag kommer ju inte köra så mycket app's på maskinen, det är ju mest en fråga om compiz & den biten...

WLAN kan ju bli ett problem (som vanligt), har dock ingen aning vad det är för krets men det mesta går ju att lösa så det är jag inte så orolig för. Nån som vet vilka kretsar som är absolut no-no, enklare än att gräva i vad som fungerar eftersom det mesta ju gör det...

Sen är det ju Webkameran. Hur är det med dom inbyggda kamerorna i dom bärbara numera, brukar man kunna få igång det mesta eller? Det är inte dödsviktigt men hade såklart varit kul att kunna dema att den fungerar i GNU/Linux... Har Pidgin stöd för video nu eller vad skall man annars köra för att kunna köra video över t.ex. MSN-protokollet?

Men absolut viktigast: Den har ett inbyggt 3G modem - köper jag denna maskinen så är det primärt för att den har just intern 3G-modem, annars shoppar jag en HP eller nåt annat snyggare, hehe, för det är ju primärt en demo-burk som skall med ut till företag, kunder o.s.v...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 11 gånger.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Funderar på en Asus - men...

Inlägg av palle-kuling »

compiz + video + opengl kommer ju alltid avara ett problem tills DRI2 kommer i xorg 7.6 eller vad dom nu har bestämt sig för. Sen är det ju alltid så att nvidia funkar OOTB för det mesta.
Allt som inte är intel skulle väl jag undvika som WLAN iaf. Det blir enklast så.
Ja, webkameror brukar funka. I kernel 2.6.27 (intrepid) har stödet även utökats avsevärt. Skulle det vara riktigt illa brukar det gå att kompilera modulen själv.

Själv tycker jag du ska köpa Dell eller HP. Dom är förmodligen mest linux vänliga av dom alla. Dell har inbyggda 3G moduler som tillval på de flesta bärbara, och jag gjorde en sökning på prisjakt.se ang HP; http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 ... =s30633265
Alla dom bör finnas med 3G modul.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Inget NVIDIA kort fungerar OOTB, däremot gör i stort sett alla ATI och Intel kort det eftersom det finns OSS drivrutiner.

Varför skulle CompizFusion, video och OpenGL var ett problem? Det fungerar ju aldeles utmärkt. Däremot finns det vissa ATI kort som inte kan ha CompizFusion aktiverat om man ska kika på video.

Vad är det för inbyggt modem?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, men om vi tittar på det rakt av, föredrar man det ena framför det andra eller är det idag skit samma om man kör ATI eller Nvidia?

Sedan, hur är det med AMD? Det finns betydligt fler och billigare maskiner med AMD än med Intel, är det skit samma eller? Jag kommer inte köra 64bit OS oavsett CPU, det är 32bitars som gäller.

Jag vill helst att så mkt som möjligt bara skall fungera, hehe, lat som man är... Sedan är Dell inte aktuellt utan bara grejer som finns direkt i butik i Gbg eller Asus/Acer som jag kan shoppa direkt från leverantör.

Jag vill helst ha HP eftersom dom är snyggast. =)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Inget NVIDIA kort fungerar OOTB
OK då! Mr. Definitionfråga! :) nvidias "nv" kommer inte i närheten av "radeonhd", men det var inte riktigt så jag menade.
Vad jag menade var att t.ex. just kombinationen opengl + compiz + xvideo fungerar på alla nya nvidia kort så länge du har installerat "nvidia", vilket inte alltid är fallet med andra kort. Jag har personligen inget emot t.ex. ATI och jag vet att du köpte ett för ett tag sedan. Kul att det funkar bra. Sparka inte bakut nu! ;)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Sedan, hur är det med AMD? Det finns betydligt fler och billigare maskiner med AMD än med Intel, är det skit samma eller?
Rent generellt är det säkrare att köra intel. Inte på grund av CPU, utan för att nord/syd-brygga oftast är intels egna grejor (inkl. wlan, ljud etc) istället för andra tredje part tillverkare som kan sakna linux drivisar.
Bäst/säkrast är ju kanske kombinationen intel moderkort/cpu, intel wlan, intel GPU.
Men det är klart att det finns undantag!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Varför skulle Nvidia inte fungera ootb? Att dom kör proprietära drivare är jag med på & skiter i, så sett. Visst, FOSS är att föredra men funktion först.

Tittar vi sen på Intels grafikkort så har ju typ ALLA billigare maskiner deras x3100 som iaf tidigare inte fungerade med video & compiz ihop och var 'blacklisted'. Är det numera löst? I övrigt är enda Intelkortet jag sett i en bärbar i butik en maskin med ett i4500 vad det nu är för något. Jag vill hellre ha ett kort med lite sprutt i OpenGL men samtidigt vill jag att Compiz, Video och tv-ut skall fungera utan några större problem.

Sen är det CPU då... Så Intel CPU är alltså att föredra pga. chipset'en?

WLAN kör ju många atheros som iaf tidigare varit struligt som FAN ju - vet jag ju med våra Acer vi sålde. MadWiFi skulle vara en lösning men jag fick det aldrig att fungera. Bara en av burkarna jag tittat på har haft intel WLAN-kort - iof den snyggaste av dom, en gammal HP 'Art' som lockar om inte annat för att den är rätt ball, hehe... 14,1", C2D 2,1Ghz, 3gig ram, 250gb hd, nvidia 8400M GS, Intel wlan, bluetooth o.s.v... 7200 ex moms.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

x3100 är riktigt trevligt. Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur väl det funkar med compiz, med det finns säker många här som kan upplysa oss. Det finns nog med kräm för compiz dock.
x4500 är uppföljaren till x3100/x3500, och den bör fungera fint i intrepid. Kan hända att det är lite tidigt att uttala sig om det. Ingen jättestor prestandaökning, men många nya funktioner som HDMI och hårdvaruaccelerering för vissa HD/MPEG format(om det inte implementerat i xorg än, så kommer det snart) m.m . Det sistnämda är någon nvidia INTE kommer att ge oss i deras drivrutiner :(
ATI kommer däremot också att ge oss hårdvaruaccelerering (av video) inom en snar framtid (det sägs att det redan skall gå, med lite jävlar anamma och tur).

Vill du läsa lite mer om det här så kolla in phoronix.com.

Jag vet, det här är ibland som att välja mellan pest och kolera. Man köper grisen i säcken och hoppas på det bästa! :)
iof den snyggaste av dom, en gammal HP 'Art' som lockar om inte annat för att den är rätt ball, hehe
Fin som snus!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är hästarnas jobb att sparka bakut. ;D

Jag vettefasiken om jag skulle rekomendera NVIDIA eller ATI. Jag tycker ATI är bättre idag men med tanke på buggen som finns blir jag osäker. Beror ju helt på om CompizFusion och video är ett måste och om du inte orkar slå av CF när du ska kika på video. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Det är hästarnas jobb att sparka bakut. ;D

Jag vettefasiken om jag skulle rekomendera NVIDIA eller ATI. Jag tycker ATI är bättre idag men med tanke på buggen som finns blir jag osäker. Beror ju helt på om CompizFusion och video är ett måste och om du inte orkar slå av CF när du ska kika på video. :)
Är det samma bugg som med x3100 alltså - då får det bli Nvidia. Tror den art är mest i min smak i alla kategorier ändå - färgerna matchar Ubuntu också. =)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är inte det jag vet.. Vet inte alls om det är vissa modeller eller helt random med vissa ATI kort?
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Tyvärr har ju Nvidia sämre 2D prestanda än både ATI/Intel i sina drivisar. Så det är inte bara guld och gröna skogar. Men det funkar väl antar jag.
Om man tittar på framtiden så har ju både ATI/Intel mer att bjuda på, faktiskt. Nvidias drivrutiner har alltid varit av hög kvalite, men det verkar som ATI/Intel kommer rusande i en rasande fart.
Som jag sa - pest eller kolera. :) HP:n är nog ett bra val iaf.
Är det samma bugg som med x3100 alltså - då får det bli Nvidia.
Jag tror det. Men det är ingen bugg i hårdvaran, utan det saknas lite grejer i Xorg. Man kan köra x11 istället för xvideo iof, men jag vet inte hur det går att köra opengl/skärmsläckare samtidigt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lutar åt:

LG E500 (verkar vettigast)

...eller...

Acer Aspire 5520g

...eller...

Acer Extensa 5620g
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jag har en LG R500. Den har varit ett rent helvete att använda sen jag köpte den. Intrepid är den första version den inte låser sig i. Men nu funkar den visserligen väldigt bra.
Problemet med alla andra märken än Dell/HP/IBM är att dom oftast skriver BIOS och DSDTs som är anpassade för windows. Dom följer inte alltid acpi specifikationerna utan nöjer sig när det funkar under den plattform dom siktar på, t.ex. Vista. Det är därför många linuxanvändare måste typ avaktivera ACPI (det vill man absolut INTE avaktivera) eller använda något annat fult tricks för att få datorn att starta, gå i vänteläge, få ljudet att funka eller så vidare. Men kan du hitta en modell som någon verifierar åt dig att den funkar, så visst shoot.
Jag inser att jag kanske inte gör livet lättare för dig nu, men det är så det funkar. Hoppas verkligen att du hittar vad du söker. Jag har gått igenom samma sak, många gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HP är ju svårt att få tag på billigare modeller dock... Enda Inet hade var den här!

Sen har dom HP/Compaq - men dom e sååå fattiga i finishen... =(
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Hmmm. Det känns inte som jag hjälper dig. Snarare stjälper dig :/
Ibland är det bara så att dom har en fin insida, men en ful utsida. Det är sånt man lär sig efter ett tag. De som har båda, dom är väldigt sällsynta! :D

Köp inte LGn. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=29673
Det är inte samma maskin som min.

5520g - verkar funka bra. förmodligen bättre i intrepid.
5620g - hittade inget om den.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Köpa bärbar - Sony eller HP/Compaq?

Inlägg av farmfield »

I ena ringhörnan, Sony VAIO NR21S/S:

Bild

Intel T5450 Core2Duo, 1.66Ghz, Nvidia 8400M GT, 2Gb RAM, 250Gb HDD

- ej blåtand, ej webkamera, mic, inaktiverad VT-x
+ snygg & stabil som en MacBook, 802.11 b/g/n

I andra ringhörnan, HP/Compac CQ60-130:

Bild

Intel T3200 Pentium Dual-Core 2Ghz, Nvidia 9200M GE, 2Gb RAM, 250Gb HDD

- ej blåtand, står Compaq på den, Pentium Dual-Core = ingen VT-x
+ webkamera, inbyggd mic, bättre kortläsare än Sony, tgt med numpad
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När det kommer till design är HP mycket grymmare än Sony måste jag erkänna. Kör på HP! ;D
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

du är helt fel ute, självklart så måste din nya dator ha grundläggande saker som gps, 3g, touchscreen, roterbar skärm med 1280*800 i upplösning, intel atom 1.6GHz-processor, 1 gig ram. Men den får absolut inte vara större än två tredjedelars eeepc eller väga mer en 2/3 kilo.

Bild

Bild
Fujitsu u2010 eller fujitsu u820 beroende på var du bor.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Det blev...

Inlägg av farmfield »

...ingen av dom!? Fast nästan...

Jag tog en risk och köpte lillebrodern till CQ60-130, maskinen heter CQ60-110 och ser likadan ut...

Bild

Celeron Dual Core på 1.66 Ghz, 2Gb RAM, 160Gb HDD och ett Intel x4500 grafikkort...

Sitter och meklar med maskinen nu, kommer med mer info om hur & vad som fungerar och/eller inte imorrn eller nåt. =)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"