Frågor

nilst2008
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Frågor

Inlägg av nilst2008 »

Hej !

Som Windows-nörd så saknar jag lite i Ubuntu.... ::)

Defragmenterare verkar inte att finnas ? Inte nödvändigt med Ext3 ? ???

Enhetshanterare (där man kan se all hårdvara på ett grafiskt och logiskt sätt som i Windows) har jag inte lyckats hitta... ???

Installerade ett antirootkit (sudo apt-get install chkrootkit) och jag vet hur man kör det med kommando också. Annat skydd än detta är väl knappast nödvändigt ? Antivirus i Linux är väl aningen overkill va ? ;D
Senast redigerad av 1 nilst2008, redigerad totalt 28 gånger.
djkmmo

Re: Frågor

Inlägg av djkmmo »

nilst2008 skrev:Hej !

Som Windows-nörd så saknar jag lite i Ubuntu.... ::)

Defragmenterare verkar inte att finnas ? Inte nödvändigt med Ext3 ? ???
Nope, det behövs inte. ext3 blir också fragmenterat över tiden, men det har ingen större effekt på hastigheten, som det har i FAT/NTFS.
nilst2008 skrev:Enhetshanterare (där man kan se all hårdvara på ett grafiskt och logiskt sätt som i Windows) har jag inte lyckats hitta... ???
lshw-gtk
nilst2008 skrev:Installerade ett antirootkit (sudo apt-get install chkrootkit) och jag vet hur man kör det med kommando också. Annat skydd än detta är väl knappast nödvändigt ? Antivirus i Linux är väl aningen overkill va ? ;D
Det räcker med att stänga portarna i brandväggen och inte köra tjänster som andra kan ansluta till. Men du kanske måste göra det (webb-/mailserver etc)?
nilst2008

Inlägg av nilst2008 »

Tackar för svaren ! :)
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Verktyget fsck kan du använda för att kontrollera och eventuellt reparera ett Linux filsystem, någonting som ytterst sällan behöver göras. Titta igenom manualsidan för fsck (man fsck. Efter cirka 25 uppstarter (default) så kontrolleras diskarna i Ubuntu. Så vanligtvis behöver du inte fundera på detta.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"