Nä, kör!upnorth skrev:Det är väl bara att börja använda, om det inte tar fart är väl ingen skada skedd?
Använda launchpad som att-göra-lista?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Använda launchpad som att-göra-lista?
- maths57
Hur ska vi organisera listan? Och vad kan vi börja med att lägga upp? Kan vi göra reklam för den på något sätt så alla intresserade kan engagera sig?
Tanken var att idéer av mer avancerad teknisk karaktär som någon vill ta tag i kunde organiseras där.
Men vi behöver fortfarande få igång "brainstorm.ubuntu-se.org" för att samla, sortera och betygsätta idéerna
Men vi behöver fortfarande få igång "brainstorm.ubuntu-se.org" för att samla, sortera och betygsätta idéerna

- maths57
OK. Då har jag nog missförstått något.
Eller? 

Brainstorm för att spara, sortera och betygsätta alla idéer.maths57 skrev:OK. Då har jag nog missförstått något.Eller?
Launchpad när en idé börjar arbetas på (är det ett stavfel eller liknande som en person kan ordna snabbt kan det ju givetvis avklaras utan att hamna här).
Det är hur jag har tänkt att vi borde organisera administration och utveckling framöver

- maths57
Är det inte lite väl komplicerat att ha två listor? Om launchpad är för admins, så kanske brainstorm är för LoCot i stort? Det blir annars en mängd dubbelarbete som inte leder framåt, skulle jag tro.
Nja, problemet (enligt mig då) är ju att vi använder forum, mail och chatt för allt det här idag.maths57 skrev:Är det inte lite väl komplicerat att ha två listor? Om launchpad är för admins, så kanske brainstorm är för LoCot i stort? Det blir annars en mängd dubbelarbete som inte leder framåt, skulle jag tro.
Om vi använder BS och LP får vi 2 istället för (ja, de ovan nämnda bör ju faktiskt bara vara för support) 3 ställen med information och som dessutom erbjuder funktionalitet för just idéer och organisering. Dessutom blir allt dokumenterat

- maths57
Varför då inte krympa det till bara 1? Är inte redan 2 en för mycket? Kallas inte det för redundans?
Av följande anledningar:maths57 skrev:Varför då inte krympa det till bara 1? Är inte redan 2 en för mycket? Kallas inte det för redundans?
Brainstorm har typ 4 funktioner: Lägga till, kategorisera, rösta på och kommentera idéer. Allt du behöver för att organisera en stor mängd idéer alltså. Det är väldigt väl designat för brainstorming, men inte för övriga steg i processen mot ett färdigt arbete.
Där kommer Launchpad in. Nu har jag inte använt det själv men vad jag förstått finns funktionalitet (visserligen anpassat för kod) för i stort sett hela efterföljande kedjan?
Egentligen är ju den första tekniken viktigast för oss, för det är ju idéer och belöning för arbete (kommer när en idé kan markeras som färdig

Vad väntar du på?upnorth skrev:Men vi behöver fortfarande få igång "brainstorm.ubuntu-se.org" för att samla, sortera och betygsätta idéerna ;)
Mja, tänkte att vi kanske kunde använda ubuntu-se.org servern?andol skrev:Vad väntar du på?upnorth skrev:Men vi behöver fortfarande få igång "brainstorm.ubuntu-se.org" för att samla, sortera och betygsätta idéerna

Visst, jag kan installera en testversion på snooze.nu för att se hur vi kan anpassa det. Håller iofs på med www.snapsakademien.se/blogg som är i beta-fasen (en massa buggar att fixa) så jag får se när jag har tid till nya projekt.
Precisupnorth skrev:Mja, tänkte att vi kanske kunde använda ubuntu-se.org servern? :-\andol skrev:Vad väntar du på?upnorth skrev:Men vi behöver fortfarande få igång "brainstorm.ubuntu-se.org" för att samla, sortera och betygsätta idéerna ;)
Visst, jag kan installera en testversion på snooze.nu för att se hur vi kan anpassa det.
Har vi väl en fungerande version någonstans är det sen en smal sak att peta in den på riktiga servern.
-
En tråkig sak med Brainstorm/IdeaTorrent är att den inte fungerar med MySQL och Drupal 4.x (som vi använder), utan kräver PostgreSQL och Drupal 5.x. Men det är väl inget oöverstigligt hinder iofs.
Då är det kört för min del, jag kan fixa Drupal men jag har bara tillgång till MySQL hos BineroLars skrev:En tråkig sak med Brainstorm/IdeaTorrent är att den inte fungerar med MySQL och Drupal 4.x (som vi använder), utan kräver PostgreSQL och Drupal 5.x. Men det är väl inget oöverstigligt hinder iofs.

- maths57
Utanför ämnet: Brainstorm verkar nu mera vara IdeaTorrent.
Att uppgradera till Drupal 5.x ligger i pipan. Det är alltså bara att sätta upp en prototyp för Drupal 5, så har vi den klar när väl ubuntu-se.org gör den uppgraderingen.
Gällande tillgången till psql-server så torde du väl själv kunna fixa en trevlig miljö på localhost?
Gällande tillgången till psql-server så torde du väl själv kunna fixa en trevlig miljö på localhost?
Tja, skam den som ger sig