IDE för Linux med stöd för VB.NET? [LÖST]
- Drymedar
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
IDE för Linux med stöd för VB.NET? [LÖST]
Hejsan!
Jag undrar om det finns något IDE för Linux med stöd för VB.NET? Jag försökte installera Visual Studio via wine, men det fungerade tyvärr inte för min del och jag måste använda VB.NET för skolan.
Tack på förhand!
Jag undrar om det finns något IDE för Linux med stöd för VB.NET? Jag försökte installera Visual Studio via wine, men det fungerade tyvärr inte för min del och jag måste använda VB.NET för skolan.
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Drymedar, redigerad totalt 24 gånger.
Re: IDE för Linux med stöd för VB.NET?
Definera stöd? Vim fungerar alldeles utmärkt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Drymedar
- Kontakt:
Med stöd menar jag att den hjälper till och visar när man skrivit fel i koden och typ programmerar knappar och så automatiskt som i VS. Jag ska testa och se om Vim är något för mig.dmz skrev:Definera stöd? Vim fungerar alldeles utmärkt.
Jag ska ta och titta lite nogrannare på detta också.Bowmore skrev:Kan det här vara något![]()
Mono Project
VisualBasic.NET support
Mono Project Roadmap
Downloads
Tack för tipsen!
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Samma projekt som jag hänvisade tillmicke_nordin skrev:Här hittade jag något (har inte testat själv)
http://www.monodevelop.com/Main_Page
/Micke

Mono-paketen finns i repos både för Hardy och Intrepid
Grundpaketet är mono-2.0-devel och kan installeras i Synaptics
eller i terminalen med
Kod: Markera allt
sudo apt-get install mono-2.0-devel
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ach so. Jag surfade runt på detgeb, såg paket och mindes den här tråden, men ni verkar ha full koll redanBowmore skrev: Samma projekt som jag hänvisade till![]()

/Micke

Koll och koll. Jag blev bara lite nyfikenmicke_nordin skrev:Ach so. Jag surfade runt på detgeb, såg paket och mindes den här tråden, men ni verkar ha full koll redan

Glömde att man måste uppdatera programköllorna för Hardy för att få ner senaste versionen men det finns beskrivet i Badgerports 8.04 Ubuntu Repository.
Sen om man vill testa lite Mono Basics, dvs det klassiska Hello World och se att installationen funkar.
Drymedar, hur gick det? Kör du Monos VB.NET på Ubuntu? Funkar den bra för din del?
Om du även anser att tråden är löst så markera den som löst.
- Drymedar
- Kontakt:
Har faktiskt inte haft tid att testa riktigt än om jag ska vara ärlig, har haft brutalt mycket att göra i skolan nu den senaste tiden då alla lärare sätter allt veckan innan höstlovet. Att vi har 5 veckors APU direkt efter lovet hjälpte väl inte direkt. Men jag hittade Gambas som verkar fungera väldigt bra till VB.NET, åtminstone till alla de ytters basic sakerna som jag testat göra i det.Bowmore skrev:Drymedar, hur gick det? Kör du Monos VB.NET på Ubuntu? Funkar den bra för din del?
Jag trodde faktiskt jag hade markerat den som löst, jag kommer ihåg att jag satt och tänkte att jag skulle markera den som löst. Men jag gör det nu istället!
Edit:
Testade MonoDevelop nu och den verkar inte ha något grafiskt läge så som Visual Studio eller Gambas, och jag är alldeles för mycket av en nybörjare för att sitta och skriva all kod för knappar och sånt för hand, så det verkar tyvärr inte vara något för mig.

Re: IDE för Linux med stöd för VB.NET? [LÖST]
En sak man skulle kunna göra är att installera Windows i tex. Virtualbox och köra Visualstudio i den.