Hjälp hitta bästa ftp programet för mig.
-
- Kontakt:
Hjälp hitta bästa ftp programet för mig.
Hej, Jag har kört Gftpd sen jag började med ubuntu. Var skönt med att grafiskt kunna ställa in allt och det gick smidigt.Men nu har jag kommit så långt i mitt linux användande så att confa i terminal är inga problem. Så nu skulle jag vilja kryptera min ftp trafik och eftersom Gftpd inte klarar av detta så letar jag nu efter en annan server mjukvara.
Mina krav:
Snabb och stabil
Krypterad trafik
Möjlighet till virtuela användare.
Men framför allt att användare inte ska ha egen hem katalog som dom använder utan att alla läser från samma /hdd/ftp där det finns ett antal undermappar med bland annat en upload mapp som man ska kunna sätta skrivrättigheter på medans alla andra mappar endast är läs bara. Förstår ni vad jag menar?
Jag tittade lite på Vsftpd men när jag instalerade detta hände nåt konstigt, min gamla gftpd slogs ut och avinstalerades =/ så nu blev bytet lite mer brådskande. Men annars såg vsftpd bra ut förutom att jag itne kan hitta hur man ändrar hem katalogen från /home/ftp till /hdd/ftp
Någon som kan hjälpa mig med det eller har förslag på ett annat server program. Mvh K-G
Mina krav:
Snabb och stabil
Krypterad trafik
Möjlighet till virtuela användare.
Men framför allt att användare inte ska ha egen hem katalog som dom använder utan att alla läser från samma /hdd/ftp där det finns ett antal undermappar med bland annat en upload mapp som man ska kunna sätta skrivrättigheter på medans alla andra mappar endast är läs bara. Förstår ni vad jag menar?
Jag tittade lite på Vsftpd men när jag instalerade detta hände nåt konstigt, min gamla gftpd slogs ut och avinstalerades =/ så nu blev bytet lite mer brådskande. Men annars såg vsftpd bra ut förutom att jag itne kan hitta hur man ändrar hem katalogen från /home/ftp till /hdd/ftp
Någon som kan hjälpa mig med det eller har förslag på ett annat server program. Mvh K-G
Re: Hjälp hitta bästa ftp programet för mig.
vsftpd is the way to go. Kika på det igen. 

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Kontakt:
Har gått efter denna guide http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... la#p175600 Men får inte till det. Vsftpd startar inte eller nåt sånt för jag kan inte logga in. Säger bara connection refused
-
- Kontakt:
dmz skrev:vsftpd is the way to go. Kika på det igen.
Behöver hjälp. Får inte vsftpd att funka. När jag instalerar det så går allt bra men trycker jag tex sudo /etc/init.d/vsftpd restart så får jag följande error
No /usr/sbin/vsftpd found running; none killed.
Hur kan jag ta bort allt och börja om? har provat sudo apt-get remove vsftpd men det hjälper inte. Vill även gärna ta bort vsftpd databasen i mysql också så jag står helt fräsh och kan börja om. Då ska jag nog få det att funka.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det här tar bort vsftpd och alla konf-filer.
Sedan måste du in i MySQL för att ta bort databasen. Vet inte hur man gör det i terminalen. Har du kanske phpMyAdmin?
Kod: Markera allt
sudo apt-get --purge remove vsftpd
-
- Kontakt:
tack det funkamaths57 skrev:Det här tar bort vsftpd och alla konf-filer.Sedan måste du in i MySQL för att ta bort databasen. Vet inte hur man gör det i terminalen. Har du kanske phpMyAdmin?Kod: Markera allt
sudo apt-get --purge remove vsftpd

- maths57
Underbart!
Jag markerar tråden som löst.

-
- Kontakt:
Det kan du göra. Fast jag är långt från klar med hela instalationen med virtuella användare och SSL så gissar att jag kommer få problem igen ^^maths57 skrev:Underbart!Jag markerar tråden som löst.
- maths57
OK. Leta i tavlan Nätverk/Säkerhet/Servrar om du kan finna något där. Annars kan du starta en ny tråd där. Men vi hoppas väl att det ska funka.