Backup av användare och lösenord

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Majo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Backup av användare och lösenord

Inlägg av Majo »

Jag kör Samba på Ubuntu server 8.0.4 som filserver och domänkontrollant i ett Windowsnät med ca 200 användare. I den dagliga (nattliga) backupen tar jag med hela /etc för att snabbt kunna återställa användare och lösenord vid en eventuell krasch. Jag föreställer mig att jag bara behöver installera en ny server och sedan kopiera /etc från backupen och så är jag igång igen, med alla användare, grupper och lösenord intakta.

Visst är det så enkelt eller behöver jag göra något mer/annat/annorlunda?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Backup av användare och lösenord

Inlägg av maths57 »

Nu har jag inte några direkta kunskaper eller erfarenheter av det här, men jag tror att om du bara installerar om Ubuntu 8.04 så ska det vara helt OK. Om du däremot vill uppgradera till 8.10 när den kommer, då kan det bli trickigare, kan jag tänka mig. Om en senare version av ett program innebär att konfigurationsfilen ser annorlunda ut, då bli din backup inte kompatibel. Men jag vet inte hur man ska göra eller om det är ett riktigt problem.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det kan vara en bra idé att spara /var också, det lagras en del där. T.ex. lägger MySQL själva databaserna där, men jag är osäker på om Samba lagrar något viktigt där.
Majo

Inlägg av Majo »

maths57 skrev:Nu har jag inte några direkta kunskaper eller erfarenheter av det här, men jag tror att om du bara installerar om Ubuntu 8.04 så ska det vara helt OK. Om du däremot vill uppgradera till 8.10 när den kommer, då kan det bli trickigare, kan jag tänka mig. Om en senare version av ett program innebär att konfigurationsfilen ser annorlunda ut, då bli din backup inte kompatibel. Men jag vet inte hur man ska göra eller om det är ett riktigt problem.
Det kanske stämmer, men det blir nog inget problem i mitt fall, eftersom det handlar om backuper som körs varje natt. Om datorn kraschar installerar jag ju bara samma operativsystem som den hade dagen innan.
Majo

Inlägg av Majo »

Lars skrev:Det kan vara en bra idé att spara /var också, det lagras en del där. T.ex. lägger MySQL själva databaserna där, men jag är osäker på om Samba lagrar något viktigt där.
Jo, jag sparar även ändringar i /var varje natt. Utrymme på hårddisk är i dag så billigt att det inte finns någon anledning att snåla på sånt.

Och eftersom ingen ännu protesterat mot min backupstrategi, tolkar jag det som att det kommer att fungera att återställa användare, lösenord och grupper enbart genom att kopiera tillbaka respektive filer till respektive platser.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"