Trött på att hjälpa bekanta med Windows hela tiden...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Eldräven
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Trött på att hjälpa bekanta med Windows hela tiden...

Inlägg av Eldräven »

Hejsan,

Ja, det är väl lika bra att säga det direkt - det här är lite av en GNÄLLTRÅD! Antar att fler känner igen sig efter att ha läst rubriken. Släktens/bekantskapskretsens datanörd som folk gärna gör sig lustiga över i tid och otid, men som verkligen behövs när det kniper.

Det är fredag, slut på en lång, dryg vecka på jobbet. Telefonen ringer...

Here we go again. ::)

Ja, folk ringer verkligen när man som minst anar det (eller vill) och ska ha "hjälp med datorn" (alltså Windows). Personer som man i regel inte umgås med annars. Släktingar. Släktingars vänner. Arbetskamrater. F.d. arbetskamrater. Ja, bekanta helt enkelt. Jag vill helst slippa, men det är svårt att säga nej av olika anledningar. "Okej, visst, vi kan titta på det i morgon..."

Så får man en luddig beskrivning av vad som är fel. Ofta är det varianter på samma sak. Windows startar inte, den 60 dagars långa Norton-licensen har gått ut, det poppar upp skumma webbsidor etc. Här följer ett axplock av favoriter:

"Öhh... datorn är så seg, den behöver nog rensas. Mycket skräp i den nu."
"Du som vet... varför blir skärmen svart?"
"Vi har försökt installera spelet, men det stannar halvvägs."
"Det står att datorn kan vara utsatt för risk!!!!!"
...

Det är inte en fråga om "om" man kan/vill hjälpa dem, utan "när". Och då förstås så fort som möjligt.

Väl på plats upptäcker man att datorn har XP SP1, en föråldrad (om någon) anti-virusdatabas, Firefox finns inte installerat. Listan kan göras lång. Och hela datorn är sprängfylld av spyware. Bingo.

Here we go again. ::)

Så börjar den långa resan. Installera. Uppdatera. Sök. Rensa. Innan man kommit halvvägs genom Windows Update-tjänsten har 1 timme redan passerat... 2 timmar. 3 timmar... Det är 95% väntetid/dötid. Samtidigt får man försöka vara lite social. Kallprata med dem som äger datorn. (Vilket brukar resultera i avhuggna meningar eftersom man aldrig riktigt släpper blicken från skärmen.) Så glider man in på just datorämnet, vilket alltid blir pinsamt när personerna ska uttala sig: "Ja, se Internet - det är allt bra osäkert det." Jag himlar med ögonen och försöker att inte säga nåt opassande...

Nån timme till passerar. Till slut är man förhoppningsvis klar. Halva dagen har antagligen gått. Kul. Man får några hundralapper för besväret, tackar för sig och traskar hemåt med vetskapen om att personerna snart kommer att ringa igen. Av samma anledning. Men man har gjort sin plikt. Alla är nöjda. För stunden.

Det värsta av allt är att det man gör är ganska enkla grejer. Sånt som folk klarar själva. Om de bara ville försöka.

Läste om en kille i tidningen Datormagazin som (när folk ringde och skulle ha hjälp) frågade "har du sökt på google?" och - om svaret då blev nej, lade på telefonen direkt. Var svaret "ja" så tog han sig tid och hjälpte till. För visst känns det så, att folk skulle klara så mycket mer om de bara försökte. Men de är ofta bekväma av sig och ringer istället efter "fixaren". Det är lite så jag upplever det. Och det känns rätt tråkigt att bli "utnyttjad" på det viset. Jag tror dock inte att jag skulle palla med att lägga på luren. Vill ju inte vara taskig. Samtidigt vill jag inte vara nån springpojk som servar alla så fort det passar...

Är det nån som har nåt tips på hur man "hanterar" sådana här situationer? Hur man drar gränsen. (För utom att tvinga dem att installera Ubuntu... :P )
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Användarvisningsbild
Coleridge

Re: Trött på att hjälpa bekanta med Windows hela tiden...

Inlägg av Coleridge »

Igenkänningshumor på hög nivå. Jag ska trycka visitkort med titeln "Spyware-sanerare" tror jag.

För att minska arbetsbördan kan du kanske säga: jag mailar lite tips och sedan har du ett standardmail med lite tips på hur man googlar sig fram till olika lösningar på standardproblemen som dyker upp...
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Ta betalt! Dels känns det mindre jobbigt om man får ersättning för jobbet och dels så kanske några skärper sej lite och kollar innan dom ringer. Jag tar numera betalt av alla utom dom allra närmaste, såvida dom inte accepterar att få in ubuntu istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

- Det är lite stressigt just nu, men ta den här skivan, så kan du surfa, maila ordbehandla och det mesta annat säger du och lämnar över en Ubuntu Live CD. Jag kommer förbi, så snart jag hinner, säger du och drar iväg innan de hunnit öppna näbben.

Se'n gör du en notering i almanackan om att titta in om fjorton dagar. Vill de då ha Ubuntu installerat är det frid och fröjd. Annars tar du femhundra spänn i timmen. Du vet det där med arbetsgivaravgifterna och momsen, det är ett vänskapspris. Ja, du kan förstås ta betalt för att installera Ubuntu också, men det går i alla fall snabbare.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Läste om en kille i tidningen Datormagazin som (när folk ringde och skulle ha hjälp) frågade "har du sökt på google?" och - om svaret då blev nej, lade på telefonen direkt.
Fy faan va klockrent!

Jo nog känner jag igen mig alltid. Jag försöker få folk att förstå att det inte är en brödrost dom har köpt. Vill dom göra lika mycket som man kan med en brödrost, så skulle nog alla kunna hantera en dator.
Faktum är att man köper inte en bil utan ett körkort. Det funkar inte så. Man måste lägga ner lite energi på att förstå hur den funkar, vad man inte bör göra med den, och vad man måste göra för att den ska hålla sig i det skick den är. Detsamma gäller en dator.

Sen är folk snåla. Alla ska göra *allt* på samma dator. Gärna en jättegammal dator med tusen virus och fläktar som slutade funka för länge sedan.
Jag säger till dom att köpa en billig PC som ungarna kan spela på. (läs installera virus och titta på nude.jpeg.exe bilder), samt en mac till sig själva för bankärenden, surfande och mailande m.m.
Men en mac kostar ju någon tusenlapp extra, och det är ju jättehemskt. Vad dom inte förstår är att i längden kostar tid *mycket* pengar. Sen så ska dom ju ända ha sina datorer i typ tio år innan dom byter, så varför tjata om pengar då?

Förresten, min mamma kör ubuntu. Hon ringer aldrig mig om problem. Men hon har iof inte så höga krav, och har aldrig kört några "speciella" program i windows. Men allt det viktiga funkar, jämt!

ooh vad skönt det var att ventilera!
Jag ska också börja ta betalt. 500 spänn i timmen.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det må vara FOSS, men det står inget i licensen om att inte ta betalt för support. ;) ;D

Utanför ämnet: Det finns något som heter Datorkörkortet. Tyvärr har det en extremt stark slag sida mot ett visst OS. :P Vi skulle ha något för Ubuntu.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Eldräven skrev:Så börjar den långa resan. Installera. Uppdatera. Sök. Rensa. Innan man kommit halvvägs genom Windows Update-tjänsten har 1 timme redan passerat... 2 timmar. 3 timmar... Det är 95% väntetid/dötid. Samtidigt får man försöka vara lite social. Kallprata med dem som äger datorn. (Vilket brukar resultera i avhuggna meningar eftersom man aldrig riktigt släpper blicken från skärmen.) Så glider man in på just datorämnet, vilket alltid blir pinsamt när personerna ska uttala sig: "Ja, se Internet - det är allt bra osäkert det." Jag himlar med ögonen och försöker att inte säga nåt opassande...

Nån timme till passerar. Till slut är man förhoppningsvis klar. Halva dagen har antagligen gått. Kul. Man får några hundralapper för besväret, tackar för sig och traskar hemåt med vetskapen om att personerna snart kommer att ringa igen. Av samma anledning. Men man har gjort sin plikt. Alla är nöjda. För stunden.

Det värsta av allt är att det man gör är ganska enkla grejer. Sånt som folk klarar själva. Om de bara ville försöka
De har inget så excellent forum som detta att vända sig till ;D
tweeek

Inlägg av tweeek »

Eldräven, jag är så trött på att hjälpa folk med Windows att jag inte ens orkade läsa ditt inlägg :/

Senast förra veckan laddade en kompis ner virus och ville ha hjälp. Meh. Folk som inte kan hantera datorer ska inte ha någon dator.

Om de bestämt vill ha en dator så får de vara beredda på att betala för support.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Urban Anjar skrev:- Det är lite stressigt just nu, men ta den här skivan, så kan du surfa, maila ordbehandla och det mesta annat säger du och lämnar över en Ubuntu Live CD. Jag kommer förbi, så snart jag hinner, säger du och drar iväg innan de hunnit öppna näbben.

Se'n gör du en notering i almanackan om att titta in om fjorton dagar. Vill de då ha Ubuntu installerat är det frid och fröjd. Annars tar du femhundra spänn i timmen. Du vet det där med arbetsgivaravgifterna och momsen, det är ett vänskapspris. Ja, du kan förstås ta betalt för att installera Ubuntu också, men det går i alla fall snabbare.
Genialt! *Ulsak börjar genast att bränna en massa live-CD:n*
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag går på Ulsaks linje, fullkomligt genial lösning, hehe... xD

Där har vi en väg in för Ubuntu också. Det hade varit klockrent att erbjuda företag som Inet, Siba eller Elgiganten att dom får en Ubuntu Live-skiva som resque-CD att ha hos service att dela ut till desperata kunder, gärna med företagets logo o.s.v..
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Utanför ämnet: Ikväll är ni geniala! ;D Får snart flytta tråden till Marknadsföring. ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Har bytt taktik när det gäller att hjälpa windowsmänniskor. Säger bara att jag inte har tid.
Får mentala spärrar varje gång någon vill ha hjälp.

Största irritationsmomentet i Windows är att plocka bort alla "barer" som hamnar i Internet Explorer, typ MSN bar, Nero bar, Google bar osv.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

jag har trappat ner på supporten big time, för min redan sköra mentala hälsas skull. I går fick jag installera om grannens XP till följd av en katastrofal HD-krash, vilekt är okej - skit händer. Men när allt var klart och jag återigen, efter alla dessa år, fick ge honom handräckning i hur han ska kolla sitt skabbiga Hotmailkonto och lägga upp websidor på IE7:s taffliga favoriter-system.

Det finns inget mer frustrerande än att se en fullständig datoranalfabet långsamt trycka in ett URL med pekfingret, alltmedan jag i mitt huvud går "snällaskjutmignuskjutmignuskjutmignu".

Naturligtvis slår han fel på en bokstav och får göra om allt igen... "nej, du måste ställa markören där [skjutmignuskjutmignuskjutmignu]... "

Värst av allt var när han i våras någon gång knackade på och ville ha hjälp med att besvara ett mail han fått. Någon hade visst sökt upp honom personligen och ville ha hjälp med att skeppa ut pengar från Nigeria. Grannen var helt beredd på att svara honom och ville att jag skulle göra det. Girigheten lös naturligtvis genom, men jag kunde inte förklara idén bakom Nigerian 419-scams, men det gjorde däremot hans fru, som aldrig någonsin använt en dator i hela sitt liv. Hon skällde ut honom efter noter.

Idioter - jag kommer aldrig ifrån dem. Tack för gnälltråden, det känns bättre nu. ;D
tweeek

Inlägg av tweeek »

ZX Spectrum skrev:Största irritationsmomentet i Windows är att plocka bort alla "barer" som hamnar i Internet Explorer, typ MSN bar, Nero bar, Google bar osv.
Ja, de är jobbiga.

Å andra sidan...
Vem sa att IE6 inte hade plugins? ;)
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Men ingenjör eller tekniker anses antagligen mer vara ett kall än ett yrke, vilket gör att man inte kan tänka sig att det ska vara tal om ersättning.
Får man hjälp av en snickare är det aldrig något snack om att han ska ha betalt, det brukar mer vara en fråga om summan...
Läkare brukar vara en yrkesgrupp som jag hört brukar mörka med vad dom gör på fester för att slippa jobba gratis.
Det finns säkert fler kompetenser som fastnat i jobba-gratis-träsket...

Men tänk er följande frågor om hjälp:
- Hejsan Kurt... Du är ju revisor, kan du fixa min deklaration. Det är så krångligt och jag har så dålig koll på det där...
- Hejsansvejsan Benke. Du är ju bonde, kan inte du komma över ikväll och sätta potatis i mitt land, jag tycker det är så krångligt och jobbigt...
- Hej Anita, du är ju bilmekaniker... Kan inte du fixa min bil, den startar inte längre... Motorn ligger i bakluckan...
- Hallå där Zlatan. Du, mitt korplag lirar i helgen, kan inte du hoppa in och joxa lite med trasan... Jag tycker det är så obehagligt att bli svettig.
- Hej Tina, du är ju kock. Jag ska ha en middag på lördag, kan inte du komma över och laga maten?

Varför låter det så tokigt?
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

SLP skrev:jag har trappat ner på supporten big time, för min redan sköra mentala hälsas skull.
Jovisst är det så. Efter man suttit i GNU/Linux ett tag eller i GNU/Linux + MacOS X som jag, så blir återkomsten till WIndows så frustrerande, allting är så krångligt, i så många steg, filer finns överallt o.s.v...

Jag är numera på den nivån att jag t.o.m. vägrar mina föräldrar support över en viss gräns, som en ominstallation av Windows, det får popsen ta på firman & betala nån annan för t.ex... Sen har jag kompenserat genom att erbjuda mina tjänster i andra sysslor istället, meklar med deras husgrejer, hjälper till och bygger, reparerar, meklar med popsens bil eller vad som helst - men inga 5-timmars pass med problem i windows, hehe...
Användarvisningsbild
Eldräven

Inlägg av Eldräven »

Kul att så många känner igen sig (missförstå mig rätt) och ville svara i tråden. Det värmer! ;D

Många bra tips också. Att lämna över en live-skiva får jag helt klart börja med. Även om det kanske inte är lösningen i alla lägen.

Om man ser till enkla Windows-ärenden så funderar jag på att börja fråga folk "har du googlat på det?" mest för att de ska fatta vinken att de borde kunna lösa problemen själva.

Vidare har jag tänkt på att man kanske gör fel som sätter sig vid datorn och gör jobbet åt dem. Man borde kanske be dem sätta sig vid spakarna istället, medan man själv står bredvid och agerar "instruktör". Vägleda dem genom en virus-sökning, Windows Update-eländet osv. Då måste de anstränga sig lite. Förhoppningsvis tycker de att det är så hemskt att de aldrig mer vill ha hjälp. ;D
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Dualboot kan nog vara en lösning för många.

Windows med deaktiverad Internetkoppling borde hålla sig snyggt och fint och behöver inga uppdateringar så länge inget skit kan komma in och där funkar Mulle-meck eller vad det nu är som är åtråvärt.

Ubuntu som surf och jobb-OS.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"