byte av nätaggregat_Risker?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

byte av nätaggregat_Risker?

Inlägg av Zeba »

Jag har bytt nättaggregat och undrar om det finns några risker med att använda en 250 W istället för en 420 W?
För när närvarande behövs ström till moderkort med 6200 Nvidia GeForse grafikkort, Integrerat ljudkort, 1 st SATA II disk,
1 st PATA disk, 2 Gb RAM, AMD 64 AthlonX2 4200+.

moderkortet är ett AM2NF6G-VSTA med

- CPU/Chassis FAN connector
- 20 pin ATX power connector
- 4 pin 12V power connector
- Voltage Monitoring: +12V, +5V, +3.3V, Vcore

Mitt gamla nätaggregat var en Aspire ATX swithing power supply med både sata och pata kontakter.
Model ATX-AS420W 12 V. Etikett på nätagg. säger "For Pentium IV"
Felet var ojämn strömtillförsel /glapp nånstans antar jag) som gjorde att datorn var svår svårt att starta och ibland stängde av sig själv.

Bytt till nätagg. från en gammal DELL P4, model HP-P2507F3P som var i mycket fint skick(åtminstone såg fläkten ny ut, och den var garantilappen är hel). Jag har kopplat in det till 20 pin ATX, 4 pin 12V, 1 st PATA disk och 1 st SATA II disk med hjälp av en ström konverter (PATA till SATA). Två av kontakterna var oanvända med svart "huva på, så jag använder de oanvända och flyttade huvorna till de överblivna kontakterna.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: byte av nätaggregat_Risker?

Inlägg av Osprey »

Zeba skrev:Jag har bytt nättaggregat och undrar om det finns några risker med att använda en 250 W istället för en 420 W?
För när närvarande behövs ström till moderkort med 6200 Nvidia GeForse grafikkort, Integrerat ljudkort, 1 st SATA II disk,
1 st PATA disk, 2 Gb RAM, AMD 64 AthlonX2 4200+.
Risken är ju att det "nya" nätaggregatet bara klarar av att leverera drygt hälften av effekten på det gamla. Eftersom skillnaden är så stor så kommer antagligen det "nya" att bli överhettat, med resultat att någon säkring eller liknande bränner, ev. stänger av datorn stup i kvarten.

Måttet på effekt (Watt) är bara ett måt på vad nätaggregatet kan leverera och därmed sannolikt vilken effekt datorn behöver/förbrukar. Det är aldrig någon risk att använda ett nätaggregat med högre effekt än original, men ett som ligger ordentligt under originalet kommer säkerligen att skapa problem.

De viktiga siffrorna annars är vilken spänning nätaggregatet levererar och detta måste vara samma, om det "nya" nätaggregatet lämnar högre spänning än det gamla så kommer förmodligen spänannde "fyrverkerieffekter" att hända i burken och om det lämnar lägre så kommer antagligen inget alls att hända, inte ens att datorn startar...

Så eftersom ditt "nya" nätaggregat lämnar betydligt lägre effekt än det gamla och om vi förutsätter att båda nätaggregaten lämnar samma spänning, så kommer resultatet bara att bli att datorn antagligen kommer att stänga av sig när du minst önskar det, på grund av att nätaggregatet inte klarar av att lämna den effekt som datorn kräver... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Skulle troligen funka, är dock osäker på hur mycket ström Gforce kortet drar.

Men varför gå så lågt? Ett 300-350W klarar troligen av datorn utmärkt, och är knappast dyrare.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Zeba

Inlägg av Zeba »

Därför att det var gratis.........

Jag är student och har inte så mycket svängrum i ekonimin så gratis är gott!

Har ett 6100 integrerat så det går ju plocka bort kortet,,,,,
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Men då är det väl bara att prova. :)
Antingen funkar det, eller inte. Och då kan du ju börja fundera på att köpa ett nytt.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av PappaBj0rn »

Jag tror inte det är några problem alls. Ett 6200 är väl knappast nåt måsterkort? Sen beroende på vad det var för märke på ditt gamla agg. så kan det vara så att det inte alls kunde leverera de 420W som det var specat för.
Vill du räkna på vad din dator kan tänkas dra så finns det flera räknare där ute. Här är en exempelvis: http://www.journeysystems.com/?power_supply_calculator
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Watten är egentligen minst intressant. Det är vad dom olika linorna levererar som är mer intressant. Så det är väldigt svårt att säga om den kommer att klara av det, men är det inget värre system som är klockat brukar det flesta nätagg fungera bra.

Du lär märka om det går eller inte. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Zeba

Inlägg av Zeba »

tack för den länken.

rec blev 250 W med DVD inkopplad, viket jag inte har just nu.
dessutom räknades floopy med som jag inte heller har.

Mitt videokort fanns inte men det var inte så mycket skillnad mellan " Icke monsterkort".

Tidigare hade jag en Aspire ATX swithing power supply med både sata och pata kontakter.
Model ATX-AS420W 12 V.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Troligtvis kommer det funka, hög watt är överskattat. Och presis som hund säger är det linorna som är intressantast men eftersom du inte har ett monstergrafikkort borde det rulla utan problem. Men det viktigaste att tänka på är att försöka röra vid chassit under hela bytet för att minimera risken för esd skador.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"