Dom är våldigt fina............men vad säger dom?

Jag orkade aldrig märka ut skalorna.... det är hur som helst relativ uppläsningstid i x-led och relativa parameter-värden i y-led. Med undantag för stapeldiagrammet som har relativ uppläsningstid i y-led och mätserie i x-led: 0 för grundinställningen, 1, 2, 3, 4 enligt de andra graferna.Hans Linde skrev:Yes!!!
Kul med diagram![]()
Nu känner jag min som en ingenjör igen.
Den säger till att börja med att metod 2 (där vi bara justerar scale) är den snabbaste. Nu har jag inte kollat på A-D mätningarna ännu, och de lär ge en bättre indikation på hur det ligger till.Hans Linde skrev:Hmmm....det gick visst över.
Dom är våldigt fina............men vad säger dom?![]()
Tänken är att ordna ett reglage där man reglerar uppläsningshastigheten och alla pararmetrar följer med på sitt eget sätt. Men innan vi är där så måste vi bestämma oss för vilken fartökningsmetod som är bäst. Eller om en kombination av flera rent av är att föredra. Sedan behöver vi något fler mätpunkter för just den metod vi beslutar att använda.Hans Linde skrev:Går det att "maka samman resultaten till något som blir ett instrument med
ett reglage ....som tar oss upp i svindlande läshasigheter..eller?
Jo, men frågan var just hur mycket det går att höja farten om du väljer de andar parametrarna så att de faller dig i smaken? Att det inte går att höja någonting är också ett svar. Men om du måste sänka farten, då är mätningen inte korrekt utförd.Hans Linde skrev:Aaah...den var svår...men jag tror att speed 69 eller 69 .....om jag nu inte läst fel....är inte stor, och när jag
har justerat upp och ner råkar Speed hamna på 3 enheters noggranhet. Dvs "rate" o "freq" är mera en "smak-fråga" om vad som upplevs som behagligt,inte en fråga omtydbarhet.
Det vi försöker komma fram till här är vilken av metoderna: espeed, speed, accel och scale som klarar högst uppläsningshastighet utan att förstöra rösten så mycket att det inte går att förstå det som läses upp.Hans Linde skrev:Talar vi inte runt varandra nu?
Mig svar eller test resultat skulle kunna ha varit
oförändrat i "speed"
och "ingen justering" på "freq" o "rate".
Om det här är av avgörande betydelse för tolkningen
av testresultatet...ja då får jag göra en "djupdykning" för att
kunna förklara det bättre, alternativt testa igen. Jag kan
ha missat något även då hälsan är med mig. "Ty det är
mänskligt att fela".
Det är fullt rimligt att du inte kan höra någon skillnad på ett enda hastighetssnäpp. Men tanken var inte att du skulle försöka hitta en optimal blandning, utan snarare en blanding som tillåter dig att höja farten. Jag tolkar det för tillfället som att det inte finns någon sådan blandning i det här fallet och att de andra parametrarna därför är oviktiga.Hans Linde skrev:oj, ett skrivfel.
Jag skulle skrivit 68 eller 69, det står 69 eller 69.
Mao jag tolkare det som om det är en enhet som skiljer,
medans jag klarar endast 3 enheters precision när jag
gör en justering som har flera reglage att trimma upp
och ner. I dessa fall så blir det attjag också får "backa"
tillbaka reglaget pga att det inte varit en obtimal
blandning.
Är det fortfarande inte rimligt?
Pusta inte ut riktigt ännu. När vi väl har slagit fast vilken fartökningsmetod som är bäst så blir det till att justera alla parametrar så att rösten låter som bäst för varje given hastighet. Jag tänkte mig ett tiotal mätpunkter till att börja med... kanske fler om det skulle visa sig behövas.Hans Linde skrev:Jag tar itu med det imorgon.
Med förhoppning att det bringar klarhet i det som
nu ser ut som "av vilkelser".
Puuh.
Jag är i nuläget inte intresserad av hur parametrarna ska vara inställda för att det ska låta så bra som möjligt. Jag vill veta om det finns någon inställning som tillåter dig att höja fartökningsparametern (utan att gå över lyssningsbarhetsgränsen) jämfört med om alla parametrar (utom fartökningsparametern) är i nolläget.Hans Linde skrev:Du ber om följande "1b) Om du nu får justera alla parametrar från nolläget (utom..."
Då vill jag förtydliga att det inte finns någon anledning att göra några justering på de andra parametrarna i "nolläget" eftersom rösten i det läget inte är "stressad", utan är fullt hörbar. Jag kan inte heller vid låg/måttlig/halvhög hastighet ha en uppfattning om vilken justering som parametrarna ska ha för att låta bäst vid högsta hastighet. Det blir då mera en värdering i tycke/smak, inte hörbarhet. (Det finns ett undantag från detta, och det är det "enkla" speed/freq/rate. Här har jag bättre (inte god) förmåga att förstå hur det ska vara.)