Jag undrar ifall jag kan rippa dvd filmer med K3b? Jag tänkte använda filmerna på TwiX mediacenter som stöder följande format: H.264, MPEG-1, MPEG-2, (VOB, ISO, IFO), AVI, WMV9, tp, trp, ts, .mkv (matroska)
Tror ni att detta funkar?
Rippa DVD med K3b?
- Ambassadeur5000
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Konservburk
Re: Rippa DVD med K3b?
Jag kan inte säga något om K3b eftersom jag aldrig har använt det programmet.
Förutsatt att din mediaspelare stödjer formatet så rekommenderar jag dig att köra med H.264 + matroska eftersom det ger överlägset bäst bildkvalité per filstorlek.
Själv brukar jag använda mencoder (för att "rippa" själva dvd:n) + x264 (för att koda videon till H.264-formatet) + mkvmerge (för att lägga in audo och video i en matroska-behållare).
Förutsatt att din mediaspelare stödjer formatet så rekommenderar jag dig att köra med H.264 + matroska eftersom det ger överlägset bäst bildkvalité per filstorlek.
Själv brukar jag använda mencoder (för att "rippa" själva dvd:n) + x264 (för att koda videon till H.264-formatet) + mkvmerge (för att lägga in audo och video i en matroska-behållare).
- Ambassadeur5000
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Okay, hur installerar man mencoder lättast och de andra program du rekommenderar?. (är rätt kass på det här med LinuX)Konservburk skrev:Jag kan inte säga något om K3b eftersom jag aldrig har använt det programmet.
- Konservburk
Ambassadeur5000 skrev:Okay, hur installerar man mencoder lättast och de andra program du rekommenderar?. (är rätt kass på det här med LinuX)
Kod: Markera allt
sudo apt-get install mencoder x264 mkvtoolnix
Nu har jag dålig koll på grafiska program, men jag har för mig att avidemux åtminstone kan konvertera till H.264 + matroska. Hur den klarar av att rippa sjäva dvd:n vet jag inte. Men just den biten kanske k3b kan hantera?