Två hårddiskar
Två hårddiskar
Hej, började med Linux idag och har hållt på ett par timmar nu. Dock har jag stött på ett problem som är lite frustrerande, och har tyvärr inte hittat någon tråd som berör det ämnet, det är så att jag har två stycken hårddiskar och har all media på en utav dem och alla program på den andra. Och då är det så att jag nu bara kommer åt den hårddisken med programen på, alltså inte min musik med mera. Kan verkligen inte hitta den hårddisken någonstans. Kanske ska tillägga att jag valde att installera Linux på den hårddisken där jag har programen på och inte den med median, så, hur gör jag då för att komma åt den andra hårddisken? Ber om ursäkt om det är så att det redan finns en tråd om det här.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Två hårddiskar
Och den finns inte någonstans i "Platser"-menyn eller i övre vänstra fältet i filhanteraren? Antagligen heter den något i stil med "xxx GB/MB media".Carlh skrev:Hej, började med Linux idag och har hållt på ett par timmar nu. Dock har jag stött på ett problem som är lite frustrerande, och har tyvärr inte hittat någon tråd som berör det ämnet, det är så att jag har två stycken hårddiskar och har all media på en utav dem och alla program på den andra. Och då är det så att jag nu bara kommer åt den hårddisken med programen på, alltså inte min musik med mera. Kan verkligen inte hitta den hårddisken någonstans. Kanske ska tillägga att jag valde att installera Linux på den hårddisken där jag har programen på och inte den med median, så, hur gör jag då för att komma åt den andra hårddisken? Ber om ursäkt om det är så att det redan finns en tråd om det här.
Om den inte finns där måste vi hitta den på ett lite annat sätt; antingen via terminalen eller via Partitionsredigeraren.
Tittade där och då finns hårddisken som jag alla min program, men inte den andra, den heter då 200,0 GB Media som du sa. Dock finns det ingen som heter 250,0 GB då den hårddisken som jag letar efter är så stor, men däremot finns det något som heter Filesystem, fast där känner jag inte igen mig när jag går in så den kan det inte vara.
Välkommen Carlh
Det är väl inte så illa så att du installerat Ubuntu på fel disk?
Kör kommandot
i terminalen och klistra ut svaret här. Parametern efter fdisk är ett litet L.
Terminalen hittar du i menyn under Program > Tillbehör > Terminal.
När du exekverar kommandot så begär den ett lösenord. Ange ditt eget där.

Det är väl inte så illa så att du installerat Ubuntu på fel disk?
Kör kommandot
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Terminalen hittar du i menyn under Program > Tillbehör > Terminal.
När du exekverar kommandot så begär den ett lösenord. Ange ditt eget där.
Är det så att jag bara kommer åt den hårddisken som jag har installerat Ubuntu på?
Men okej, jag gjorde som du och då kom det här upp:
carl@carl-desktop:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for carl:
Disk /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x2790278f
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 24320 195350368+ 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Disk identifier: 0xdc718148
/dev/sdb1 1 30401 244196001 7 HPFS/NTFS
carl@carl-desktop:~$
Jag är inte så haj på sånt här, men som jag förstår det så nämns en hårddisk på 250 GB. Då är frågan, hur kommer jag åt den?
Men okej, jag gjorde som du och då kom det här upp:
carl@carl-desktop:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for carl:
Disk /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Disk identifier: 0x2790278f
/dev/sda1 * 1 24320 195350368+ 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Disk identifier: 0xdc718148
/dev/sdb1 1 30401 244196001 7 HPFS/NTFS
carl@carl-desktop:~$
Jag är inte så haj på sånt här, men som jag förstår det så nämns en hårddisk på 250 GB. Då är frågan, hur kommer jag åt den?
Det ser inte ut som att du har installerat Ubuntu. Det är inte så att du bara kör Live?
Nej jag har installerat det, har ingen skvia i, har kört hela processen och det finns bland mina program på hårddisken.
Du kör alltså Wubi, dvs Ubuntu inuti Windows?
Ja precis, jag har fortfarande Windows kvar och när jag startar upp dators så får jag välja vilket jag ska använda mig av.
Ok, du ser alltså din 200GB programdisk men inte din 250GB media.
Du skriver att den har namnet 200GB under Dator i filbläddraren Nautilus vilket förvånar mig lite då Windows brukar ha etiketter på sina partitioner.
Att din 250 GB media inte dyker upp (om den nu inte har ett "rikigt" namn som du missat) så kan det bero på att Ubuntu ser nåt problem med den disken och därför inte kan montera den. Prova med en konsistenscheck (chkdisk) av den disken mha Windows och starta upp Ubuntu sen igen.
Du skriver att den har namnet 200GB under Dator i filbläddraren Nautilus vilket förvånar mig lite då Windows brukar ha etiketter på sina partitioner.
Att din 250 GB media inte dyker upp (om den nu inte har ett "rikigt" namn som du missat) så kan det bero på att Ubuntu ser nåt problem med den disken och därför inte kan montera den. Prova med en konsistenscheck (chkdisk) av den disken mha Windows och starta upp Ubuntu sen igen.
Ja precis, jag ser bara 200 GB disken, och jag tror inte att jag har missat den då de alternativ som finns, förutom 200 GB, är: CD-RW/DVD±RW Drive, Floppy Drive, 4x USB Drive och Filesystem.Bowmore skrev:Ok, du ser alltså din 200GB programdisk men inte din 250GB media.
Nu förstod jag tyvärr inte riktigt vad jag ska göra, ska jag ha igång Windows eller Ubuntu, vad ska jag gör och hur ska jag göra det?
Få se om jag kommer ihåg rätt nu.
Du startar upp Windows och går in i Din Dator (ikon på skrivbordet), högerklickar sen på din media-volym, väljer Egenskaper. Där ska finnas en mapp Verktyg där du kan köra en kontroll av din media-disk (volym).
Du startar upp Windows och går in i Din Dator (ikon på skrivbordet), högerklickar sen på din media-volym, väljer Egenskaper. Där ska finnas en mapp Verktyg där du kan köra en kontroll av din media-disk (volym).
Ska testa nu, tack så mycket för hjälpen! Men om det nu skulle vara så att det inte fungerar, ska jag då avinstallera Ubuntu då och installera om det på den den andra hårddisken, alltså den med all media?
Det tror jag inte hjälper. Problemet är att Ubuntu inte lyckas montera den disken pga nåt strul med den.
Jag gjorde som du sa, men när jag sen startade om datorn och skulle komma in i Ubuntu så gick inte det, fick någon form av felmeddelande där jag skulle skriva in "help" för att få olika kommandon, men dessa kommandon ville inte fungerar. Så jag tillbaks tll Windows och försökte avinstallera Ubuntu, men det gick inte heller. Så jag satte i skivan och valde att köra via den, startade om och kom då in på Ubuntu. Då var allt som vanligt och alla mina ändringar sparade, så jag tog ur skivan och fungerar, fast hårddisken finns fortfarande inte där.
Känns som att Ubuntu är installerad på din media-disk trots allt.
Du bör ha en mapp /host eller /media/host i Ubuntu?
Vad ser du där? Windows- eller Media-disken?
Du bör ha en mapp /host eller /media/host i Ubuntu?
Vad ser du där? Windows- eller Media-disken?