Installera program Devede[LÖST]
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Installera program Devede[LÖST]
Jag har ej fått igång videoprogrammet Devede, provat via Synaptic. Finns en genväg under Program, men det händer ingenting!
Verkar som det fattas något? Jag har använt programmet tidigare, var helt suveränt bra, men nu verkar det svårt.
Verkar som det fattas något? Jag har använt programmet tidigare, var helt suveränt bra, men nu verkar det svårt.
Senast redigerad av 1 matza55, redigerad totalt 25 gånger.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installera program Devede
Testa att öppna terminalen under Program/Tillbehör och skriv devede
Vad får du för felmeddelande då?
Vad får du för felmeddelande då?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- matza55
- Kontakt:
Får upp bif. meddelande. ( bild )
- Bilagor
-
- devede1.png (20.94 KiB) Visad 2142 gånger
Det står precis vad som fattas: pygtk.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- matza55
- Kontakt:
Jag har python-gtk2 installerat. Är det samma sak? Har försökt med: install pygtk, men det funkar inte.
-
dpkg-query -L python-gtk2 | grep pygtk hittar inget, så den ligger i ett annat paket. dpkg-query -S '*pygtk.py*' antyder att i min installation så har pygtk följt med paketet python-gobject. Devede har ett beroende av python-glade2 som i sin tur beror av python-gtk2 som i sin tur beror av python-gobject. När du har installerade devede så bör du automatiskt ha fått med pygtk. Fick du nåt felmeddelande under installationen? Har du satt om PYTHONPATH lokalt?
(Jag har för mej att det går att få apt-get eller synaptic att säga ifrån om det finns installerade program med otillfredställda beroenden, men jag minns inte hur och när.)
(Jag har för mej att det går att få apt-get eller synaptic att säga ifrån om det finns installerade program med otillfredställda beroenden, men jag minns inte hur och när.)
- matza55
- Kontakt:
Vad jag kommer ihåg kom inget felmeddelande upp vid installation. Har försökt med allt möjligt, inget funkar. Tur att det bara är 10 dagar kvar..... Då blir det en ominstallation, samt fixa till en separat home-katalog.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ja, en separat home-mapp är inte helt fel. Du kan alltid kopiera över innehållet från home-mappen till en annan disk så du har kvar inställningarna sen också.
Verkar vara en hel del som har haft samma problem som du har med devede men lösningen var svårbegripligare.
Verkar vara en hel del som har haft samma problem som du har med devede men lösningen var svårbegripligare.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jag har fått igång devede nu, men det krånglar. Eventuellt har jag haft problem med att min /root partition är för liten, då devede använder /var/tmp (under 'filsystem') som temporärmapp.
Detta har jag ändrat i filen .devede (/home/'user'/.devede) och testar just nu om det funkar.
Att rootpartionen är för liten kan vara ett vanligt problem för devede, då man här i forumen kan läsa om att det räcker med 10 GB för root ('/'), när man partitionerar. Jag kan tänka mig att en konvertering till DVD kan kräva 10 GB temputrymme under processen, det dubbla av en 4,7 GB DVD.
Detta har jag ändrat i filen .devede (/home/'user'/.devede) och testar just nu om det funkar.
Att rootpartionen är för liten kan vara ett vanligt problem för devede, då man här i forumen kan läsa om att det räcker med 10 GB för root ('/'), när man partitionerar. Jag kan tänka mig att en konvertering till DVD kan kräva 10 GB temputrymme under processen, det dubbla av en 4,7 GB DVD.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- matza55
- Kontakt:
Mitt problem är att Devede endast startar via terminalen, som root?! Jag ska in och kolla på .devede-filen också.
- Bilagor
-
- a2.png (47.23 KiB) Visad 1978 gånger
'Psyco'-probelmet kan du lösa via Synaptic. Sök på Psyco och insrallera paketet python-psyco eller kanske det hette pyhongtk-psyco..
I övrigt är det skumma problem du har. Det verkar vara nåt med beroendena, där nåt lib har fel rättigheter, eller nåt.
Jag vet att devede bl a använder mencoder, dvdauthor samt python. Dessa kan du ju testa var för sig och se om de ger några felmeddelanden.
PS Jag gjorde just en DVD-film från två avi-filer med en enkel meny. Verkar funka fint, men då har jag som sagt flyttat temporärmappen så jag hade 30 gb ledigt.
I övrigt är det skumma problem du har. Det verkar vara nåt med beroendena, där nåt lib har fel rättigheter, eller nåt.
Jag vet att devede bl a använder mencoder, dvdauthor samt python. Dessa kan du ju testa var för sig och se om de ger några felmeddelanden.
PS Jag gjorde just en DVD-film från två avi-filer med en enkel meny. Verkar funka fint, men då har jag som sagt flyttat temporärmappen så jag hade 30 gb ledigt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!