En vecka kvar. Alle man på däck!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

En vecka kvar. Alle man på däck!

Inlägg av Urban Anjar »

Nu drar sig releasen allt närmare. Trevligt och spännande. 8.10 ser ut att bli riktigt bra.
Kanske det genombrott vi väntat på?

I alla fall vet vi av erfarenhet att vi brukar få en hel del uppmärksamhet i samband med
releasen och att det leder till att nya medlemmar kommer hit och till att gamla kommer åter
för att få hjälp och råd. Dessutom lär det komma en hel del mediafolk hit för att se vad som
händer.

Naturligtvis vill vi ge alla bästa möjliga förstaintryck och bemötande. I första hand handlar det
förstås om att vi ska vara så alerta som det bara går med supporten. Snabba, trevliga, tekniskt
korrekta och lättfattliga svar vill vi kunna ge och det brukar funka ypperligt, så jobba bara på som
vanligt, fast mer om ni fattar vad jag menar.

Kolla runt i forum, portal och wiki om det står nå'n gammal skit i hörnen. Är det lätt att
städa undan, gör det. Kraver det mycket jobb eller ingående diskussioner. Ta det se'n. Jag
tänker exempelvis på inaktuella kilistringar...

Med storlek och uppmärksamhet följer ibland en avundsjuk omgivning. Kommer några hit och
trollar är det moderatorers och administratörers jobb. Rapportera bara och ignorera eventuella
påhopp i övrigt. Lite FUD i bloggar har vi redan sett, men vi vänder andra kinden till och fokuserar
stenhårt på Ubuntu och ubuntu.

Releaseparties blir av i Göteborg och Kalmar. Ni är givetvis välkomna till dessa ställen, men
det finns fortfarande tid att arrangera på fler ställen även om det börjar bli brådis.

Givetvis kommer det att gå ut en del pressmeddelanden och sannolikt bli något av en "blogg-
bävning". Håll ögonen öppna och tipsa gärna genom PM. Säkert kommer en del journalister
att få saker om bakfoten här och var, men uppträd även i sådana fall med ubuntu. Påpeka
gärna fel och brister men gör det trevligt och utan tasksparkar.

Support, trevligt bemötande och att föra ut informationen om Ubuntu vitt och brett är alltså
det viktiga. Bugg nummer 1 är det vi ska fixa!
Karyn
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Re: En vecka kvar. Alle man på däck!

Inlägg av Karyn »

Kanske inte exakt rätt plats, men det lär åtminstone synas.

Jag önskar mig en uppgraderingsguide! Den på wikin är hopplöst gammal (http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Uppgradering) och inte så väldigt utförlig. Till exempel skulle jag som relativ nybörjare vilja veta om jag ska uppgradera eller inte, om jag ska göra det via uppdateringshanteraren eller ominstallera osv.

Om det redan finns blir jag glad om någon länkar den tydligt nånstans...
Envis och härdad nybörjare
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"