Kan ubuntu spela video utan problem?

maqe

Kan ubuntu spela video utan problem?

Inlägg av maqe »

Jag har kört ubuntu ett par år nu men jag är absolut ingen kung på konfiguration av mitt system än jag tragglar mig fram lite. En sak jag aldrig fått ordning på är uppspelning av video, på alla datorer jag testar så blir det ränder över bilden vid snabba panoreringar. Detta gäller live-tv i mythtv, xvid, mkv, ja alla typer av film så är det omöjligt att spela upp med flyt i bilden som på en windowsmaskin. Går det att få ordning på det eller får man helt enkelt nöja sig med att det fungerar så dåligt?

Problemet verkar inte vara bara vid uppspelning av video, det har säkerligen med uppdateringfreqvensen till min tv att göra. Någon som har tips på hur man kan lösa det? Jag har en F86a av märket Samsung, en 46" med full hd som jag kör 1920x1080 på.

Jag använder mig av hdmi via mitt asus p5e vm hdmi
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kan ubuntu spela video utan problem?

Inlägg av TobbeT »

Hur har du det med grafikdrivrutinerna? Har du NVidia eller ATI? Har du installerat ENVY från Synaptic och installerat drivrutinerna? Jag kör till en LCD TV, 20" via DVI/HDMI -> HDMI på TV'n, inga som helst problem. Har ett 7050 NVidia nånting. Sen har jag konfigurerat NVidia Settings och valt TwinView. Sen kör jag XBMC (X-Box Media Center), innehåller alla codecs du behöver, kalasbild.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"