Grus i virtuella maskineriet [LÖST]

Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Grus i virtuella maskineriet [LÖST]

Inlägg av Hymer »

Jag har använt Virtualbox med WinXP flera gånger, men nu kunde jag inte öppna den. Jag fick meddelandet:
Misslyckades med att starta den virtuella maskinen
PIIX3 cannot attach drive to the Secondary Master.
VBox status code: -102 (VERR_FILE_NOT_FOUND).

Resultatkod:
0x80004005
Komponent:
Console
Gränssnitt:
IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}
Det hjälpte inte att ominstallera. Vad har hänt, vad kan jag göra? ::) För mig skulle vara lika bra att starta Qemu, jag har Windows XP installerat där också, men det har jag aldrig lyckats starta förutom när den öppnades i samband med installationen. Jag tror att Qemu är bättre, men spelar ingen roll, vilket. Jag vill bara kolla min hemsida-bygge i Explorer.
Senast redigerad av 1 Hymer, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Beer

Re: Grus i virtuella maskineriet

Inlägg av Beer »

Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

??? Tack Beer. Det finns kanske svaret någonstans i den långa diskussionen, men jag hittar inte. . Antagligen det här gäller mig:
i upgraded from gutsy to hardy alpha 4

virtualbox was not working,

i removed using aptitude,
downloaded deb package for gutsy from virtualbox site

installed using dpkg -i
dpkg installer re-compiled for my kernel: 2.6.24-7-generic

started VirtualBox

old virtual machine did not work at first..

deleted virtual machine,
re-added virtual machine with old hd image.
Jag behöver hjälp med det i så fall, för att jag fattar inte så mycket av det här. Finns det en enklare lösning?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Kör du OSE-varianten eller den vanliga..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag har VirtualBox OSE. Jag trodde att det var det vanliga...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag kör den vanliga numera, förutom att den har stöd för USB också så tycker jag att den funkar bättre... ladda hem den och se om det funkar bättre...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Det här vanlig verkar var väldigt ovanlig. Jag har bara OSE, både på Synaptic och på Program > Lägg til. Var hittar jag det vanliga? Och sedan, om jag hittar den, måste jag installera winxp en gång till?
Kan inte någon upplysa mig om hur man använder Qemu? Den funkar säkert, men jag fattar inte, hur.
EDIT. Jo visst, hittar jag till Virtualbox hemsida och där ser jag paket, men jag har aldrig installerat någonting i Linux utan Synaptic eller programhanteraren. Jag vet inte, hur man gör och om det finns risker med det.
EDIT nr 2 Jag kollade. Installeringen verkar vara krånglig ::) . OSE fungerade en gång, hur kunde den paja? >:(
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Klicka på länken, välj att öppna med Gdebi. Fyll i ditt lösenord. Programmet installerat.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Det låter enkelt. Ska jag välja i386 eller AMD64?
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Beror vad du har installerat, men utgår ifrån att du har i386.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Installerat vad? Menar du Ubuntu? Jag har 8.04. Hu kan jag kolla om jag har i386?
EDIT. Nu har jag avinstallerat det andra och installerat det vanliga. Jag fick meddelande att jag måste vara medlem i någon klubb :o , annars går inte att använda programmet. Jag klickade på Nästa, men den försvann bara. Sen hittar jag inte programmet heller, det finns inte bland programmen.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du behöver inte alls vara medlem i någon klubb och när du installerar den så har jag för mig att den hamnar i "[Program] -> [Systemverktyg]. XP ska du inte heller behöva installera om, det ska räcka med att säga till Vbox att använda den virtuella disken där XP ligger...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Nu har jag ominstallerat och lyckades med ominstallationen. Jag ville starta XP och:
PIIX3 cannot attach drive to the Secondary Master.
VBox status code: -102 (VERR_FILE_NOT_FOUND).

Resultatkod:
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Komponent:
Console
Gränssnitt:
IConsole {d5a1cbda-f5d7-4824-9afe-d640c94c7dcf}
Samma som ovan. Tillbaka i ruta 1. :(
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

På min burk ligger det där och heter "Sun xVM VirtualBox" och har en liten ljusblå kub på högkant som symbol, i motsats till OSE-varianten som hade en orange liten "kurva" av något slag.

Annars ska du kunna starta det med kommandot "VitualBox" i terminalen och det är noga med små och stora bokstäver...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Tack Osprey, jag ändrade mitt meddelande för att jag hittade själva programmet efter ominstalleringen. Den första installeringen var tydligen misslyckad. Men det hjälpte inte, för att jag fick egzakt samma meddelande som i OSE. Kanske måste jag ominstallera Windows. Kan det bero på att jag har installerat AVG antivirus på virtual Windows? Jag vet inte om det behövs.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag börjar nästan fundera på om det inte är något i din konfiguration av den virtuella maskinen (XP) som inte stämmer riktigt. Det jag misstänker mest är kanske hanteringen av den virtuella disken där XP finns. Kolla att den verkligen är kopplad till den virtuella maskinen på rätt sätt i Vbox->[Arkiv]->[Virtuell diskanterare].

Det är inget direkt som tyder på att det är något fel på Windows i den, det verkar snarare som att den inte får tag på den virtuella disken, eller något liknande när du försöker starta den.

Om du går ut på Internet med XP och om du har viktig data liggande i det, så kan det kanske vara idé att ha ett antivirusprogram där. Annars känns det överflödigt och Ubuntu klarar sig ju alldeles utmärkt även om du skulle få in något virus där. Om du har allt viktigt liggande i Ubuntu så behöver du inget sådant, då är det ju bara att installera om XP igen om något grymt skulle hända. Men hur som helst så tror jag inte att Antivirusprogrammet har med de här problemen att göra...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

I virtuella diskhanteraren har jag 5 stycken. Den första är xp.vdi, 2,64 GB.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En möjlig lösning är att du skapar en ny virtuell maskin med den befinliga WinXP vdi:n, då problemet nog snarare ligger i konfigurationen av den virtuella maskinen (under mappen Machines) än i diskavbilden .vdi (under mappen VDI).

Alltså skapa en ny VM och när du kommer till valet av Uppstartshårddisk så väljer du Befintlig och Frigör sen den .vdi du har för den icke fungerande VM:en. Därefter kan du välja den vdi:n och sen fortsätta att skapa den "nya" VM:en.

Då kommer den virtuella maskinens konfigurationer att rättas till och förhoppningsvis kan du sen starta upp din WinXP igen. Du får givetvis sen konfigurera om samma saker som du gjorde tidigare, typ usb-minnen.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Ja, den kom igång så här. Så långt att Windows-logon kom upp och det såg ut som allting skulle fungera, men det blev en sådan startsida, där man kan välja Safe Mode eller Start Windows normally med flera. Vad jag än väljer, det är bara den bilden som kommer tillbaka.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hymer skrev:Ja, den kom igång så här. Så långt att Windows-logon kom upp och det såg ut som allting skulle fungera, men det blev en sådan startsida, där man kan välja Safe Mode eller Start Windows normally med flera. Vad jag än väljer, det är bara den bilden som kommer tillbaka.
Det verkar minst sagt skumt.

Provade med att koppla loss VDIn för en av mina XP och skapade en ny VM med den VDIn. Det som hände var att jag fick en bluesceen som bara blinkade till och sen hamnade jag där du hamnade. Tyvärr hinner jag inte läsa felmeddelandet. Gick heller inte att starta upp i felsäkert läge. Provade att konfigurera den "nya" VM med exakt samma värden som den gamla utan bättre resultat. När jag sen koppar tillbaks VDIn till den gamla VM så fungerar det igen!

Slutsatsen är att då VDIn inte är skadad (i mitt fall) så är det nåt med konfigurationen som strular. Den enda synbara skillnaden är VM-namnet men det kan knappast vara det. Ska se om jag kan se några skillnader i de båda konfigurationsfilerna och återkommer.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"