Köpa ljudkort [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Drymedar
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Köpa ljudkort [LÖST]

Inlägg av Drymedar »

Jag hade tänkt köpa mig ett nytt ljudkort eftersom mitt X-Fi XtremeMusic inte fungerar till Ubuntu. Jag såg i stickyn att Intels kort rekommenderas, men dem verkas inte finnas hos svenska återförsäljare, åtminstone inte hos några av dem stora. Därför undrar jag om det finns några speciella kort som rekommenderas här? Gärna under tusenlappen och det enda kravet jag har egentligen är att det ska bli högre volym än från den integrerade ljudkretsen, då jag inte märker jättemycket skillnad på ljudkvalitet. Så tipsa på!

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Drymedar, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Köpa ljudkort

Inlägg av dmz »

Du lär berätta vad du behöver för ut/in-gångar. Själv ska jag köpa ett Xonar D2 då det är ett av väldigt få som dels har optisk in/ut och stöds av kommande ALSA 1.0.18. Länk: http://www.dustin.se/pd_5010113967.aspx
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Drymedar
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Drymedar »

Jag kör vanlig analog 3,5mm, men det där kortet ser ju bra ut, ska ta och googla lite om det och sen blir det kanske att sälja X-Fi kortet och köpa det istället. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Vill bara säga att Xtreme Music fungerar alldeles utmärkt. Jag har ett och det fungerar med hjälp av OSS.

Följ bara denna guide så ska det gå galant.

https://help.ubuntu.com/community/OpenSound

Får dock inte volymkontrollen i Ubuntu att fungera men för min del är det inget problem.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"