Lite hjälp ang. hårddiskar och installation av Ubuntu behövs

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Acrenoth
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lite hjälp ang. hårddiskar och installation av Ubuntu behövs

Inlägg av Acrenoth »

Hallå där!

Nu är det så att jag har bestämt mig för att ta ett steg in i Linux-världen och mer specifikt Ubuntu inom en snar framtid. Dock så behöver jag lite hjälp, råd och tips när det gäller hårddiskar och hur jag ska sätta upp för att det ska funka så bra som möjligt.

Jag upptäckte precis (efter en lite längre tid... inte särskilt lyckat, jag vet) att jag uppenbarligen har två hårddiskar (det är i alla fall så det ser ut, har inte 100% koll på allt datorrelaterat ännu). Se denna skärmdump: http://img293.imageshack.us/img293/8318 ... arkyi6.png. I Windows XP visas dock inte en av dom i "Den här datorn", upptäckte den genom disk manager där det står att den är "inte allokerad". Först och främst, är det därför jag inte ser den (och ÄR det 2 diskar, se skärmdump)? :P

Sedan undrar jag om hur jag får reda på om det är en s.k slav eller sekundär primär hårddisk och vad är skillnaden? Jag undrar dessutom av vilken variant av de båda (slav el. sekundär primär) som det skulle passa bäst att installera ett nytt OS (i detta fall Ubuntu) på? Vad bör jag tänka på, så att säga?

Alla yttligare tips och tricks är mycket uppskattade!

Trodde att det var något mer jag hade tänkt att fråga om men kommer inte på det just nu. Återkommer om det senare i så fall.
Tror att denna delen av forumet var den mest passande, om inte så får ni gärna flytta på tråden. Tänkte först att kanske nybörjarsektionen var bättre men valde att lägga den i hårdvara då det först och främst handlar om hårddiskar. Ledsen om det var mycket Windows-relaterat, menmen.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Acrenoth, redigerad totalt 21 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Lite hjälp ang. hårddiskar och installation av Ubuntu behövs

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se :)

Länken till skärmdumpen fungerar inte, du kanske kan försöka igen?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det enklaste är nog att tanka ner en Ubuntu LiveCD, starta upp den live och där sen undersöka hur det ser ut.
I menyn uppe till vänster där väljer du sen System -> Administration > Partitionsredigerare som då ger dig en full bild på hur det ser ut med dina hårddiskar. Till Windows finns motsvarande program Partition Magic.

Samtidigt får du också bekräftelse på om det verkar problemfritt att installera Ubuntu på den hårdvara du har.

Ubuntu Intrepid Ibex 8.10 som fn är i beta-status kan du hämta ner härifrån.
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
i386.iso för 32-bitars och amd64.iso för 64-bitars

Orsaken till att jag föreslår den är att den har bästa hårdvarustödet. Releasen är den 30/10.

Den disk som Windows ligger på är master och den andra är då föjlakligen slave.
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

Lars skrev:Hej, välkommen till Ubuntu-se :)

Länken till skärmdumpen fungerar inte, du kanske kan försöka igen?
Ska funka nu.
Bowmore skrev:Det enklaste är nog att tanka ner en Ubuntu LiveCD, starta upp den live och där sen undersöka hur det ser ut.
I menyn uppe till vänster där väljer du sen System -> Administration > Partitionsredigerare som då ger dig en full bild på hur det ser ut med dina hårddiskar. Till Windows finns motsvarande program Partition Magic.

Samtidigt får du också bekräftelse på om det verkar problemfritt att installera Ubuntu på den hårdvara du har.

Ubuntu Intrepid Ibex 8.10 som fn är i beta-status kan du hämta ner härifrån.
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
i386.iso för 32-bitars och amd64.iso för 64-bitars

Orsaken till att jag föreslår den är att den har bästa hårdvarustödet. Releasen är den 30/10.

Den disk som Windows ligger på är master och den andra är då föjlakligen slave.
Tack för tipsen. Ska göra det (Partitionsredigeraren). Angående master och slave, är det alltid så? Vad är i så fall en secondary master?

Yttligare en fråga (förhållandevis relaterat till tidigare nämnda saker, antar jag). Spelar det någon roll vilken hårddisk GRUB installeras på? Ni får verkligen ursäkta om mina frågor är aningen korkade, som sagt vet jag inte riktigt hur allt fungerar men jag är bara ute efter att lära mig :)

Tack igen för era svar :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det ser ut som att du har två hårddiskar av samma storlek på bilden.

Så detta med t.ex secondary master.

Normal stöder moderkort två IDE-kanaler, en primary och en secondary.
På varje kanal kan du sen koppla upp till 2 hårddiskar, en som master och en som slave.
Så en secondary master är alltså tredje disken, dvs masterdisken som hänger på secondary-kanalen.

Grub kan man dela in i två delar, dels grubs MBR och del grubs bootloadern. Den senare ligger i Ubuntus OS under mappen boot. MBR ligger på den första sektorn på en av hårddiskarna. Det viktiga är att Bios bootordning pekar mot den disk där grubs MBR är installerad. Sen kan Ubuntu ligga på en annan disk. Default så läggs grubs MBR på den första disken (primary master ;) ) och kommer då att skriva över Windows MBR men det går att reparera om man senare vill ta bort Ubuntu.
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

Tack så mycket för svaren!

Om jag kikar lite i disk manager (> egenskaper för de båda hårddiskarna) så står det "Plats 1 (1)" på båda av den. Det lär väl ändå betyda (slutsatsen dragen med hjälp av de nyvunna kunskaperna) att den oanvända är en slave? :P

Spelar det någon roll för Ubuntu (eller för mina egna behov så att säga) om hårddisken jag installerar på är slave eller secondary master?

Installerar antagligen GRUB enligt default-inställingarna då :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Acrenoth skrev:Om jag kikar lite i disk manager (> egenskaper för de båda hårddiskarna) så står det "Plats 1 (1)" på båda av den. Det lär väl ändå betyda (slutsatsen dragen med hjälp av de nyvunna kunskaperna) att den oanvända är en slave? :P
Det gör inte jag. Det kan tänkas att det t.ex är en secondary master. Anta att du har en DVD/CD-spelare inkopplad på primary-kanalen som master eller slave. Isf är den andra IDE-disken inkopplad på secondary-kanalen. Det går ju också att öppna datorn och kolla efter hur det är kopplat ;) Men det spelar egentligen ingen roll hur det är inkopplat.
Acrenoth skrev:Spelar det någon roll för Ubuntu (eller för mina egna behov så att säga) om hårddisken jag installerar på är slave eller secondary master?
Spelar ingen roll var Ubuntu ligger på för disk, inte heller om den installeras på primära eller logiska partitioner.
Acrenoth skrev:Installerar antagligen GRUB enligt default-inställingarna då :)
Du har säkert både MBR och Windows OS installerat på den första disken. Lite överkurs är att man byter plats på diskarna och byglar om dem så att Windows hamnar som andra disk. Då kan du troligen inte starta Windows genom att ändra bootordning i Bios (lite osäker här) men om bios har en separat bootmeny (separat funktionsknapp vid uppstart) så kan man starta Windows. När du väl installerat Ubuntu startar du Windows från grubs bootmeny. Vitsen med det är att då har man Windowsdisken inkl MBR intakt, men det var lite överkurs ;)
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

Super! Tack för svaren, åter igen. ;)

Kommer säkert återkomma med flera frågor så småningom :p
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"