Vilket är rätt forum?

foringmar
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Vilket är rätt forum?

Inlägg av foringmar »

Jag tittade omkring på olika forum och jag hittar inte vad jag söker. Jag skulle vilja diskutera och få hjälp med installation av Open Office 3. Men jag hittade inget forum som verkade riktigt lämpligt för det. Dessutom så förvånar det mig att Open Office inte hör till de delar som uppgraderas automatiskt. Men det kan ju hända att det finns en naturlig förklaring till det.

Med vänlig hälsning!

Foringmar
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Vilket är rätt forum?

Inlägg av Cadryc »

Nya versioner av program kommer i regel i och med ny version av Ubuntu, däremellen är det säkerhetsuppdateringar och buggfixar som man får, mestadels.

Tyvärr har OOo3 släppts såpass sent inpå släpper av Ubuntu 8.10 så det är inte säkert att den kommer med där tyvärr.

EDIT laddar ner nu å ska försöka installera, återkommer....
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Tyvärr så är det svårare att installera Open Office 3.0 till 8.04 än till 8.10 av någon underlig anledning.
Till 8.10 är det superlätt. En av anledningarna till att jag uppgraderade. Däremot rekommenderar jag att man INTE uppgraderar till 8.10 om man inte vet vad man gör.
Fortfarande betaversion och jag har inte fått till grafikdrivrutinerna.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det var lite halvt småknepigt att installera OOo3 här i Hardy ja, fattar inte varför Sun gjorde det så men skit samma, jag hittade en sida som beskrev hur en gör, http://openofficedocs.wordpress.com/200 ... on-ubuntu/

Ni som har musarm kan hoppa över länken så följer min tolkning av det hela.

1 Ladda ner den först http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?p ... sion=3.0.0
har du 64bitars Ubuntu installerat så ska du dra den här istället http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?p ... sion=3.0.0

Utanför ämnet: är det några tecken i länkarna som ställer till det, kunde inte göra det snyggt. Har EJ bockat i "Inaktivera BBCode"

2 Förutsatt att du har sparat filen i din hemmapp, så gå dit och leta upp den, högerklicka → packa upp här

3 Sen är det betydligt enklare om man blandar in terminalen, Program → Tillbehör → Terminal högerklicka i den och klistra in följande

Kod: Markera allt

cd Ooo3/OOO300_m9_native_packed-1_sv.9358/DEBS
tryck enter. Om du inte sparade det i sin hemmapp så blir sökvägen annorlunda.

4 klistra sedan in följande i terminalen

sudo dpkg -i *.deb
5 Högerklicka på Program där uppe till vänster → Redigera menyer välj sen en bekväm plats och skapa en ny post, i kommandoraden så klistra in

/opt/openoffice.org3/program/soffice
Sen ligger den under Program där man lade den. Ikonen går att byta ut, där man var alldeles nyss och klistrade in nåt på kommandoraden, klicka på ikon-bilden så man kan välja nåt annat, efter egen smak.

Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

Punkt 5. går att byta ut mot att man kör .deb filen i undermappen till DEBS, heter nått med skrivbords integrering. så slipper man skapa egna genvägar. Se bara till att avinstallera ev. OOo 2.4 först!
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

simonw skrev:Punkt 5. går att byta ut mot att man kör .deb filen i undermappen till DEBS, heter nått med skrivbords integrering. så slipper man skapa egna genvägar. Se bara till att avinstallera ev. OOo 2.4 först!
Aha, var det det som den var bra för, tackar :)

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"