Får ingen IP-adress från Bredbandsbolaget
Får ingen IP-adress från Bredbandsbolaget
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Konfigurerade upp en dator till min mor med Ubuntu 8.04 här hemma och allt fungerade fint. Jag uppdaterade den med alla upptänkliga patchar (heter det så i linuxvärlden?) Här hemma har jag BBB ADSL och min mor har BBB Fiber. När jag startar upp datorn hemma hos henne så får inte datorn någon IP-adress. Jag installerade då om systemet hemma hos henne, tänkte nämligen att det låg något skräp, då vi har olika uppkopplingar, kvar i systemet. Men, hör och häpna, problemet kvarstår.
Ringde då till supporten och de kunde se att datorn skickar en förfrågan om IP-adress. DHCP-servern skickar tillbaka adressen, men någonstans så försvinner den...
Supporten pratade om att antingen kan det vara en inställning i datorns NIC eller inställning i brandväggen. Men jag har ingen aning om var jag ska börja kolla...
Hilfe!
Ringde då till supporten och de kunde se att datorn skickar en förfrågan om IP-adress. DHCP-servern skickar tillbaka adressen, men någonstans så försvinner den...
Supporten pratade om att antingen kan det vara en inställning i datorns NIC eller inställning i brandväggen. Men jag har ingen aning om var jag ska börja kolla...
Hilfe!
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Får ingen IP-adress från Bredbandsbolaget
Nu vet jag inte vad som kan vara fel men pröva med att gå in i nätverksanslutningar (ikonen uppe vid klockan, om du inte flyttat på den...). Välj att låsa upp och sedan egenskaper för 'kabelanslutning' och kontrollera att inte roaming-läget är iklickat och naturligtvis att det är inställt för DHCP. På fliken DNS kan du lägga in BBB's sökdomän och skriv gärna in uppgift om IP för BBB's DNS'er.
ajja skrev:Nu vet jag inte vad som kan vara fel men pröva med att gå in i nätverksanslutningar (ikonen uppe vid klockan, om du inte flyttat på den...). Välj att låsa upp och sedan egenskaper för 'kabelanslutning' och kontrollera att inte roaming-läget är iklickat och naturligtvis att det är inställt för DHCP. På fliken DNS kan du lägga in BBB's sökdomän och skriv gärna in uppgift om IP för BBB's DNS'er.
Har testat att köra både roaming och DHCP. Men Ubuntun skickar ju iväg en förfrågan om IP-adress. BBB skickar svar. Men Ubuntun verkar inte ta emot adressen.
Vad händer om du kör "dhclient" i terminalen?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Inte den blekaste. Får kolla upp det imorgon. Vad bör jag få upp när jag anger det kommandot?Emil.s skrev:Vad händer om du kör "dhclient" i terminalen?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du måste nog köra
/Micke
Kod: Markera allt
sudo dhclient

Detta händer...Emil.s skrev:Vad händer om du kör "dhclient" i terminalen?
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/
Listening on LPF/eth0/00:07:e9:d4:7f:c7
Sending on LPF/eth0/00:07:e9:d4:7f:c7
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.
Jag har precis samma problem. Trodde jag hade löst det, men icke. Jag pratade med en kompis som använde en annan dhcp-klient i en annan dist. Denna klient kunde man flagga för stöd av äldre dhcp-servrar. På så sätt hade han fått det att funka. Jag har dock inte hittat något sätt att göra detta med dhclient.
Vill även tillägga att jag testat att installera xp på den datorn, och där funkar det prima. Jag vill gärna använda ubuntu server, men tills jag hittar lösningen så får jag köra windows.
Vill även tillägga att jag testat att installera xp på den datorn, och där funkar det prima. Jag vill gärna använda ubuntu server, men tills jag hittar lösningen så får jag köra windows.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
testa detta i terminalen då:
/Micke
sudo dhcpcd -d eth0

sudo dhclient -r
Jag har redan testat detta tidigare utan resultat.northface skrev:Starta om datornKod: Markera allt
sudo dhclient -r
Jag fick tips om att testa en annan dhcp-klient, men jag kommer inte att köra in ubuntu igen förens 8.10 kommit ut.
Om det är någon som har samma problem så vill jag bara nämna att detta löste sig för mig efter att jag installerat 8.10.