Problem med Windows, VMware och Remote Desktop

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Problem med Windows, VMware och Remote Desktop

Inlägg av tann »

Jag har ett problem, när jag kör remote desktop från en dator till en annan (båda med windows) och datorn jag ansluter till kör VMware så kan jag inte använda tecken som kräver AltGr+någonting under VMware. Kör jag t.ex. Ubuntu i VMware på jobbet och använder remote desktop till datorn i fråga så kan jag inte göra tecknen @£${[]} etc etc då dessa kräver AltGr.

Någon som har en idé (förutom att kasta ut Windows, vilket jag inte kan göra på datorn på jobbet)?
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Problem med Windows, VMware och Remote Desktop

Inlägg av dlundh »

Jag kör Ubuntus TSklient mot virtualiserad Windows 2003R2 och det funkar fint med ALT GR-tangenten.

Testa kanske med VMware-konsollen?
Användarvisningsbild
tann
Kontakt:

Inlägg av tann »

problemet är att Windows-maskinen jag ansluter mot kör VMware Workstation, inte Server. VMware Server är för begränsad när det gäller bl.a. snapshots för att använda för våra ändamål tyvärr.
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

tann skrev:problemet är att Windows-maskinen jag ansluter mot kör VMware Workstation, inte Server. VMware Server är för begränsad när det gäller bl.a. snapshots för att använda för våra ändamål tyvärr.
Jag vet ju inte riktigt vad du gör i VMware, men du kanske skulle kasta ett öga på ESXi som ju numera är gratis?
Användarvisningsbild
tann
Kontakt:

Inlägg av tann »

VMware används i undervisningen (då jag är lärare), studenterna kör virtuella maskiner under VMware Workstation. Så nej, ingen annan version är möjlig då studenterna ska kunna ha möjlighet att ta med sig maskiner hem etc.

Finns det ingen lösning så finns det inte :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"