Installera Xampp [LÖST]
Re: Installera Xampp
Det verkar så att jag har lyckats installera php så jag ser "It works!" i fönstret. Men när jag vill gå vidare och testa, jag skriver < ?php echo “Hello World”; ?> i test.php, och sparar. Sedan när jag vill öppna, då får jag frågor vad Firefox ska göra med den filen och hur ska den öppna den och jag ser inget vettig alternativ där. Jag väljer någonting då öppnas filhämtaren. Jag kom så långt, men det känns som fel väg, så jag hämtade inget.
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
It works betyder bara att apache funkar som det skall, säger ingenting om php. Om du följde mina anvisningar tidigare kan det tänkas att du bör öppna en terminal och skriva 'sudo apt-get install php5' (är inte säker på att mina anvisningar var helt korrekta). Om något installeras när du kör det bör du vara på rätt fot igen.
Om man har Apache, då måste man ha brandvägg också, eller hur? Då ger jag upp projektet, jag vill inte utsätta min dator för fara. Det enda syftet med Apache hade varit att kunna kolla hur sidan sätts ihop när jag skriver <?php include "meny.php";?> och liknande, men det kan jag kolla om jag laddar upp den till en annan server. Apache är onödigt för mig, det räcker att ta hand om andra saker.
Nu har jag avinstallerat Apache, jag kom på att ändå är det Xampp som ska passa för mig, den funkade fint i Windows. Så jag följer Omnius råd. Jag har lyckats installera Xampp, men jag kunde inte starta den, trots att jag var inloggad med su.
"bash: /opt/lampp/lampp: Filen eller katalogen finns inte"
"bash: /opt/lampp/lampp: Filen eller katalogen finns inte"
- omnius
Kod: Markera allt
sudo /opt/lampp/lampp start
Det gick inte heller.
jag ska helt enkelt ladda upp sidorna via ftp. Lite bökigare, men långt ifrån så svårt som att handskas med Apache eller Xampp.
EDIT Min fråga nu: hur avinstallerar jag xampp?
Men nu läste jag igen vad Rizla har skrivitHymer@hymer-laptop:~$ sudo /opt/lampp/lampp start
sudo: /opt/lampp/lampp: command not found
Hymer@Hymer-laptop:~$ su
Lösenord:
root@Hymer-laptop:/home/Hymer# sudo /opt/lampp/lampp start
sudo: /opt/lampp/lampp: command not found
Det är en kraftig varning, jag borde ha tänkt på när jag misslyckades med apache att det kan vara ännu svårare med xampp. Jag ger upp nu,Jag vill verkligen frånråda att installera lampp på en linuxburk. Jag kom själv från xp och körde xampp och det var superbra. Körde därefter, av ren vana, lampp for linux på ubuntu. Bra, men mycket bökigare och med mer möjliga felkällor än att bara installera apache2

EDIT Min fråga nu: hur avinstallerar jag xampp?
- omnius
grafiskt:
tryck ned 'alt' och 'f2'
skriv 'gksudo nautilus /opt' och tryck på enter
radera mappen lampp
klart!
tryck ned 'alt' och 'f2'
skriv 'gksudo nautilus /opt' och tryck på enter
radera mappen lampp
klart!
Tack. Omnius.
- felham
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Installera Xampp [LÖST]
Jag installerade Apache, PHP och MySQl manuellt nu.
Det ska startas med:
sudo /etc/init.d/apache2 start
sudo /etc/init.d/mysql start
...så vitt jag fattar. Men hur gör jag för att lägga in så detta kan starta igång genom att lägga in en post i K-menyn under internet?
Okej att det finns fördelar med kommandorad, men det måste väl ändå alltid vara lättare att starta detta via menyn med ett klick än att behöva minnas ovanstående rader t.ex......?
Det ska startas med:
...så vitt jag fattar. Men hur gör jag för att lägga in så detta kan starta igång genom att lägga in en post i K-menyn under internet?
Okej att det finns fördelar med kommandorad, men det måste väl ändå alltid vara lättare att starta detta via menyn med ett klick än att behöva minnas ovanstående rader t.ex......?
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vad menar du med manuellt? Jag har installerat Apache(2), PHP (5)och MySQL via Synaptic (OK, jag erkänner, jag gjorde det i terminalen via apt-get, men det är samma sak ;-) och de startar nu automatiskt varje gång jag startar datorn, blir det inte så för dig?felham skrev:Jag installerade Apache, PHP och MySQl manuellt nu.
Det ska startas med:
Om inte borde det gå att skapa en egen startare i menyn med just det innehåll du beskriver (det går i alla fall i gnomes meny: "System"→"Inställningar"→"Huvudmeny" och borde funka på ett likande sätt i KDE). Dock måste du nog byta ut sudo mot kdesu.
/Micke

- felham
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
It works!felham skrev:de startar nu automatiskt varje gång jag startar datorn, blir det inte så för dig?

If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Xampp är en förkortning, där a står för apache. Xampp innehåller, som redan sagts, en hel del godis föröver det du säger dig vilja ha (apache och php), somligt av det godiset kan anses göra din dator "osäkrare". Kort sagt: att dumpa apache till fördel för "utvecklarverktyget" "apache mysql php och pearl/python/etc on any platform" (aka xampp) är att dra ner gardinen men öppna fönstret i ett försök att hålla inbrottstjuvar borta.Hymer skrev:Om man har Apache, då måste man ha brandvägg också, eller hur? Då ger jag upp projektet, jag vill inte utsätta min dator för fara. Det enda syftet med Apache hade varit att kunna kolla hur sidan sätts ihop när jag skriver <?php include "meny.php";?> och liknande, men det kan jag kolla om jag laddar upp den till en annan server. Apache är onödigt för mig, det räcker att ta hand om andra saker.
Vill man ha ett grafiskt verktyg för att ändra i apaches inställningar föreslår jag [apt]rapache[/url], det kanske kan underlätta för dig att hitta dina sidor. Om du åter installerar apache så kan du ju alltid lägga in en s.k. "mjuk länk" så att du bara lägger in filen "pelle.php" i en katalog som ligger på skrivbordet och sedan går till http://localhost/pelle.php för att se resultatet. det gör du genom att köra cd ~/Skrivbordet && ln -s /var/www , För att dessutom göra den mappen skrivbar av dig (så du faktiskt kan lägga in filer) så kör du sudo chown -R $user:$user /var/www . (Ledsen för att jag inte berättar hur man gör det grafiskt, jag är lite lat idag.)
Någon vänlig själ kanske kan berätta hur man ställer in apache att endast lyssna och svara på anrop från den egna datorn (localhost), jag själv använder lighttpd istället för apache.
More Mekaniserad at http://blippe.se.