Vad menas med Totalt?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
StefanB

Vad menas med Totalt?

Inlägg av StefanB »

När jag kör ls -l i en terminal så inleds listningen med texten "totalt n" (n=tal). Talet varierar beroende på vilken mapp det gäller.

I en mapp har jag 7 filer på sammanlagt 17 kb. ls -l visar då "totalt 40" högst upp.

Vad menas med den totalen?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Vad menas med Totalt?

Inlägg av Lars »

Det är antalet block som används totalt, varje block är på 1024 byte. Men fråga mig inte varför det är på det sättet.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Är en block inte den minsta enheten en hårddisk är indelad i? Kan man inte sätta den till olika värden på vad man själv önskar?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

maths57 skrev:Är en block inte den minsta enheten en hårddisk är indelad i? Kan man inte sätta den till olika värden på vad man själv önskar?
Den minsta accessbara enheten på en hårddisk kallas sektor. Det är riktigt att sektor ibland också kallas för block men man undviker det ordet för att det är förvillande. Sektorns storlek är fast och lika med 512 bytes. För att slippa att läsa in sektor för sektor, vilket tar tid, så införde man begreppet kluster. Kluster är en multipel av sektorer. Så istället för att läsa in sektor för sektor så läser man idag in kluster för kluster vilket snabbar upp accessen men samtidigt slösar lite mer med diskutrymme.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"