Hej!
Jag har kört en burk med FC7 sever i 3 år nu.
I veckan så installerade jag ubuntu på min flickväns dator och det funkar jättebra och hon är nöjd, hon körde Windows XP innan.
Nu så skall jag även ta och installera ubuntu på servern men nu till mina frågor:
1. Vilken av de alla ubuntu skall jag välja kör AMD K8?
2. Kommer man år root som på FC?
3. Vad är skilnaden mellan FC och ubuntu?
4. Eftersom jag inte kan mycket om Linux, hur får man en fadder?
Nu har jag all tid i värden att lära mig.
/dennis a
ubuntu server vs andra Linux distar
Re: ubuntu server vs andra Linux distar
1) Ska det vara en server så torde Ubuntu Server Edition vara rätt val? :)dennand skrev: Nu så skall jag även ta och installera ubuntu på servern men nu till mina frågor:
1. Vilken av de alla ubuntu skall jag välja kör AMD K8?
2. Kommer man år root som på FC?
3. Vad är skilnaden mellan FC och ubuntu?
4. Eftersom jag inte kan mycket om Linux, hur får man en fadder?
2) https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
3) Tja, vissa konfigurationsfiler ser lite olika ut. Annars vill jag hävda att den stora skillnaden är programförråden och dess pakethanteringen.
4) Du tittar i Presentationstråden och ser om du hittar någon som verkar intressant. Sen så skickar du ett PM till denne. Dubbelkolla gärna så personen är hyfsat aktiv i forumet liksom att personen fortfarande är med i Faddergruppen.
Re: ubuntu server vs andra Linux distar
kan ju göra några tillägg på nr 3.
En liten jobbig skillnad om man inte är van vid terminalen är att Ubuntu server edition helt saknar grafiskt skal, och i och med det även konfigurations programmerna till nfs,samba,apache osv som finns i Fedora. det ska gå att installera grafiskt skal om man vill, men konfigurations verktygen tror jag inte går att få tag på till ubuntu?
Sen kommer jag inte ihåg hur det var i FC7, men i FC8 och 9 ingick som standard någon säkerhets mojän som hette SELinux. i Ubuntu följer den inte med som standard.
En liten jobbig skillnad om man inte är van vid terminalen är att Ubuntu server edition helt saknar grafiskt skal, och i och med det även konfigurations programmerna till nfs,samba,apache osv som finns i Fedora. det ska gå att installera grafiskt skal om man vill, men konfigurations verktygen tror jag inte går att få tag på till ubuntu?
Sen kommer jag inte ihåg hur det var i FC7, men i FC8 och 9 ingick som standard någon säkerhets mojän som hette SELinux. i Ubuntu följer den inte med som standard.