Problem med dual boot
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Problem med dual boot
Jag installerade Ubuntu för några dagar sen och allt funkade hur bra som helst, dual bootar med Windows Vista.
Men sen när jag skulle starta Vista igen så säger den att en av diskarna måste inkonsekvenskontrolleras och jag har 6-7 sekunder på mej att avbryta.
Försöker Vista radera Ubuntu? Aldrig hänt innan jag installerade Linux.
Och en fråga till som kanske inte hör hit.
Aktivitetshanteraren i ubuntu, hur kommer man åt den så man kan stänga av en process som kraschar?
Men sen när jag skulle starta Vista igen så säger den att en av diskarna måste inkonsekvenskontrolleras och jag har 6-7 sekunder på mej att avbryta.
Försöker Vista radera Ubuntu? Aldrig hänt innan jag installerade Linux.
Och en fråga till som kanske inte hör hit.
Aktivitetshanteraren i ubuntu, hur kommer man åt den så man kan stänga av en process som kraschar?
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Problem med dual boot
I terminalen "gnome-system-monitor"Linuxbeginner skrev:Och en fråga till som kanske inte hör hit.
Du kan också lägga till den på panelen, högerklicka på panelen och välj "lägg till i panelen" och putta in Systemövervakaren
Det är väl helt normalt, har jag för mig, att vista vill kontrollera disken efter att man har skapat nya partitioner. Om du låter vista jobba vidare och kontrollera disken, startar det inte som det ska sedan?
-
Har inte testat. Trodde att Vista försöker radera Linux delen av hårddisken?hagelnut skrev:Det är väl helt normalt, har jag för mig, att vista vill kontrollera disken efter att man har skapat nya partitioner. Om du låter vista jobba vidare och kontrollera disken, startar det inte som det ska sedan?
Så blev det för mig första gången jag startade med Vista samtidigt som Ubuntu låg på hårddisken. Lät Vista köra sin grej och sen startade det upp som vanligtLinuxbeginner skrev:Har inte testat. Trodde att Vista försöker radera Linux delen av hårddisken?hagelnut skrev:Det är väl helt normalt, har jag för mig, att vista vill kontrollera disken efter att man har skapat nya partitioner. Om du låter vista jobba vidare och kontrollera disken, startar det inte som det ska sedan?

-
Ska prova. Hoppas att allt funkar som det ska sen. tack för hjälpen
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag gissar på att du har krympt Vista-partitionen, den känner av att filsystemet är ändrat och vill därför kontrollera det. Samma sak hände när jag krympte en XP-partition (ntfs)
I panelen kan man även lägga till "Tvinga avslut", den klickar man på så får man ett kryss istället för muspekare, sen så klickar man bara på programmet man vill avsluta. Klickar man av misstag och inte vill avsluta nåt, så klicka med krysset på textrutan som kommer upp i mitten.
I panelen kan man även lägga till "Tvinga avslut", den klickar man på så får man ett kryss istället för muspekare, sen så klickar man bara på programmet man vill avsluta. Klickar man av misstag och inte vill avsluta nåt, så klicka med krysset på textrutan som kommer upp i mitten.
-
Nu lät jag kontrollen fortsätta. Det enda som hände var att den körde CHKDSK. (check disk)
Hade jag vetat det från början hade jag låtit den fortsätta första gången, men windows ska ju självklart ha ett krångligt namn innan den startar en gammal dos funktion.
Hade jag vetat det från början hade jag låtit den fortsätta första gången, men windows ska ju självklart ha ett krångligt namn innan den startar en gammal dos funktion.