Jag kan börja, och svara litegrand.
Till att börja med, starta datorn med en LiveCD (eller LiveUSB) så kan du testa det mesta av hårdvaran. För att testa grafikkortet behöver man nog starta om datorn efter att ha installerat grafikdrivrutinen, det kanske funkar med ett beständigt LiveUSB men jag är inte säker, men ljud och fjärrkontroll (antar att du har en) kan du testa, och mediacenterprogram. Elisa kan du ta en titt på, klarar dock inte TV än (tror jag). MythTV däremot klarar tv, men kan va lite krångligt att få igång tror jag, eller kanske är lättare nu för tiden. Några andra program för att se på tv med är MeTV, TVtime och XawTV (finns i Lägg till/ta bort)
Det finns även en MythTV-dist av Ubuntu, optimerad för MythTV. Kan ju testa den också som LiveCD
Flera ljudkort ska inte vara ett problem, man väljer lätt vilket man vill använda. Men jag vet inte hur det är om man vill ha ljud ur båda samtidigt, har aldrig provat. Suroundljud har jag, enda jag gjort i Ubuntu är att justera volymen för högtalarna. Har man inget ljud i tex de bakre så dubbelklicka på högtalarsymbolen → redigera → inställnigar → bocka i alla möjliga högtalare så kan man sen prova vilket som är reglaget för bakre/främre/center/bas. Jag kan även justera höger/vänter mellan just de bakre, och ha en annan höger/vänter-justering för de främre.
Bildkvaliten på projektorn hänger väl på att man får rätt upplösning från grafikkortet, och det är inget problem i Ubuntu. Det skulle isåfall va om du har ett problematiskt grafikkort, vad är det för modell? man kan googla och se hur bra det funkar.
Vad gäller uppgradering mellan 8.04 och 8.10 så kan man göra det med den vanliga Uppdateringshanteraren. Men vad gäller dina studio-ljudkort, det är inte all hårdvara som har stöd för Linux tyvärr, och desto mer exotisk hårdvara desto magrare är det med stödet. 8.10 har många fler drivrutiner inbakade så om 8.04 LiveCD inte får igång tex ljudkortet så kan mycket väl 8.10 få det.
Google är annars väldigt bra när man undrar om hårdvaran har stöd för Linux. Eller fråga här, det är också trevligt
EDIT det hann visst skrivas lite innan jag skrev klart, men postar ändå