Ominstalaltion av Vista eller byta till Ubuntu?

datar

Ominstalaltion av Vista eller byta till Ubuntu?

Inlägg av datar »

Hej på Er!

Min HTPC har Vista Media Center... "Tyvärr" är det dags för ominstallation. Som nöjd användare av Ubuntu på min arbets dator.. Kommer jag bli nöjd om jag byter OS till min HTPC? Är det något i vistas media center delen man kommer sakna? Finns alla möjliga codecs även till linux (ingen nämnd ingen glömd)? Då jag kommer använda två "skärmar", en dataskärm samt projektor.. Kommer bild kvalitén på projektorn vara likvärdig den i Windows? Jag har dubbla ljudkort, ett studio ljudkort för musik och ett multikanals ljudkort för hembio. Hur fungerar det med dubbla ljudkort? Studio ljudkortet (RME) har linux drivisar.. Det ska snart investeras i surround högtalare för suroundkortet (Asus xonar), är det lätt att få igång sitt surround ljud?

Nu är det 11 dagar kvar tills 8.10 kommer. Om jag väljer ominstallation idag... Kommer man bli uppgraderad till 8.10 eller bör jag vänta tills dess?

Många frågor :D Tack för att ni läser och tack på förhand för Er hjälp!

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
datar

Re: Ominstalaltion av Vista eller byta till Ubuntu?

Inlägg av datar »

Vad skumt...?

Skivan vägrar boota på HTPC:n.. De andra datorerna bootar den fint! Jag kommer så långt att jag kan välja språk. Memtest fungerar, starta från första hårddisk fungerar.. Men övriga val så blir skärmen svart och den blinkande markören visas... Inget mer..? ::)

Tänkte mest se vad Ubuntu kunde hitta out of the cd-rom.. hmm

Moderkortet är följande: http://www.datorbutiken.com/se/default. ... M2A-VMHDMI
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag kan börja, och svara litegrand.

Till att börja med, starta datorn med en LiveCD (eller LiveUSB) så kan du testa det mesta av hårdvaran. För att testa grafikkortet behöver man nog starta om datorn efter att ha installerat grafikdrivrutinen, det kanske funkar med ett beständigt LiveUSB men jag är inte säker, men ljud och fjärrkontroll (antar att du har en) kan du testa, och mediacenterprogram. Elisa kan du ta en titt på, klarar dock inte TV än (tror jag). MythTV däremot klarar tv, men kan va lite krångligt att få igång tror jag, eller kanske är lättare nu för tiden. Några andra program för att se på tv med är MeTV, TVtime och XawTV (finns i Lägg till/ta bort)

Det finns även en MythTV-dist av Ubuntu, optimerad för MythTV. Kan ju testa den också som LiveCD

Flera ljudkort ska inte vara ett problem, man väljer lätt vilket man vill använda. Men jag vet inte hur det är om man vill ha ljud ur båda samtidigt, har aldrig provat. Suroundljud har jag, enda jag gjort i Ubuntu är att justera volymen för högtalarna. Har man inget ljud i tex de bakre så dubbelklicka på högtalarsymbolen → redigera → inställnigar → bocka i alla möjliga högtalare så kan man sen prova vilket som är reglaget för bakre/främre/center/bas. Jag kan även justera höger/vänter mellan just de bakre, och ha en annan höger/vänter-justering för de främre.

Bildkvaliten på projektorn hänger väl på att man får rätt upplösning från grafikkortet, och det är inget problem i Ubuntu. Det skulle isåfall va om du har ett problematiskt grafikkort, vad är det för modell? man kan googla och se hur bra det funkar.

Vad gäller uppgradering mellan 8.04 och 8.10 så kan man göra det med den vanliga Uppdateringshanteraren. Men vad gäller dina studio-ljudkort, det är inte all hårdvara som har stöd för Linux tyvärr, och desto mer exotisk hårdvara desto magrare är det med stödet. 8.10 har många fler drivrutiner inbakade så om 8.04 LiveCD inte får igång tex ljudkortet så kan mycket väl 8.10 få det.

Google är annars väldigt bra när man undrar om hårdvaran har stöd för Linux. Eller fråga här, det är också trevligt ;)

EDIT det hann visst skrivas lite innan jag skrev klart, men postar ändå
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Om inte LiveCDn vill gå igång så kan man testa lite olika boot-alternatv. Tex så efter att man valt språk så kan man trycka F4 och välja grafiksäkert läge, och så kan man trycka F6 och själv skriva in lite boot options, jag hitade http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=435075 där en skrivit in nedanstående för att boota ubuntu 7.04, prova det. Tryck alltså F6 och skriv in rätt upp och ner, tryck enter sen.

Kod: Markera allt

pci=nomsi irqpoll noapic acpi=off

datar

Inlägg av datar »

Tack för din hjälp Cadryc! :D

Nu kommer jag lite längre Det du angav nedan har jag provat i lite olika varianter då det stannar efter ett tag vid laddningen (ubuntu loggan). Jag provade att ta bort från startraden så jag kan se vad som händer och det stannar här:

Kod: Markera allt

[123.694304] kernel panic - not syncing: videodev: bad unregister
Detta innebär? ??? något med grafiken så långt är jag med :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Va har du för grafikort?

Har du testat att trycka F4 och välja grafiksäkert läge?

datar

Inlägg av datar »

Yes det har jag och får samma fel meddelande.

Jag har ett inbyggt grafikkort på moderkortet och de är det jag använder: ATI Radeon X1250.
Moderkotet är ett Asus m2a-vm hdmi.

tack!

Mvh
Johan Linnarsson
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Här är en med likadant moderkort som fick uppdatera BIOS innan Ubuntu ville gå igång, dock så sägs det inte till vilken version av BIOS
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 73#p222749

datar

Inlägg av datar »

Uppdaterade till senaste bios och kan bekräfta att det nu bootar från live-cd.

Tackar så hjärtligt Cadryc! :)

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"