Mot 20000 medlemmar!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Mot 20000 medlemmar!

Inlägg av Urban Anjar »

Nu är tiotusen medlemmar passerat och vi marscherar vidare mot 20000. Rimligtvis ligger det inte alltför långt borta. Men vi måste klura lite över hur vi ska kunna få större andel aktiva medlemmar.

Det verkar nämligen vara någon slags lag som säger att varje organiserad grupp av människor har ungefär lika många aktiva medlemmar oavsett hur många medlemmar man har, i alla fall säger min erfarenhet av föreningsliv detta.

Nu ska man förstås respektera att några vill vara passiva medlemmar. Man vill logga in nå'n gång ibland för att få svar på någon fråga eller man registrerar sig enkom för att stödja vårt arbete och lägga tyngd bakom våra ord. Inget ont i det. Jag är själv medlem lite här och var för att just stödja arbetet fast jag inte har tid och ork att aktivera mig på den kanten. I alla fall inte just nu.

Jag är också övertygad om att vi har väldigt många aktiva ubuntister som inte märks så mycket i forumet. Man använder Ubuntu aktivt. gör reklam för det bland vänner och bekanta, men tycker att jobbet med forum, supportfrågor, portal och annat sköts bra nog utan deras insatser. De gör en fantastisk insats för Ubuntu. Just det där gräsrotsarbetet ska vi bygga vidare på.

Nu har vi releasen av 8.10 att tänka på, men se'n tror jag det stora jobbet blir att bygga upp Ubuntu lokalt. Kanske en ubuntugrupp per kommun, så där i genomsnitt. Är kommunerna små och de geografiska avstånden likaså kanske två tre kommuner kan bilda en grupp. Är kommunerna jättestora kanske det i stället handlar om en grupp per stadsdel. Skitsamma, det vet ni därute vad som kan funka bäst.

Likaså vet ni därute om det bästa är att bilda en dedicerad ubuntugrupp eller om det är bättre att bygga vidare på en befintlig LUG eller kanske rent av någon annan religiöst och partipolitiskt oberoende organisering. Det där med organiseringen behöver inte vara för byråkratiskt. Det kan räcka med en lokal kontaktperson och en mailinglista till exempel. Se'n träffas man så ofta man har lust och tycker det är meningsfullt. Med lokala grupper "ryms" det många fler aktiva och vi kan utveckla support och marknadsföring till en ännu mer mänsklig och nära aktivitet.

Den centrala verksamheten får samtidigt en ytterligare roll, nämligen att stödja de lokala grupperna på olika sätt.

Nåväl, först ska vi sjösätta 8.10, men se'n får vi fundera vidare på det här...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mot 20000 medlemmar!

Inlägg av vulfgar »

Jag tror det är en bra idé att försöka träffas i verkligheten då och då och det är dessutom väldigt kul. En grupp/kommun är kanske att ta i, åtminstone i början, men det brukar kunna funka att träffas även över kommungränserna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev:Jag tror det är en bra idé att försöka träffas i verkligheten då och då och det är dessutom väldigt kul. En grupp/kommun är kanske att ta i, åtminstone i början, men det brukar kunna funka att träffas även över kommungränserna.
Tanken är väl mest att det inte ska bli okristligt långt och dyrt att ta sig till aktiviteterna. Krävs det över-
nattning är det antagligen för långt. Visserligen är det väl så att om entusiasm, tid och plånbok tillåter finns
det inga gränser alls, men även vanliga halvfattiga och lite slöa ska ha chansen. Men som sagt, hur kommu-
nikationer och andra möjligheter ser ut vet folk därute.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban "20 000 medlemmar" syftar ju bara på forumet, menar du att alla andra också ska bli aktiva här eller att de som bara sitter i forumet ska ta sig från datorn och träffas? För 20 000 betyder ju inte något i sig.

Jag menar fortfarande att forumet är bra för support men inte så mycket annat. Har redan föreslagit en svensk variant av brainstorm.ubuntu.com som skulle kunna öka antalet aktiva medlemmar. Tydligen är den open source och kan installeras när som helst. Däremot tror jag att vi måste ta oss utanför forumet för att kunna arrangera aktiviteter utanför forumet. Stockholmarna och Göteborgarna här träffas ju ibland, men mer har det väl inte blivit?

Då tror jag mer på saker som Studiecirklar och liknande som har ett syfte utöver att bara träffas.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

För närvarande har vi bara siffror på forumet, men siffrorna är inte det viktiga egentligen.
Det viktiga är att stärka communityn och där tror jag aktiviteter IRL måste till.

Din brainstorm-idé tål att penetreras ytterligare. Jag har kanske inte helt och fullt fattat hur du
tänker dig att det ska funka, men det bästa är kanske att prova???

Studiecirklar är en bra idé. Jag tror vi sak kunna erbjuda både traditionella cirklar IRL och
cirklar baserade på distansstudier. Det finns utomordentliga verktyg för det, som Moodle,
som finns i förråden.

Stockholmarna och göteborgarna träffas ibland och det är en utmärkt början. Jag skulle
vilja se liknande aktiviteter i alla kommuner, men låt oss för all del börja med de största
tätorterna:

# Stockholm 1 252 020
# Göteborg 510 491
# Malmö 258 020
# Uppsala 128 409
# Västerås 107 005
# Örebro 98 237
# Linköping 97 428
# Helsingborg 91 457
# Jönköping 84 423
# Norrköping 83 561
# Lund 76 188
# Umeå 75 645
# Gävle 68 700
# Borås 63 441
# Södertälje 60 279
# Eskilstuna 60 185
# Täby 58 593
# Karlstad 58 544
# Halmstad 55 688
# Växjö 55 600
# Sundsvall 49 339
# Luleå 45 467
# Trollhättan 44 498
# Östersund 43 796
# Borlänge 39 422
# Falun 36 447
# Upplands Väsby 35 977
# Tumba 35 311
# Kalmar 35 170
# Skövde 33 119

Bor du på nå't av de ställena bör det definitivt finnas fler ubuntister där du bor.

Jag hoppas givetvis på massor av aktiviteter på varje ort, studiecirklar, affischering,
installfester, utställningar, flygbladsutdelning och en massa som jag inte kommer på
nu, men börja enkelt, väldigt enkelt och träffas och prata Ubuntu. Det är en god början.

Skit i stadgar och byråkrati, men glöm inte att boka in nästa möte eller utse en samman-
kallande. Skicka också runt en lista och samla in namn telefonnummer och e-post och
se till att skicka ut till de andra.

Kanske läge att börja med ett releaseparty. Det finns fortfarande tid att ordna om du
snor dig på.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

"brainstorm.ubuntu-se.org" skulle gå ut på att fånga upp idéer som annars så frekvent glöms bort i forumet. Orginalsidan är ju ett tydligt exempel på att det fungerar. Det skulle innebära 2 primära fördelar: 1) Lättare att samordna idéer och sålla ut mer konkreta förslag 2) Roligare att bidra när det går att rösta mm = ökad aktivitet.

Visst, det behövs ju fortfarande hårt arbete för att något ska realiseras, men om det finns ett lättöverskådligt sätt att se vad folk vill ha kan ju vem som helst plocka en idé och jobba vidare på den och samtidigt få respons (se Developer's Comment) :)

Alltså, hela idén handlar om att ge en morot till ökat engagemang, och det kan dessutom handla om vad som helst och är inte på något sätt knutet till denna webbplats utan kan handla om att styra upp möten och liknande.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:"brainstorm.ubuntu-se.org" skulle gå ut på att fånga upp idéer som annars så frekvent glöms bort i forumet. Orginalsidan är ju ett tydligt exempel på att det fungerar. Det skulle innebära 2 primära fördelar: 1) Lättare att samordna idéer och sålla ut mer konkreta förslag 2) Roligare att bidra när det går att rösta mm = ökad aktivitet.

Visst, det behövs ju fortfarande hårt arbete för att något ska realiseras, men om det finns ett lättöverskådligt sätt att se vad folk vill ha kan ju vem som helst plocka en idé och jobba vidare på den och samtidigt få respons (se Developer's Comment) :)

Alltså, hela idén handlar om att ge en morot till ökat engagemang, och det kan dessutom handla om vad som helst och är inte på något sätt knutet till denna webbplats utan kan handla om att styra upp möten och liknande.
Låter vettigt, förutsatt att man inte skapar besvikelser genom att folk tror att "nån annan" ska
realisera alla goda idéer. Ska vi göra mer behöver vi antagligen också fler aktiva, då jag miss-
tänker att de flesta av oss som redan är aktiva har "häcken full".

Tror du att brainstorm också kan användas för att samordna och dokumentera det lokala arbetet,
för det är dit vi måste hamna även om vi kan få betydligt mer snurr på ett och annat centralt också?

Är det någon som ser några risker eller problem med brainstorm? Hur jobbigt är det till exempel
att sätta upp?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Min förhoppning är att själva "genomförandet" kommer av sig själv då nedlagt arbete kan redovisas och bli uppskattat på ett helt annat sätt än idag.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"