Känner inte terminalen av filändelserna?
Känner inte terminalen av filändelserna?
Jag försöker flytta alla filer i en mapp som är mp3 till en annan mapp med kommandot: mv *mp3 /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse
Svaret jag får blir:
mv: ogiltig flagga --
Försök med "mv --help" för mer information.
Om jag försöker lista alla mp3 med kommandot ls *mp3 så får jag samma svar, "ogiltig flagga"
Vad gör jag för fel?
Svaret jag får blir:
Försök med "mv --help" för mer information.
Om jag försöker lista alla mp3 med kommandot ls *mp3 så får jag samma svar, "ogiltig flagga"
Vad gör jag för fel?
Re: Känner inte terminalen av filändelserna?
Kod: Markera allt
> ls *.mp3
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Du råkar inte ha en mp3-fil med -- i namnet?
- Konservburk
Ainigma skrev:Jag försöker flytta alla filer i en mapp som är mp3 till en annan mapp med kommandot: mv *mp3 /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse
Svaret jag får blir:
mv -- *mp3 /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse/
Jobbig katalogstruktur du harAinigma skrev: ... /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse

Ja jag ska ändra den.coopish skrev:Jobbig katalogstruktur du harAinigma skrev: ... /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse
Jag har med "-" i namnet.andol skrev:Du råkar inte ha en mp3-fil med -- i namnet?
Ja detta funkade, varför krävdes det -- framför?Konservburk skrev:Ainigma skrev:Jag försöker flytta alla filer i en mapp som är mp3 till en annan mapp med kommandot: mv *mp3 /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse
Svaret jag får blir:
mv: ogiltig flagga --Kod: Markera allt
För att annars tror mv att -bla.mp3 är ett argument.Ainigma skrev:Ja detta funkade, varför krävdes det -- framför?Konservburk skrev:Ainigma skrev:Jag försöker flytta alla filer i en mapp som är mp3 till en annan mapp med kommandot: mv *mp3 /media/Musik/Musik/Musikfiler/Diverse
Svaret jag får blir:
mv: ogiltig flagga --Kod: Markera allt
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
1) Du har troligen en fil som börjar med -. (Att ha - mitt inne i filnamn är inget problem.) Mönstret *.mp3 på kommandoraden kommer att expanderas till alla filer som matchar innan kommandot anropas. Så om du har filerna "-bla.mp3", "Madonna.mp3" och "Robbie_Williams.mp3" så är kommandotAinigma skrev: Ja detta funkade, varför krävdes det -- framför?
mv *.mp3 ~/musik
mv -bla.mp3 Madonna.mp3 Robbie_Williams.mp3 ~/musik
2) Alla kommandon (som följer rekomenderad standard) tillåter -- som en speciell flagga som betyder att resterande argument inte är flaggor, även om de skulle börja med -.