Skriva @ i ett Javaprogram

Här diskuteras programmering och utveckling
Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skriva @ i ett Javaprogram

Inlägg av Sualo »

Hejsan
Sitter och pular med ett enkelt adressregister i java, har stött på ett litet problem bara. Jag använder JTextFields för inmatning men det går inte att skriva @ i det fältet där jag tänkt skriva in en persons e-post adress (och inte i något annat fält heller för den delen). Är det någon som sitter inne på en lösning? Jag antar att det har med tangentbordslayouten att göra men hittar inte hur man ändrar det.

Ha det
Jonas
Senast redigerad av 1 Sualo, redigerad totalt 19 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Skriva @ i ett Javaprogram

Inlägg av TicToc »

Jag har inte något problem med att skriva @ i mina rutor. Hur har du skapat den? Använder du dig av netbeans eller likande? Jag tycker att det verkar som om problemet sitter i något annat än i Java. Du har alltså normal tangentbordslayout i alla andra program?
Sualo

Inlägg av Sualo »

Jag sitter i eclipse men det borde väl inte spela ngn roll? Och visst har jag normal tangentbords layout i mina andra program så jag vet inte vad det beror på, det är inte bara @ som inte går att skriva, inga AltGr kombinationer fungerar i textfälten.

Jag skapar de enligt följande:

Kod: Markera allt

firstName = new JTextField(10);
panelText.add(firstName);
där panelText är en JPanel som i sin tur är kopplad till en JFrame.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Det jag tänke på var om du hade något som automatgenererade koden.
Visar den ett @ om du kör

Kod: Markera allt

firstName.setText("@");
Sualo

Inlägg av Sualo »

Det är nog inte Java som är problemet förresten. När du sa att du inte hade några problem med @ TicToc så fick det mig att tänka vidare. Det är visst bara på min laptop som fenomenet uppstår. när jag kör programmet på min stationära dator så är det inga problem med att mata in specialtecken.

Så det är väl något som är vajsigt med min laptop, men det är konstigt för jag kan skriva @ m.m i andra program som firefox och xterm. Någon som har en susning vad det kan vara som är fel nu då? (fast nu blev det kanske fel forum för den här frågan?).

Edit: Ja det fungerar med .setText("@"); så det är nog inte java som bråkar
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"