Kör Ubuntu Hardy Heron på en HP-laptop-
Helt plötsligt startar inte Nvidias drivrutiner. Har provat nvidia-xconfig och startat om xserver men det funkar inte. Allt körs i "låg-resolution".
Har inte pillat med xserver på flera månader.
Vad göra?
Xserver ballar ur. [LÖST]
- Stefanpojken
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Xserver ballar ur. [LÖST]
Senast redigerad av 4 Stefanpojken, redigerad totalt 17 gång.
Re: Xserver ballar ur.
Har du testat med att ominstallera drivrutinerna med Envy?
- Stefanpojken
Re: Xserver ballar ur.
Ja, och det såg bra ut. Alltså.. allt hämtades.. ominstallerades och höll på.
Men allting blir sämre.. nu ser jag bara en del av skärmen. Inte ens alla ikoner syns i toolbar överst.
Finns det något sätt man kan "nollställa" Nvidia-grejerna och xserver?
Men allting blir sämre.. nu ser jag bara en del av skärmen. Inte ens alla ikoner syns i toolbar överst.
Finns det något sätt man kan "nollställa" Nvidia-grejerna och xserver?
- Stefanpojken
Re: Xserver ballar ur. LÖST
Ok såhär.
Från ingenstans pajade grafikgrejorna. Under uppstart stod det "låg resolutions grafikläge". Sedan var hela skärmen på ca. 400*600 pixels. Alla fönster var svåra att hantera och bara delar av dem syntes. Inga inställningar hjälpte.
Jag lät Envy ominstallera alla drivrutiner för Nvidia-kortet.
Sedan körde jag sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg som jag hittade på någon linuxsida någonstans. Har ingen aning vad det gör men nu funkar allt.
Hepp.
-Stefan
Från ingenstans pajade grafikgrejorna. Under uppstart stod det "låg resolutions grafikläge". Sedan var hela skärmen på ca. 400*600 pixels. Alla fönster var svåra att hantera och bara delar av dem syntes. Inga inställningar hjälpte.
Jag lät Envy ominstallera alla drivrutiner för Nvidia-kortet.
Sedan körde jag sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg som jag hittade på någon linuxsida någonstans. Har ingen aning vad det gör men nu funkar allt.
Hepp.
-Stefan
Re: Xserver ballar ur. [LÖST]
Efter att man installerat drivrutinerna kan man köra gksudo nvidia-settings, ändra upplösning och spara.