Network manager applet borta efter uppdatering
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Network manager applet borta efter uppdatering
ikonen upp i hörnet försvann när jag uppdaterade till nm 0.7 så nu kan jag inte byta till trådlöst nätverk, vad kan jag göra för att åtgärda detta?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Network manager applet borta efter uppdatering
Har du en notifieringsyta i din panel (det är där networkmanagern bor)? Testa att högerklicka på en tom yta på panelen och välj "lägg till i panelen" och sedan "notifieringsyta".
/Micke
/Micke

-
har testat det men fick inte lägga till en sån 
eller den verkar finnas där men den är osynlig

eller den verkar finnas där men den är osynlig
-
installerade om i synaptics så nu funkar det igen
Jag vet inte ifall man betraktar problemet som löst med en ominstallation (som för övrigt inte funkade för mig) så jag tar mig frihetn att skriva vidare.
Bakgrund: Min maskin är en 6.10 som tagits igenom uppgraderingsträsket till 8.10 via Beryl.
När jag gick från 8.04 till 8.10 slutade network manager fungera (a.k.a "Trådlöst funkar inte längre"). Mina gamla hemmaknackade script från 6.10 funkade dock så jag satt inte i sjön.
Jag hittade följande länk som passade på mig:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/279262
(Hänvisningen till /usr/share/network-manager/README.Debian verkar fel, /usr/share/doc/network-manager/README.Debian är bättre)
Jag brädhögade (#) bort alla rader ur /etc/network/interfaces utom dessa:
auto lo
iface lo inet loopback
Efter omboot funkar det precis som det ska.
Om du inte förstår bättre:
interfaces-filen behövs nästan inte OM du använder NetworkManager. Om du INTE använder NetworkManager sabbar du dina nätverksinställningar om du micklar med filen utan att förstå.
Kolla först med:
martin@martin-laptop:~$ dpkg --list|grep network-manager
ii network-manager 0.7~~svn20081018t105859-0ubuntu1.8.10.1 network management framework daemon
ii network-manager-gnome
och eller:
martin@martin-laptop:~$ ps -ef|grep Network
root 6338 1 0 11:55 ? 00:00:00 /usr/sbin/NetworkManager
root 6350 1 0 11:55 ? 00:00:00 /usr/sbin/nm-system-settings --config /etc/NetworkManager/nm-system-settings.conf
Bakgrund: Min maskin är en 6.10 som tagits igenom uppgraderingsträsket till 8.10 via Beryl.
När jag gick från 8.04 till 8.10 slutade network manager fungera (a.k.a "Trådlöst funkar inte längre"). Mina gamla hemmaknackade script från 6.10 funkade dock så jag satt inte i sjön.
Jag hittade följande länk som passade på mig:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/279262
(Hänvisningen till /usr/share/network-manager/README.Debian verkar fel, /usr/share/doc/network-manager/README.Debian är bättre)
Jag brädhögade (#) bort alla rader ur /etc/network/interfaces utom dessa:
auto lo
iface lo inet loopback
Efter omboot funkar det precis som det ska.
Om du inte förstår bättre:
interfaces-filen behövs nästan inte OM du använder NetworkManager. Om du INTE använder NetworkManager sabbar du dina nätverksinställningar om du micklar med filen utan att förstå.
Kolla först med:
martin@martin-laptop:~$ dpkg --list|grep network-manager
ii network-manager 0.7~~svn20081018t105859-0ubuntu1.8.10.1 network management framework daemon
ii network-manager-gnome
och eller:
martin@martin-laptop:~$ ps -ef|grep Network
root 6338 1 0 11:55 ? 00:00:00 /usr/sbin/NetworkManager
root 6350 1 0 11:55 ? 00:00:00 /usr/sbin/nm-system-settings --config /etc/NetworkManager/nm-system-settings.conf