sbackup körs inte
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
sbackup körs inte
Jag installerade och konfigurerade sbackup men ingenting händer när det ska köras.
Inga nya filer skapas på måldisken, jag får inga indikationer på att det körs.
Tryckr jag på knappen "Kör Backup Nu!" så kommer det upp en ruta som säger att en backupprocess startat med ett visst IDnr men i systemövervakaren finns ingen process med sådant ID.
Jag försöker köra från olika externa diskar till en extern USB-disk.
Om jag inte får igång sbackup har någon något förslag på annat backup-program? Jag vill helst ha ett med GUI men de flesta jag tittat på är alldeles för enkla och saknar viktiga funktioner. Kanske det får bli något terminalprogram som rdiff eller så?
Vad jag vill göra är automatiska backupper, helst med olika profiler så att de viktigaste filerna backas upp kanske flera gånger om dagen medan andra mindre viktiga saker backas upp en gång i veckan eller kanske tom nån gång i månaden. Jag har mycket data så det funkar inte med en hel avbild vid varje backup, måste helst vara inkrementellt.
Tryckr jag på knappen "Kör Backup Nu!" så kommer det upp en ruta som säger att en backupprocess startat med ett visst IDnr men i systemövervakaren finns ingen process med sådant ID.
Om jag inte får igång sbackup har någon något förslag på annat backup-program? Jag vill helst ha ett med GUI men de flesta jag tittat på är alldeles för enkla och saknar viktiga funktioner. Kanske det får bli något terminalprogram som rdiff eller så?
Vad jag vill göra är automatiska backupper, helst med olika profiler så att de viktigaste filerna backas upp kanske flera gånger om dagen medan andra mindre viktiga saker backas upp en gång i veckan eller kanske tom nån gång i månaden. Jag har mycket data så det funkar inte med en hel avbild vid varje backup, måste helst vara inkrementellt.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: sbackup körs inte
Hej du.
Ett direkt svar på din fråga kan jag inte ge dig.
Det beror på att jag inte gör backup till en usb-disk och saknar erfarenhet av det.
Däremot använder jag mig av Sbackup till en mapp inne i mitt home-bibliotek.
För att ha det gripbart därifrån vid en ev krash.
För mig, med denna lösning, fungerar det alldeles utomordentligt.
Sedan har du även önskemål om flera olika säkerhetskopieringar, på skilda tider.
Där kan jag inte heller ge dig något svar. Om du inte misstycker, vill jag ge dig
ett antal länkar som kanske kan ge dig svar så småningom.
http://www.psychocats.net/ubuntu/backup
http://www.debianadmin.com/backup-and-r ... ackup.html
http://www.ubuntugeek.com/backup-ubuntu ... ackup.html
http://www.debianadmin.com/backup-basic ... ackup.html
Jag hoppas att du kan få ett direkt svar av någon mer kunnig än jag, direkt här i
tråden. Kanske också att någon av dessa trådar kan ge dig lite infallsvinklar som
hjälper dig framåt.
Hälsningar
Broder Tuck
Ett direkt svar på din fråga kan jag inte ge dig.
Det beror på att jag inte gör backup till en usb-disk och saknar erfarenhet av det.
Däremot använder jag mig av Sbackup till en mapp inne i mitt home-bibliotek.
För mig, med denna lösning, fungerar det alldeles utomordentligt.
Sedan har du även önskemål om flera olika säkerhetskopieringar, på skilda tider.
Där kan jag inte heller ge dig något svar. Om du inte misstycker, vill jag ge dig
ett antal länkar som kanske kan ge dig svar så småningom.
http://www.psychocats.net/ubuntu/backup
http://www.debianadmin.com/backup-and-r ... ackup.html
http://www.ubuntugeek.com/backup-ubuntu ... ackup.html
http://www.debianadmin.com/backup-basic ... ackup.html
Jag hoppas att du kan få ett direkt svar av någon mer kunnig än jag, direkt här i
tråden. Kanske också att någon av dessa trådar kan ge dig lite infallsvinklar som
hjälper dig framåt.
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriver under på detta. Har exakt samma problem.rylleman skrev:Jag installerade och konfigurerade sbackup men ingenting händer när det ska köras.
Men i nyare tappning (Ubuntu 8.04 HH. Det här kanske hamnade under fel kategori...)
Vad göra?
Behöver ett backup program.
Sbackup såg ut att vara det jag sökte. Men det förutsätter att jag får igång det förstås...
/Peter
Kolla om den jobbar t.ex med kommandotrylleman skrev:Jag installerade och konfigurerade sbackup men ingenting händer när det ska köras.
Kod: Markera allt
ps -e | grep sbackup
Sbackup gör inte fulla backuper varje dag utan intervallet bestämmer du själv. Däremellan gör den inkrementella backuper.rylleman skrev: Vad jag vill göra är automatiska backupper, helst med olika profiler så att de viktigaste filerna backas upp kanske flera gånger om dagen medan andra mindre viktiga saker backas upp en gång i veckan eller kanske tom nån gång i månaden. Jag har mycket data så det funkar inte med en hel avbild vid varje backup, måste helst vara inkrementellt.
Känns inte som en bra idé. Om disken kraschar så har du ju ingen backupBroder Tuck skrev:Däremot använder jag mig av Sbackup till en mapp inne i mitt home-bibliotek.

jag vill veta att både backup och restore funkar som det ska innan jag ropar Hej...
Jag skapade en rotmapp BuUbuntu på ett 16GB USB-minne.
Jag startade SBackup med defaultkataloger inkluderade med BuUbuntu som mål-katalog.
Det skapades en mapp med några filer i Backup-roten jag angivit.
Tror dock att något är galet med backupen.
Om jag försöker öppna filen filez.tgz får jag ett felmeddelande:
"gzip: stdin: unexpected end of file
tar: Oväntat filslut i arkivet
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu"
Dessutom är arkiv-filen osannolikt liten: 1,6 MB för /home som är drygt 1000 filer och 415 MB!!!???
Om jag startar Sbackup restore så står det "Fel: Inga säkerhetskopior hittades i målkatalogen"
Backupen har tydligen misslyckats
Fler tips mottages med tacksamhet.
/Peter
Jag skapade en rotmapp BuUbuntu på ett 16GB USB-minne.
Jag startade SBackup med defaultkataloger inkluderade med BuUbuntu som mål-katalog.
Det skapades en mapp med några filer i Backup-roten jag angivit.
Tror dock att något är galet med backupen.
Dessutom är arkiv-filen osannolikt liten: 1,6 MB för /home som är drygt 1000 filer och 415 MB!!!???
Om jag startar Sbackup restore så står det "Fel: Inga säkerhetskopior hittades i målkatalogen"
Backupen har tydligen misslyckats
Fler tips mottages med tacksamhet.
/Peter
Backupen tar ett tag, kanske en halvtimme i ditt fall. Så kolla med ps-kommandot jag angav så du vet när backupen är klar. Under tiden den backar upp så kan du inte öppna filen.peswe skrev:Tror dock att något är galet med backupen.
Jag provade att knappa inBowmore skrev:Backupen tar ett tag, kanske en halvtimme i ditt fall. Så kolla med ps-kommandot jag angav så du vet när backupen är klar. Under tiden den backar upp så kan du inte öppna filen.
ps -e | grep sbackup
i terminalen var 5e minut men får samma svar hela tiden:
6391 ? 00:00:07 sbackupd
Vad betyder det?
Vad ska det stå när den är klar?
/Peter
Kommandot ska ge ett tomt svar, dvs ingen utskrift.
Detta svar säger att Sbackup-demonen fortfarande jobbar med backupen.peswe skrev:6391 ? 00:00:07 sbackupd
Har själv funderat på att skriva ihop ett script och köra det som ett cron-jobb som kollar om sbackupd snurrar och isf sätta upp en notifieringsikon i panelen. Om det är nån som kan och är intresserad av att göra det så blir det en guldstjärna 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag tröttnade på sBackup och kör nu RSnapshot vilket fungerar mycket bra. Det verkar mycket snabbare än sbackup och det packar inte heller ihop filerna i ett arkiv (Jag har väldiga problem med att över huvud taget öppna sbackups arkiv).
Dessutom är det pålitligt och kör som det ska och när det ska.
Jag försökte hålla mig borta från terminallösningar för ett GUI vilket jag generellt tycker är enklare, men Rsnapshot var väldigt enkelt att köra igång. Du gör alla inställningar i en conf-fil och sen lägger du till jobben i cron.
Dessutom är det pålitligt och kör som det ska och när det ska.
Jag försökte hålla mig borta från terminallösningar för ett GUI vilket jag generellt tycker är enklare, men Rsnapshot var väldigt enkelt att köra igång. Du gör alla inställningar i en conf-fil och sen lägger du till jobben i cron.
Hej och hå, Bromsa en aning, jag är jätte-newbie inom detta och behöver nog lite mer hjälp för att fatta...rylleman skrev:Jag försökte hålla mig borta från terminallösningar för ett GUI vilket jag generellt tycker är enklare, men Rsnapshot var väldigt enkelt att köra igång. Du gör alla inställningar i en conf-fil och sen lägger du till jobben i cron.
conf-fil

Guider eller exempel hade inte varit så dumt

/Peter Ö
Klart att den är snabbare då den inte packar data. Packning har den fördelen att det tar mindre utrymme på disken. Klart också att det tar lite tid att öppna, speciellt om det är den fulla backupen, men hur ofta gör man det. I mitt fall i princip aldrig. Själv kör jag en full backup en gång per månad och sen inkrementella dagligen.rylleman skrev:Jag tröttnade på sBackup och kör nu RSnapshot vilket fungerar mycket bra. Det verkar mycket snabbare än sbackup och det packar inte heller ihop filerna i ett arkiv (Jag har väldiga problem med att över huvud taget öppna sbackups arkiv).
SBackup är minst lika pålitlig.rylleman skrev:Dessutom är det pålitligt och kör som det ska och när det ska.
Men inte lika enkelt att hantera.rylleman skrev:Jag försökte hålla mig borta från terminallösningar för ett GUI vilket jag generellt tycker är enklare, men Rsnapshot var väldigt enkelt att köra igång. Du gör alla inställningar i en conf-fil och sen lägger du till jobben i cron.
Jag har lyckats köra till en lokal katalog.
Jag har en FreeNas filserver som jag tänkte skicka till från Sbackup.
Jag skulle vilja använda en katalog på filservern som fjärrkatalog för att få backupen på en separat maskin
ftp://användarnamn:lösenord@192.168.11.11:1021/backup/
men får tydligen något problem med behörigheten:
"Det valda målet är inte skrivbart med nuvarande rättigheter. Säkerhetskopiorna kan inte skrivas där."
tacksam för tips
/Peter Ö
Jag har en FreeNas filserver som jag tänkte skicka till från Sbackup.
Jag skulle vilja använda en katalog på filservern som fjärrkatalog för att få backupen på en separat maskin
men får tydligen något problem med behörigheten:
"Det valda målet är inte skrivbart med nuvarande rättigheter. Säkerhetskopiorna kan inte skrivas där."
tacksam för tips
/Peter Ö
Det borde fungera rent syntaxmässigt om all input är rätt.
Har du verifierat att det fungerar i t.ex firefox?
Har du verifierat att det fungerar i t.ex firefox?
Hur verifiera med FirefoxBowmore skrev:Har du verifierat att det fungerar i t.ex firefox?

Har provat logga in med gFTP. Det verkar funka.
Däremot verkar det vara nåt knas med skriv-rättigheter eller nåt.
/backup-katalogen fanns där sedan tidigare. Vad ska den ha för rättigheter och hur kollar man vad den har just nu?
Jag verkar inte kunna skapa någon ny katalog heller...

/Peter
Genom att skrivapeswe skrev:Hur verifiera med FirefoxBowmore skrev:Har du verifierat att det fungerar i t.ex firefox?
Kod: Markera allt
Det funkar att ansluta i FirefoxBowmore skrev:Har du verifierat att det fungerar i t.ex firefox?

...och vad händer sen... ?
/Peter
Om jag öppnar ftp platsen
med Nautilus
så kan jag skapa filer men inte mappar
Är det till någon hjälp i felsökningen?
/Peter Ö
med Nautilus
så kan jag skapa filer men inte mappar

/Peter Ö
Det är ju skumt, själv kan jag både skapa mappar och filer på min server via Nautilus.peswe skrev:Om jag öppnar ftp platsen
med Nautilus
så kan jag skapa filer men inte mappar![]()
/Peter Ö
SBackup skapar en mapp för varje backup så det är nog det som är problemet.
Om det är en Linuxbaserad server så kan du gå in med telnet och kolla rättigheterna med ls -ld backup på backup-mappen.
Vilka rättigheter ska katalogen ha?Bowmore skrev:Om det är en Linuxbaserad server så kan du gå in med telnet och kolla rättigheterna med ls -ld backup på backup-mappen.
Vilken användare ska rättigheterna tillhöra? Ubuntu-usern? Eller ftp/ssh-usern?
/Peter Ö