Problem vid installation av 7.10

Eje
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem vid installation av 7.10

Inlägg av Eje »

Det var droppen! Nu är jag trött på windows och har beslutat mig för att köra ubuntu O0

Eftersom jag är ny med ubuntu tänkte jag att jag tar bara att och väljer att ubuntu ska styra partitoneringen under installationen. Installationen gick igenom fint(via liveCD) men efter omstart utan skiva kan systemet inte starta operativsystemet.
jag loggade in på IRC chatten och fick hjälp med att manuellt ställa in mina partitioner till installation men nu stannar installationen på 82% (på "konfigurerar apt", i botten står det "söker igenom spegeln")

jag sitter med en AMD athlon 64 x2 3800+ så att jag tror inte att jag har fått fel version(har tagit den för AMD 64) mina diskar är partitonerade som följande:

15gb ext3 mount: /
22gb ext3 mount: /home
2gb Swap
180gb ntfs mount: /home/eje/ntfsdisk (Jag har filer på den disk jag helst inte vill radera)

Jag har provat integrity check på CD'n och den är det inget fel på. har provat att köra installationen 2 gånger men den fastnar på 82% båda gångerna.. anledningen till att jag installerar 7,10 istället för 8,04 är för att jag hade 7.10 liggande hemma. Någon som har en idé om vad jag kan göra för att fixa problemet? låta ubuntu installera/partitionera själv på nytt eller prova att få tag i en 8.04 image?
Bowmore

Re: Problem vid installation av 7.10

Inlägg av Bowmore »

Den delen brukar ta en liten stund, några minuter vill jag minnas. Det kan ju vara så att du fått nåt skräp på skivan så prova med att göra ren den. Jag är nog ganska övertygad om att den har problem att läsa din CD.

Att köra 64-bitar medför vissa begränsningar vad gäller programutbud. Har läst att t.ex flash inte fungerar så bra. Har du inte 4GB RAM eller mer så är det heller ingen större vits att köra 64-bitarsversionen.

Vad gäller Ubuntuversion så skulle jag nog välja version 8.04 (Hardy) eller vänta ett par veckor på 8.10 (Intrepid). Men eftersom du är inne på en separat /home så blir det betydligt enklare att byta upp sig till en nyare version om en senare uppgradering skulle strula.

Edit:
Kan också tillägga att Hardy har ett bättre hårdvarustöd och för Intrepid så har man satsat hårt på just på hårdvara. Så att du fick problem första gången när du misslyckades starta upp efter installationen kan ha att göra med drivrutiner för just din dators hårdvara.
Eje

Inlägg av Eje »

Bowmore skrev:Den delen brukar ta en liten stund, några minuter vill jag minnas. Det kan ju vara så att du fått nåt skräp på skivan så prova med att göra ren den. Jag är nog ganska övertygad om att den har problem att läsa din CD.

Att köra 64-bitar medför vissa begränsningar vad gäller programutbud. Har läst att t.ex flash inte fungerar så bra. Har du inte 4GB RAM eller mer så är det heller ingen större vits att köra 64-bitarsversionen.
Första gången stod den på 82% i en halvtimme, skit på skivan kan dock evt. stämma.

Hmm det där med 32 eller 64 bitar har jag aldrig förstått..Du säger alltså att även om jag har en 64-bitars processor borde jag köra på 32-bitars versionen av Hardy(om jag nu hittar en vänlig själ med brännare) eftersom jag har < 4gb ram.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Eje skrev:Hmm det där med 32 eller 64 bitar har jag aldrig förstått..Du säger alltså att även om jag har en 64-bitars processor borde jag köra på 32-bitars versionen av Hardy(om jag nu hittar en vänlig själ med brännare) eftersom jag har < 4gb ram.
Ja, ungefär så :)
Du kan ju läsa den här tråden så du själv får en uppfattning
Skillnad 32/64 bitars OS
Eje

Inlägg av Eje »

Ok jag provar att få tag i en Hardy 32-bits Image Cd.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"