Error 22: Partionen finns inte
Error 22: Partionen finns inte
Installerade ubuntu 8.04 här om dagen, på samma partion jag tidigare hade version 6.xx på (något år sedan).
Installationen verkade gå bra, datorn startades om och jag fick fram listan där jag kan välja vad jag vill starta.
Men när jag väljer ubuntu (likadant på alla 3 alternativen) så säger den "Error 22: Partitionen finns inte" (i stora drag, kanske inte var Exakt så).
Varför?
Installationen verkade gå bra, datorn startades om och jag fick fram listan där jag kan välja vad jag vill starta.
Men när jag väljer ubuntu (likadant på alla 3 alternativen) så säger den "Error 22: Partitionen finns inte" (i stora drag, kanske inte var Exakt så).
Varför?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Error 22: Partionen finns inte
Fel partition eller fel namn i GRUB. Kontrollera vad du har i din menu.lst. T.ex hd1,1 eller /vmlinuz-123456789.
Kopiera hit om du inte hittar felet. Lägg också till vilken partition som har vad (df -h eller sudo fdisk -l /dev/sdX).
Kopiera hit om du inte hittar felet. Lägg också till vilken partition som har vad (df -h eller sudo fdisk -l /dev/sdX).
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Testat hålla på i GRUB nu ett bra tag utan lycka.
MEN så startade jag med live-cd:n och valde "starta från första hårddisken" - DÅ gick det!
Så jag jämförde inställningarna i GRUB (live-cd vs. det vanliga) och det står EXAKT samma saker. hd2,5 och kernel och initrd-raderna är likadana. Men endå kommer det upp "Error 22: There is no such partition".
Idéer?
MEN så startade jag med live-cd:n och valde "starta från första hårddisken" - DÅ gick det!
Så jag jämförde inställningarna i GRUB (live-cd vs. det vanliga) och det står EXAKT samma saker. hd2,5 och kernel och initrd-raderna är likadana. Men endå kommer det upp "Error 22: There is no such partition".
Idéer?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Så du startar från din tredje hårddisk då och den sjätte partitionen. Är det verkligen rätt?
Om du inte är säker kan du starta grub och kolla.
Svaret blir root (hd?,?) och det är det grub ska innehålla. Om du inte har tre hårddiskar har du ju sagt åt Grub att leta inställningar i hd(2,5) som kan vara en cd-spelare eller ett usb-minne.
Kod: Markera allt
sudo grub
find /boot/grub/stage1
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Kollade och det var hd2,5 så det är rätt alltså.ebbot skrev:Så du startar från din tredje hårddisk då och den sjätte partitionen. Är det verkligen rätt?
Svaret blir root (hd?,?) och det är det grub ska innehålla. Om du inte har tre hårddiskar har du ju sagt åt Grub att leta inställningar i hd(2,5) som kan vara en cd-spelare eller ett usb-minne.Kod: Markera allt
sudo grub find /boot/grub/stage1
Det skumma är att det är inte live-cd:n jag startar, jag startar bara med hjälp av den.
Så här borde jag starta:
BIOS-bootmeny>"Starta från Hårddisk 3">GRUB>"Starta Ubuntu">
Till höger om sista pilen borde det stå "ubuntu startar" men det blir Error.
Det fungerar om jag startar så här:
BIOS-bootmeny>"Starta från CD">LiveCD-menyn>"Starta från första hårddisken">GRUB>"Starta Ubuntu">Ubuntu startas, från HÅRDDISKEN (med inloggning och allt), inte från live-cd:n.
Och det är exakt samma inställningar i grub på hdd>grub-hållet som cd>grub-hållet.
Det beror på att när du startar upp från Bios meny så blir den disken du startar upp (hd0) och sen försöker grub starta upp (hd2,5) istället för (hd0,5). Därför blir det fel.tabbe skrev:Så här borde jag starta:
BIOS-bootmeny>"Starta från Hårddisk 3">GRUB>"Starta Ubuntu">
Till höger om sista pilen borde det stå "ubuntu startar" men det blir Error.
Aha, den tackar jag för, virrigt, det hade jag aldrig löst själv, eller kanske om jag försökt alla kombinationer, men nu lärde jag mig nåt på köpet också.
Det står fortfarande hd2,5 vid find /boot/grub/stage1, och jag måste editera 2an till en 0a varje gång jag ska starta, men bättre än att behöva använda skivan varje gång man ska starta!
Tack för hjälpen ni båda!
Det står fortfarande hd2,5 vid find /boot/grub/stage1, och jag måste editera 2an till en 0a varje gång jag ska starta, men bättre än att behöva använda skivan varje gång man ska starta!
Tack för hjälpen ni båda!
Du kan permanenta det genom att gå in och manuellt ändra i filen för grub-menyn.
Vill du det så säg till.
Vill du det så säg till.