Installationshjälp!

Användarvisningsbild
Apathy
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installationshjälp!

Inlägg av Apathy »

Hej!

Jag försöker installera Ubuntu på min dator. Jag har tre olika skivor, en med intrepid betan (32bit), en 8.04 (64bit) och en "vanlig" 32-bitars 8.04.

INGEN av dessa funkar! Jag kommer inte ens in på live skivan. Den står och tuggar ett tag sedan blir allt bara svart.

BildBild Så här ser det ut när jag försöker installera Hardy Heron 32bit (Jag kommer alltså inte ens till menyn där jag kan välja om jag vill installera eller prova Ubuntu)

BildBild
Så här ser det ut när jag försöker installera Ibex 32bit.
Dock i ungefär vartannat fall så kommer jag igenom den första menyn, men sedan kräver den användarnamn och lösenord?!

Det var såhär förra gången jag ominstallerade mitt Ubuntu med. Men då kunde jag installera de i Windows - vill helst slippa det och endast köra med Ubuntu.
Beta

Re: Installationshjälp!

Inlägg av Beta »

Jag har haft problem vid installation av Ubuntu (och andra linuxsystem) då olika märken av CD skivor betett sig helt olika. En variant funkar inte alls (fastän den är bränd ganska sakta och error-kollad och error-kollad igen i live-cd menyn), en annan skiva av annat märke (gjord på exakt samma sätt) funkar direkt.

Vet inte om det är det som är problemet hos dig, men det skulle jag nog testa, dvs att bränna en annan skiva.
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Tack för ditt svar, Beta. Jag har med tänkt i de tankarna, så alla tre skivorna är brända på låg hastiget 1x och olika märken, sony, fujifilm och TDK...
Beta

Inlägg av Beta »

Oj, ok, då kan du utesluta det.

Antar att du testat alternative install också?
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Det har jag inte gjort, vet inte hur man gör det - har aldrig gjort det. Är inte det massa kommandon å grejer? :O

EDIT:

Kan jag ladda ner och bränna denna (längst ner, typ)?
http://releases.ubuntu.com/releases/8.10/
Beta

Inlägg av Beta »

Ja, ta och testa att hämta ner den och installera från den. Det är samma sak som den andra, fast mindre grafiskt lull lull under installationen. Om det är lull lullet som skapar problem för dig så kanske det där hjälper.
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Vart fel igen. Den stannade på 6% och sedan kom detta upp:

BildBild
Beta

Inlägg av Beta »

Darn.
Då måste jag nog hänvisa till de riktiga experterna här på forumet, hoppas nån av dom kan ge dig några svar snart.

/Beta
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Jo de va hemskt vad jobbigt det tydligen skulle vara! :(
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Bör väll skriva lite mer om min dator
AMD Athlon64 4400+ X2
Geforce 7900 GTX
120gb hdd
en st DVD läsare/brännare
en st CD läsare/brännare
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

1) Har du kört minnestest?
2) Har du testat med både CD:n och DVD:n? (Det kan ju helt enkelt vara skitiga läshuvuden).
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

1. Minnestest?
2. Jepp
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Apathy skrev:1. Minnestest?
2. Jepp
1. I menyn som visas innan installationen startas så brukar det finnas ett alternativ längst nere i menyn som gör att man kan testa så att minnet är OK. Jag kan inte komma på något annat att göra i ditt fall, med tanke på skärmbilderna du postat, än att köra det under några timmar (kanske över natten) för att säkerställa att det inte är något fel på minneskretsarna. Det du också skulle kunna prova är några av de växlar som beskrivs i den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=32279. Skrolla ner lite och kolla på delen som handlar om att ta bort quiet och splash och lägga till noapic och acpi=off.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Apathy skrev:1. Minnestest?
2. Jepp
Vad djkmmo menar är om du kört
- Check CD for defects
- Memory test

från den första menyn när du startar upp din CD-installationsskiva.

Själv är jag ganska övertygad om att du har problem med CD:n. Att den hänger sig, i ditt fall, på Välj och installera programvara betyder säkert att den inte kan läsa delar av programpaketen som finns på din CD.

Kan vara dåligt media (skiva), dålig bränning eller CD-spelarproblem. Med tanke på det du gjort så lutar det åt det sista, dvs problem med din CD-spelare. Är det en gammal CD-spelare du har?

Har du en en CD-linsrengöringsskiva, kör den.
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Jag har funderat med på det. Jag tror det är DVDn... ska ta å testa med en annan ikväll. Men det går att installera Windows Vista suveränt? Jag har tyvärr ingen rengörnings grej...men som sagt, testa med en annan DVD-läsare!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Apathy skrev:Jag har funderat med på det. Jag tror det är DVDn... ska ta å testa med en annan ikväll. Men det går att installera Windows Vista suveränt? Jag har tyvärr ingen rengörnings grej...men som sagt, testa med en annan DVD-läsare!
Men det kan bero på att den är fabriksbränd eller en bra bränd kopia ;)
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Brände en CD ist för en DVD. Nu funkar det kalas!

Dock uppstog det en komplikation - efter att jag hade installerat och datorn skulle startas om blev skärmen helt svart. Jag väntade i 10 min men inget hände, då startade jag om förhand - men ubuntu fungerar iallafall vad jag har märkt - kan detta ha någon inverkan på systemet?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Apathy skrev:Brände en CD ist för en DVD. Nu funkar det kalas!

Dock uppstog det en komplikation - efter att jag hade installerat och datorn skulle startas om blev skärmen helt svart. Jag väntade i 10 min men inget hände, då startade jag om förhand - men ubuntu fungerar iallafall vad jag har märkt - kan detta ha någon inverkan på systemet?
Hade du bränt ner ISO-filen till en DVD!? Ja det går inte (som du märkt). Det måste vara en CD-skiva.

När det gäller den andra frågan så är det lite svårt att säga så där rakt upp och ner, men det finns en logg i /var/log/ som heter "kern.log" som kanske kan ge information. Var det när Ubuntu skulle stängas ned, eller när Ubuntu hade stängts ner och datorn skulle starta igen (alldeles innan BIOS-skärmen kommer upp)?
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Jag testar att ominstallera, det tar ca 5 min innan Ubuntu startar. Han går igenom en jäkla massa fel.

Fast stämmer verkligen det? Jag har bränt på DVD jätte länge, och alltid kört med en DVD.
Användarvisningsbild
Apathy

Inlägg av Apathy »

Fixat. Nu funkar allt precis som det ska! :-)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"