Val av IRC klient

rkl

Val av IRC klient

Inlägg av rkl »

Vilken IRC klient är lämplig att använda till Ubuntu 8.04??

Kan vilken klient som helst användas överallt??
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Val av IRC klient

Inlägg av Hund »

XChat eller IRSSI är väl dom som är mest poppis. Och dom fungerar med alla servrar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

XChat är ett riktigt bra program men irc-klienten i Pidgin funkar också. Smidigt att ha jabber, msn och irc i samma applikation.
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jannish skrev:XChat är ett riktigt bra program men irc-klienten i Pidgin funkar också. Smidigt att ha jabber, msn och irc i samma applikation.
Om du inte behöver ha gui rekommenderar jag bitlbee. Fördelen är att du slipper använda pidgins enligt mig kassa irc-klient och kan använda vilken klient du vill (med fördel irssi) och ha MSNP, XMPP, AIM etc i samma klient: http://www.bitlbee.org/main.php/news.r.html
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Testade just pidgin och tycker det funkar riktigt bra faktiskt. Helt klart andra val efter irssi.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för svaren.
Försökte ladda ner: xchat-2.8.4-0.i586.rpm

När jag skulle öppna den med Arkivhanteraren fick jag svaret att filtypen inte stöds.

Varför fungerade inte detta??
tweeek

Inlägg av tweeek »

Ubuntu använder inte .rpm-filer för att installera program utan det är .deb-filer som används. Det enklaste sättet att installera xchat på i Ubuntu är att öppna terminalen och skriva:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install xchat
Sedan trycker du enter och skriver därefter in ditt lösenord.
Då laddas programfilen ner från Ubuntus officiella förråd och det innebär att programmet uppdateras automatiskt i framtiden. Samma installation kan göras genom att trycka på länken xchat, att gå till "Lägg till/Ta bort..." i Programmenyn eller att öppna "Pakethanteraren Synaptic" under "System > Administration"

Det är olika sätt att installera program på, men det fungerar lika bra att välja vilket som.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Eftersom detta är Kubuntu-tavlan antar jag att du kör KDE. Så då kan du testa att använda Kopete (istället för Pidgin, som "hör till" Gnome), som är KDEs IM-klient som, om jag inte är helt ute och cyklar, skall ha stöd för IRC.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för hjälpen. XChat är installerad och fungerar.
Jag vill nu lägga in en ny server (irc.flightgear.org) och en ny kanal (flightgear), som misslyckats trots flera försök.

Först får jag upp en Nätverkslista. När jag skriver in servernamnt, får jag meddelandet okänd värd. Kan jag söka efter tillgängliga servrar?? Är nätverk=server??

Kanalnamnet lägger jag väl in när jag kommit in i servern??

Mycket tacksam för tips.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Tips: kolla på redan existerande Nätverk i listan och se hur servrarna ligger inlagda där (klicka på Redigera). Det kan ge dig tips om det är något som inte stämmer. Så fort du är ansluten till ett nätverk (en server) skall det dyka upp en ruta som tillåter dig att exempelvis gå in i någon speciell kanal, eller att inte göra något alls.
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av diff »

Kör du KDE och vill prova ännu en irc klient så kan jag rekommendera Konversation.
Den är riktigt trevlig faktiskt. Men är du nöjd med Xchat så kör vidare på det förståss.
Bara ett tips iaf om du vill leka vidare med olika program. :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"