bootproblem med ltsp

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
diravi

bootproblem med ltsp

Inlägg av diravi »

Hej, jag håller på att sätta upp några ltsp-terminaler, bestående av nå små disklösa datorer.

Just nu har jag fungerande pxe-boot, men den hänger sig en liten bit in i bootprocessen, närmare strax efter att den grafiska "kubuntu" skärmen dykt upp. Blåa balken har rört sig ca 30%.

LTSP dfunkar att PXE-boota från en Vbox-maskin.

Det jag funderar liet på är om man i ubuntu på nåt vis kan se vart i bootprocessen det hänger sig, skulle ju vara bra om man kunde felsöka.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: bootproblem med ltsp

Inlägg av mcNisse »

Testa att stänga av bootsplashen. Det går att göra i från grub. Jag ska kolla upp hur du gör...

Edit: Här är en länk som visar hur du gör: http://www.foogazi.com/2007/10/27/remov ... sh-screen/
En mycket kort sammanfattning.
Du går in i grubs bootmeny, väljer den kärna du vill boota och trycker e. Ta bort quiet och splash, tryck enter sedan b fär att boota.
Jag bliv lite osäker om du kommer åt boot menyn på det sättet du bootar. Men det lär du ju märka ;)
diravi

Inlägg av diravi »

Hmm, jo, nu finns det ingen bootmeny, men jag kanske kan skicka på dedär argumenten till kärnan via dhcp-servern på någe vis, eller stänga av bootsplashen i konfigen i filträdet den bootar från.

Någon som har en ide hur man gör?
diravi

Inlägg av diravi »

Nu har jag löst delproblemet med splash.

man går in i filen : /var/lib/tftpboot/ltsp/i386/pxelinux.cfg/default
På ltsp-servern och kommenterar bort splash.

Nu ser problemet ut att vara nätkortsmoduler.

felmedelande: eth0 SIOCGIFNDEX:no such device.

så nu gäller två saker, dels kolla vad det är för nic, ganska enkelt.

Men sedan behöver jag se till så att moduler för det nicet finns i ltsp- bootkernelen, och det är jag nog lite sämre på, så om någon har tipps på hur man gör det vore jag glad.

Tack föresten för deh hjälp jag fått hittills :)
diravi

Inlägg av diravi »

Burken är en sånhär http://www.kingyoung.com.tw/S635.htm

Och den enda informationen jag hittat hittills är att det är "On-board 1000/100/10Mbps LAN"

Så nu får man leka detektiv för att hitta mer vad det är för nic

Mac är: 00:0A:9D:09:32:D0

Någon som hittar info om tillverkare och modell utifrån det?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Vilken märklig produkt. Det står på flera sidor att den ska fungera med linux men det verkar vara helt omöjligt att hitta spec...

Jag ser att den har en cdspelare testa att ladda ner knoppix och kolla om den vill boota därifrån (för att hitta vilket nätverkskort som du har).
diravi

Inlägg av diravi »

Den har plats för cd-spelare, en såndär minisak, men tyvärr ingen spelare monterad.

Får se om jag hittar nån kompaktspelare hemma i kväll, som jag kan plocka med mig i morgon.

Eller så kanske en usb-cd.

Nu har jag byggt en ny kärna(med stöd för alla gb-kort inkompierat), men har ionte riktigt koll på detdär med pxe och initrd eller så, det var några år sedan jag ansåg det nödvändigt att bygga egna kärnor. Och då byggdes de oftast som deb-paket.
diravi

Inlägg av diravi »

Jag har en del problem med att kunna boota på den nya kärnan.

Har inte sysslat så mycket med pxe-boot på några år, så jag blandar ihop alltig.

Någon som enkelt kan förklara hur det hänger ihop.

1: Vad för krav är det på en pxe-kärna, kernel dhcp, nfs vet jag, men sen? storlek?

2: hur öppnar man initrd.img för att fylla på med moduler?

Något mer jag missat?
diravi

Inlägg av diravi »

H-ar nu bootat på en "liveusb"

Ethernekortet tycks vara ett Agere Systems ET-131x PCI-E Ethernet.....

Nån som har en aning om vad det är egentligen?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag hittade en diskusion på arch linux sida http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=37823 Det ser ut som du ska använda et131x drivaren. Det framgick dock inte om han lyckades få igång kortet :-\
diravi

Inlägg av diravi »

När jag kör Ubuntu 8.10-betan "liveusb" så funkar kortet, skall testa att dra in en 8.10-beta på en virutuell maskin och dra ner ltsp där, för att se om jag får en fungerande kärna med initrd därifrån.
diravi

Inlägg av diravi »

Nu bootar mot en virtuell 8.10 ltsp-server, problemet kvarstår.

Det jag synnes behöva är att gör om initrd.img så att jag får in de nya modulerna i den, men har inte kommit på ännu hur man öppnar, eller monterar de initrd.img-filer som finns.
diravi

Inlägg av diravi »

Nu har jag fått in modulen i den initrd.img som används, men jag får den inte att ladda rätt modul.
diravi

Inlägg av diravi »

Känns som om jag får bita i det sura äpplet och bygga mig en ny kärna till LTSP, men jag hittar inte src-trädet för ltsp-kärnorna, tycker det verkar lite jobbigt att plocka ner en standardkärna till en liiiten.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"