Jag har just blivit klar med installationen av Hardy på den stackars burken, det tog nästan exakt 24 timmar att slutföra installationen

Frågan är nu vad som blir nästa steg. Skall jag installera ett GUI på den stackars burken, eller skall jag fortsätta köra CLI enbart.
Vilka program bör jag då skaffa mig för att kunna göra allt roligt jag
brukar göra med mina datorer; surfa, programmera, e-posta, lyssna på
musik.
Det som kanske blir något av en show-stopper vad gäller CLI för min del är att jag haft stora problem med att få mitt trådlösa nätverk att snurra från kommandoraden.
Min wifi-usb-dongel kräver ndiswapper för att funka och jag har inte riktigt lyckats med iwconfig tillsammans med ndiswrapper hittills (funkar dock bra med NetworkManger). Så vad tror ni?
* Kan jag få det trådlösa att snurra med ndiswrapper och iwconfig? Någon annan som har erfarenheter?
* Vilken editor skall jag välja, när jag kör grafiskt använder jag
geany, och jag har inte riktigt ork att lära mig vi eller emacs, jag
gillar nano vet inte riktigt om den har allt jag behöver. Kan man få syntaxuppfärgning i nano? Hur gör jag för att ställa in tangentbordskombinationer för klippa och klistra? Andra förslag på enkla editorer som ändå har grundläggande programmeringsfunktionalitet?
* Vilken e-postklient rekommenderas? Mutt?
* Spela musik från kommandoraden har jag aldrig gjort, någon som har
lite input?
* Lynx funkar klockrent som browser, så där är jag nöjd.
Om jag skulle välja att ändå installera ett gui, vad är det absolut
minsta jag behöver (alltså vilka paket behöver jag som minst)?
Vilken fönsterhanterare är lättast?
Sedan har jag en sista fråga till alla kommandotolksrävar där ute: kan
man få flera "flikar" i bash? Jag skulle alltså vilja ha en alt+tab
liknande variant som öppnar ett nytt skal så att jag kan editera i en
"flik" och surfa i en annan utan att behöva stänga ned editorn och spara
filen jag jobbar med. Kan man få detta med autostart; dvs att när jag
loggar in i mitt skal öppnas flera "flikar" som jag kan växla emellan,
en med lynx, en med nano och en med t.ex. mutt.
/Micke
Edit: Nu snurrar det trådlösa, det var nog mera mitt fel än nått annat att det inte funkat hittils, det verkar dessutom som om det kommit en naitiv drivare för dongeln, så jag klarar mig till och med utan ndiswrapper