Matte i OpenOffice.org? [Löst]
- simonw
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Matte i OpenOffice.org? [Löst]
Hallå,
Tänkte kolla om det är någon som sitter på OOo 3.0 och kan ge respons på Formel delen i programpaketet. Jag behöver ett vettigt sätt att skriva matematiska uttryck och formler på i textdokument och OOo 2.4 Formel suger verkligen i min mening då det tar för lång tid att få till snygga formler, dessutom saknar jag viss funktionalitet. Mathtype till MS Office är ett bra exempel på hur jag vill ha det, eller den nya formel delen i MS office 2007 som är briljant.
Kan möjligen någon beskriva hur Formel funkar i OOo 3? Eller kanske finns det något annat program till OOo 2.4/3.0 (vilket som) som skapar fina uttryck vilka vid behov kan redigeras vid senare tillfällen?
Tänkte kolla om det är någon som sitter på OOo 3.0 och kan ge respons på Formel delen i programpaketet. Jag behöver ett vettigt sätt att skriva matematiska uttryck och formler på i textdokument och OOo 2.4 Formel suger verkligen i min mening då det tar för lång tid att få till snygga formler, dessutom saknar jag viss funktionalitet. Mathtype till MS Office är ett bra exempel på hur jag vill ha det, eller den nya formel delen i MS office 2007 som är briljant.
Kan möjligen någon beskriva hur Formel funkar i OOo 3? Eller kanske finns det något annat program till OOo 2.4/3.0 (vilket som) som skapar fina uttryck vilka vid behov kan redigeras vid senare tillfällen?
Senast redigerad av 1 simonw, redigerad totalt 19 gånger.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Matte i OpenOffice.org?
Prövade, efter att ha läst ditt inlägg, att använda formler. Det tycks funka ganska så likt tidigare version. Ingen större skillnad. Så om du håller på mycket med formler och inte använder riktiga matteprogram som Matlab eller Matematica, så ska du nog lägga dina tusenlappar på Microsoft Office.
Om du inte har lust att lägga pengarna, inte gillar proprietära program eller vill stjäla kod så är det tyvärr bara att finna sig i situationen. Vet, av erfarenhet, att Sun inte lägger mycket krut på Ooo. Eftersom deras utveckling står still så kommer det säkert någon uppstickare (Lotus som är proprietärt men gratis på IBMs hemsida, go-oo är också intressant).
Om du inte har lust att lägga pengarna, inte gillar proprietära program eller vill stjäla kod så är det tyvärr bara att finna sig i situationen. Vet, av erfarenhet, att Sun inte lägger mycket krut på Ooo. Eftersom deras utveckling står still så kommer det säkert någon uppstickare (Lotus som är proprietärt men gratis på IBMs hemsida, go-oo är också intressant).
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- simonw
- AVREGISTRERAD
Jag pluggar på LiTH och har en gratis licens på Matlab och har det installerat, det funkar fint. Men när man ska redovisa sina beräkningar i en "word-fil" så måste det vara tydligt hur den använda formeln såg ut. Att klippa o klistra från matlab blir ju allt på en rad, vilket man får rest för. Det vore ju trevligt med ett enkelt snabbt sätt att skriva formler på 
Jag tar mig väl en titt på lotus om ibms hemsida tillåter...Go-oo är väl i stortsett bara OOo med nytt namn och några extra insticks moduler installerade som default?

Jag tar mig väl en titt på lotus om ibms hemsida tillåter...Go-oo är väl i stortsett bara OOo med nytt namn och några extra insticks moduler installerade som default?
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
- ebbot
- Kontakt:
Go-oo är förnärvarande inte så mycket men några avhoppade utvecklare från Oooprojektet började där istället pga Sun. Bara att få ut en jäkla manual om hur de vill att man ska kompilera binärer tog månader.
För att presentera så är det nog inte matlabkod det bästa men har för mig att det fanns ett plug-in som gjorde om matlabkod till latex och det är ju vad Ooo använder. Ska se om jag kan gräva fram vad det var för något.
För att presentera så är det nog inte matlabkod det bästa men har för mig att det fanns ett plug-in som gjorde om matlabkod till latex och det är ju vad Ooo använder. Ska se om jag kan gräva fram vad det var för något.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Känns som om Latex är smartare att använda för att skriva dokument med matteformler. Det tar sin stund innan man lär sig syntaxen men oj vad snyggt det blir med 

- simonw
- AVREGISTRERAD
LaTeX kanske låter intressant. Nått tips om bra programval? kanske en länk till nån vettig snabbguide med?
Hittade Kformula i Lägg till /ta bort program, verkade enkelt och smidigt. Men kör man med gnome kan man lika gärna glömma det igen för då funkar det verkligen inte.
Hittade Kformula i Lägg till /ta bort program, verkade enkelt och smidigt. Men kör man med gnome kan man lika gärna glömma det igen för då funkar det verkligen inte.
W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
-
Kile är programmet du ska ha. Du behöver installera en dvi läsare med, kommer dock inte ihåg vad den heter men sök i forumet så hittar du det.simonw skrev:LaTeX kanske låter intressant. Nått tips om bra programval? kanske en länk till nån vettig snabbguide med?
http://www.ddg.lth.se/perf/handledning/
http://happymutant.com/latex/
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX
- ebbot
- Kontakt:
Det verkar lovande!KiviE skrev:Kile är programmet du ska ha. Du behöver installera en dvi läsare med, kommer dock inte ihåg vad den heter men sök i forumet så hittar du det.
- simonw
- AVREGISTRERAD
Kile funkar hjälpligt i gnome, men är helt klart ett intressant program. Jag tänkte gå över till Mandriva o testa KDE 4 ett tag. Där borde det komma till sin rätt
Men finns det något alternativ som integrerar med gnome lite mer? Trevliga länkar KiviE!!

W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
Testa LyX, det är en WYSIWYM-ordbehandlare som fixar LaTeX-kodningen åt dig.simonw skrev:LaTeX kanske låter intressant. Nått tips om bra programval? kanske en länk till nån vettig snabbguide med?
/PB
- DeepThought
Kile är verkligen riktigt bra (så pass bra att när jag använde Kile och Amarok som mest gick jag helt över till att köra KDE en lång period). Det är nästan värt att köra en KDE-applikation i Gnome, och har man inga problem med QT-teman kanske det kan vara värt att köra
gtk-qt-engine (eller
gtk-qt-engine-kde4) för att få mer enhetlighet.
Annars finns en ok applikation för GTK som heter
winefish. Kolla även in följande:
http://live.gnome.org/Gedit/LaTeXPlugin
http://code.google.com/p/desigle/
Finns en del fler (en GTK-baserad LaTeX-editor har eftersökts väldigt länge av många). Annars fungerar vim utmärkt
En bra referens när man börjar med LaTeX är The Not So Short Introduction to LaTeX2e, som bland annat hittas här:
http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf

Annars finns en ok applikation för GTK som heter

http://live.gnome.org/Gedit/LaTeXPlugin
http://code.google.com/p/desigle/
Finns en del fler (en GTK-baserad LaTeX-editor har eftersökts väldigt länge av många). Annars fungerar vim utmärkt

En bra referens när man börjar med LaTeX är The Not So Short Introduction to LaTeX2e, som bland annat hittas här:
http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf
Från Synaptic skall man bocka för openoffice.org-math.
Math och Base har inte rymts med på Ubuntu CD:n
Nu kan man i OpenOffice Orbehandlare Infoga, Objekt, Formel.
Efter litet övning kan man skriva snygga formler med OpenOffice.
De blir som ett bildelement i texten och kan flyttas hur som helst.
Det gäller att bli vän med ordbehandlaren för att kunna skriva böcker.
Math och Base har inte rymts med på Ubuntu CD:n
Nu kan man i OpenOffice Orbehandlare Infoga, Objekt, Formel.
Efter litet övning kan man skriva snygga formler med OpenOffice.
De blir som ett bildelement i texten och kan flyttas hur som helst.
Det gäller att bli vän med ordbehandlaren för att kunna skriva böcker.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag vet inte om följande plugin kan vara något för dig OOoLatex, men det kanske kan vara värt att pröva.
- simonw
- AVREGISTRERAD
oj, många svar här. Som det verkar är latex nått att lära sig, får ta och göra det när det passar. Tack för alla tips!! Sätter tråden som löst 

W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
Re: Matte i OpenOffice.org? [Löst]
Tycker inte om LaTex, emacs, vi osv.
Första intrycket har gett en terminalkänsla.
Man måste lära sig terminalkommandon, jag menar utantillkommandon, som
är krångliga att söka, hitta och använda. De skall läras utantill och glöms lätt.
De tillhör inte denna världen utan förbehålles ett fåtal, som har det som hobby eller yrke.
Med gedit manipulerar man hela datorns program. Man använder det också för programmering i Python.
Kommandon som Spara som, Kopiera, Klistra, Ny rad, Bort med rad, Radera rad osv finns bara att
klicka på ingen utantill inlärning.
Det där med boken, diplomarbetet, slutarbetet löses perfekt med OpenOffice.
De flesta använder tyvärr Word och Excel. Underförstått är det också meningen
att den blivande ingenjören skall lära sig just Word och Exel.
Där ingår automatisk innehållsförteckning, rätt storlek på bokstäverna, numrering
av sidor. Skillnad på rubriker och brödtext, marginaler, skild numrering av tillägg
bildbehandling osv. Dessutom kan tryckeriet kräva MS Word eller pdf format.
En liten del vågar sig på LaTex, men de kunde lika gärna använda Python eller
Visual Basic och samtidigt göra sitt skrivprogram själva.
är krångliga att söka, hitta och använda. De skall läras utantill och glöms lätt.
De tillhör inte denna världen utan förbehålles ett fåtal, som har det som hobby eller yrke.
Med gedit manipulerar man hela datorns program. Man använder det också för programmering i Python.
Kommandon som Spara som, Kopiera, Klistra, Ny rad, Bort med rad, Radera rad osv finns bara att
Där ingår automatisk innehållsförteckning, rätt storlek på bokstäverna, numrering
av sidor. Skillnad på rubriker och brödtext, marginaler, skild numrering av tillägg
-
Ska man skriva något snyggt är det LaTeX som gäller, att använda OOo eller Word gör en bara frustrerad och man får det inte som man vill utan bara massa krångel.christer skrev:Tycker inte om LaTex, emacs, vi osv.
Är inte inlärningströskeln högre för LaTex än för OpenOffice ?
Krånglet med Word och OoWrite kommer man enkelt ur då man övat
en stund med en flersidig text och några bilder samtidigt som man ger sig tid
att fördjupa sig i formateringsreglerna. En halv dag bör räcka till.
Tror LaTex tar längre tid. Verkar kanske enklare med att skriva rakt av,
men formateringen tar däremot massor med tid om man dessutom är ovan.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Inte nödvändigtvis. Tidigare i tråden tipsades om LyX som är en grafisk WYSIWYM ordbehandlare. Det är ett bra tag sedan jag använde LaTeX, men jag har för mig att jag använde just LyX och upplevde inte det som speciellt knepigt.christer skrev:Är inte inlärningströskeln högre för LaTex än för OpenOffice ?
I den del av utbildning där LaTeX var aktuellt så uppmuntrade lärarna att man använde just LaTeX, för att det var standard. Nu var ju det i.o.f. matematik och ingenjörer sysslar ju inte med matematik, men om jag förstått det rätt så skall inte LyX vara lämpad enbart för dem som sysslar med matematik. Lite formler och liknande kommer väl även praktikerna i kontakt med?
-
Här står lite fördelar och nackdelar med LaTeX http://www.eng.cam.ac.uk/help/tpl/textp ... ocacy.html
Sidan länkar även vidare till andra texter som är vettiga att läsa.
LaTeX är vad jag har förstått standard när man skriver forskningsrapporter etc.
LaTeX är inte alls särskilt krångligt men visst har den en lite högre inlärningströskel. Men ska man hålla på mycket med formler etc i Word eller OOo så skulle jag nog våga påstå att den inlärningströskeln är bra mycket högre.
Även så typsätter LaTeX det man skriver vilket är väldigt bra om du inte råkar vara expert på typografi.
Sidan länkar även vidare till andra texter som är vettiga att läsa.
LaTeX är vad jag har förstått standard när man skriver forskningsrapporter etc.
LaTeX är inte alls särskilt krångligt men visst har den en lite högre inlärningströskel. Men ska man hålla på mycket med formler etc i Word eller OOo så skulle jag nog våga påstå att den inlärningströskeln är bra mycket högre.
Även så typsätter LaTeX det man skriver vilket är väldigt bra om du inte råkar vara expert på typografi.
Visst Latex är knöligt, men det är också knöligt att läsa,cykla och laga mat fast det klarar väl dom flesta här på forumet av att göra?...
Personligen så anser jag att av alla fördelar som Latex har så är det framför allt två som gör det överlägset det mesta annat
1) Man kan kommentera bort text
Blir kompilerat
2) Ergonomi - Man kan sitta och kolla på en färgkodad textfil och fokusera på innehållet i texten. Det är först när man kompilerar filen som man ser det färdiga resultatet. dvs man slipper se en massa bilder som hoppar runt och gör en frustrerad. (Jämför att kopiera in 30bilder i ett LaTeX document mot att göra det i word....
)
Kan tipsa om
Oki det finns en liten nackdel, det är att formler & tabeller kan vara rätt kluriga att läsa i källfilen om dom är lite mer avancerade - men det finns tyvärr inga gratis luncher.
Notepad är för noteringar allt annat görs bäst i LaTeX

Personligen så anser jag att av alla fördelar som Latex har så är det framför allt två som gör det överlägset det mesta annat
1) Man kan kommentera bort text
Kod: Markera allt
% såhär?
% eller såhär?
nee såhär
Kod: Markera allt
nee såhär

Kan tipsa om
Oki det finns en liten nackdel, det är att formler & tabeller kan vara rätt kluriga att läsa i källfilen om dom är lite mer avancerade - men det finns tyvärr inga gratis luncher.

Notepad är för noteringar allt annat görs bäst i LaTeX