Ubuntu installerat från inne ifrån Windows[LÖST]

storkeen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ubuntu installerat från inne ifrån Windows[LÖST]

Inlägg av storkeen »

hejsan jag är rätt ny med Linux och behöver hjälp nu pga min dator fuckar upp sig när jag skall installera Ubuntu . hade det installerat förut men då fick jag inte till mina torrents med deluge det laddades upp men det registrerades inte i trackern så vart less och fixa xp igen :/ . men nu när jag ska installera ubuntu så stannar det med ett blinkade ---> _ <----- så vart mer less och allt vart kakk så installera xp IGEN och installerade ubuntu inne ifrån xp och kunde inte välja mer än 30gb stor hdd partition . så nu är det så att jag vill bli av med xp och låta ubuntu ta över hela hårdisken . men när jag skall starta ubuntu så stannar det vid uppstart med blinkade ----> _ <-------- understreck ?

Tack på förhand :) hjälp uppskattas
Senast redigerad av 1 storkeen, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu installerat från inne ifrån Windows

Inlägg av Ulsak »

ett av spåren till att få det att fungera är att kontrollera att datorn bootar upp med cd-driven först och inte hårddisken.
ett annat fel är att man kan ha en korrupt cd-avbildning.
Det första alternativet kräver att du kommer in maskinvarans setup och ändrar bootalternativet.
Det andra är att du bränner en ISO-avbildning och bränner då i låg hastighet så att den blir felfri.
storkeen

Inlägg av storkeen »

okej jag har bränt ut med ca 3 skivor och den sista så brände jag i x1 hastighet dom andra tog jag auto på . rätt störande när den bara står och blinkar _ med alla skivorna. så när jag installerade via xp så går det inte att starta sen när man väljer vilket os att starta ifrån då fortsätter den blinka på . har dragit ut bios batteriet bara för att och sen stoppat i det igen och ändra om alla boot inställningar så den bootar från cd/dvd först sen hdd . Mvh
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag hittade lite tips i den här trådarna. Men det förutsätter att du har möjlighet att trycka på ESC innan du bootar upp så du får möjlighet att skriva in no apic
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... hilit=apci
storkeen

Inlägg av storkeen »

okej jag återkommer med svar om det fungerar :) tack för att du vill hjälpa

EDIT: det fungerade tyvärr inte :'( testade att skriva in apci=off när jag startade från skiva och skulle testa installera .
storkeen

Inlägg av storkeen »

någon som vet vad det kan vara för fel ? hjälp uppskattas
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

apci=off i all ära, men fick du ej chansen att skriva no apic ( alt. apic=off)?
storkeen

Inlägg av storkeen »

har testat alla dom där kommandona acpi=off no apic noapic Pci=apci massa olika jag hitta på google . testade även med Linux mint spelade in en video hur det blir .

http://www.youtube.com/watch?v=VaUuZQMqmJc

snälla hjälp någon nu kan jag inte ens köra xp längre måste formatera om då med xp om det skall köras .

EDIT: läste att någon hade haft liknande problem pga updaterat bios . blir att fixa xp ( IGEN ) !! och försöka uppdatera till en äldre version av bios då . moderkortet är GA-MA69VM-S2

EDIT: har fixat nytt bios men fungerar fortfarande inte .:/
storkeen

Inlägg av storkeen »

Ingen som vet om man kan göra på något annat sett då ? tex kopiera över en hel installation av ubuntu eller mint . ? tex ladda ner en hel "mapp" med ubuntu installerat och sedan trycka in på hårddisken och sedan bara boota upp . eller måste man lösa det här med attd et inte går att boota först ? . ska testa ett ännu äldre bios nu och seom det kanske går då :P

EDIT: Fungerade inte med den äldre f6 bios heller :( testat f8 f7 och nu f6 bios till mitt moderkort. fungerar ej stannar som på filmen jag spelade in och länka en bit upp i tråden.
storkeen

Inlägg av storkeen »

har nu testat detta

Press F6 when you see the splash for the live CD and delete "quiet splash --" and type in various options which will be given below.

Try any of the following or any combination of them

noapic
nolapic
noacpi
acpi=off
pci=noacpi
nopcmcia #only if you have pcmcia
irqpoll
all_generic_ide

A better solution is to remove "quiet splash --" and add "ro single" (no quotes) which will take you to "Recovery mode"
Mint will start booting, but kick you out to a command prompt; at the prompt type these two commands:

modprobe piix

exit

Tyvärr så fungerade inget av det heller . men när man skriver in något av dessa kommandon jag testat så kommer jag till en skärm där det står något om error ? kommer inte på nu svagt minne . sorry om jag spammar min egen tråd för att den skall komma högst upp på "nya inlägg" för jag ska få hjälp , men vill verkligen få till det här :(
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du är på rätt väg, dvs ta bort quiet och splash och lägg istället till noapic och acpi=off. Sen bootar du upp.

Nu är det få här som har nån erfarenhet av Wubi så jag föreslår att du bootar upp en Ubuntu LiveCD med optionerna ovan och sen skriver ner de sista raderna innan det hänger sig. Alltså boota inte via Windows.
storkeen

Inlägg av storkeen »

Bowmore skrev:Du är på rätt väg, dvs ta bort quiet och splash och lägg istället till noapic och acpi=off. Sen bootar du upp.

Nu är det få här som har nån erfarenhet av Wubi så jag föreslår att du bootar upp en Ubuntu LiveCD med optionerna ovan och sen skriver ner de sista raderna innan det hänger sig. Alltså boota inte via Windows.
okej det står ju quiet splash-- ska jag bara ta bort quiet och splash eller allt från -- dvs quiet splash-- ? vet inte vad du menar boota ifrån windows ? bootar i från bios när jag testar . ska bränna ut en till ubuntu skiva och sedan ta kort på skärmen och lägga upp så ni får se . :) snart tbx .
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

storkeen skrev:okej det står ju quiet splash-- ska jag bara ta bort quiet och splash eller allt från -- dvs quiet splash-- ? vet inte vad du menar boota ifrån windows ? bootar i från bios när jag testar . ska bränna ut en till ubuntu skiva och sedan ta kort på skärmen och lägga upp så ni får se . :) snart tbx .
Gör så här:
- lägg först till noapic acpi=off efter dubbelstrecken
- ta sen bort quiet splash
och boota sen med enter följt av att trycka b.

Obs att de sista raderna är viktiga för vi ska få ett hum om vad som är fel.
storkeen

Inlägg av storkeen »

Bowmore skrev:
storkeen skrev:okej det står ju quiet splash-- ska jag bara ta bort quiet och splash eller allt från -- dvs quiet splash-- ? vet inte vad du menar boota ifrån windows ? bootar i från bios när jag testar . ska bränna ut en till ubuntu skiva och sedan ta kort på skärmen och lägga upp så ni får se . :) snart tbx .
Gör så här:
- lägg först till noapic acpi=off efter dubbelstrecken
- ta sen bort quiet splash
och boota sen med enter följt av att trycka b.

Obs att de sista raderna är viktiga för vi ska få ett hum om vad som är fel.
kanske verkar lite trög nu men om jag gör som du säger så hammnar väl dubbelsträcken bakom noapic acpi=off ? skall dom inte vara framför som quiet splash-- ? vill verkligen att det skall bli korrekt så kanske det funkar :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, dvs slutet ser ut så här ..... ro -- noapic acpi=off.
Men du kan även ersätta quiet splash med noapic acpi=off, det funkar det också :)
storkeen

Inlägg av storkeen »

Bowmore skrev:Japp, dvs slutet ser ut så här ..... ro -- noapic acpi=off.
Men du kan även ersätta quiet splash med noapic acpi=off, det funkar det också :)

:D :D :D :D fick till det nu , tack så Jävla Mycket :) du är värd en puss ( om jag varit lagd åt andra hållet) :P sitter nu på ubuntu och det fungerar fint skallbara installera lite updateringar och drivare :) Tack ännu en gång . allt som fattades för mig var lite tålamod och hjälp här :) ska fixa och trixa nu och skratta åt m$ :P :D tack tack tack . nu när allt är löst hur gör man så det står [LÖST] i tråd rubriken ?
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

storkeen skrev:nu när allt är löst hur gör man så det står [LÖST] i tråd rubriken ?
Tryck på knappen ändra på ditt första inlägg i tråden så kan du bara skriva dit det i rubriken.
Sen så kan du ju byta ikon till en såndär fin grön bock också så ser det ännu bättre ut! :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Då får jag hälsa dig välkommen ;D

Hur man markerar tråden som löst finns beskrivet här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=30369
storkeen

Inlägg av storkeen »

Bowmore skrev:Då får jag hälsa dig välkommen ;D

Hur man markerar tråden som löst finns beskrivet här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=30369
nä nu kom problem igen. installerade alla "paket" eller "uppdateringar" som saknades och nu när jag loggat in så blinkar skärmen till så syns bara muspekaren och allt annat är vitt :( funkade innan alla uppdateringar men nu syns bara muspekaren . något tips eller ska jag kolla någon annan tråd ? uppskattar verkligen eran hjälp

min hårdvara här

moderkort: GA-MA69VM-S2
Grafik kör jag det inbyggda
cpu AMD 5000+ x2
hdd 500gb + 160 system disk
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

storkeen skrev:nä nu kom problem igen. installerade alla "paket" eller "uppdateringar" som saknades och nu när jag loggat in så blinkar skärmen till så syns bara muspekaren och allt annat är vitt :( funkade innan alla uppdateringar men nu syns bara muspekaren . något tips eller ska jag kolla någon annan tråd ? uppskattar verkligen eran hjälp

min hårdvara här

moderkort: GA-MA69VM-S2
Grafik kör jag det inbyggda
cpu AMD 5000+ x2
hdd 500gb + 160 system disk
Jag skulle gissa att det har något att göra med grafikkortet.
Tyvärr är jag inte så bra på sånt, men jag kollade iaf upp det det inbyggda du har på moderkortet är ATI Radeon X1200.
Det kanske kan hjälpa någon annan som kan hjälpa dig :P

Specifikationer för moderkortet
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"