Problem med Virtualbox

J0henz

Problem med Virtualbox

Inlägg av J0henz »

Jag har tänkt att installera Mac OSX Leopard på Virtualbox för att testa. När jag startar upp den maskinen fn Virtulbox så fir jag meddelandet
VirtualBox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was either not loaded or /dev/vboxdrv was not created for some reason. Please install the virtualbox-ose-modules package for your kernel, e.g. virtualbox-ose-modules-generic..
VBox status code: -1908 (VERR_VM_DRIVER_NOT_INSTALLED).

Resultatkod: 0x80004005
Komponent: Console
Gränssnitt: IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}
Hur ska jag fixa det?
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med Virtualbox

Inlägg av jan »

Ladda ner virtual box från http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Då funkar guest addition och USB. Det var ett tag sedan jag gjorde det men det har fungerat och fungerar fortfarande i 8.10
Det finns kanske andra lösningar med som inte jag känner till. Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Virtualbox finn i Lägg till/ta bort också, men det är kanske inte den senaste versionen.

System → Administration → Pakethaneraren Synaptic, sök på virtualbox-ose-modules-generic → högerklicka → installera → klicka på Verkställ högst upp i fönstret
Atlernativt kan du installera med kommandot

Kod: Markera allt

sudo apt-get install virtualbox-ose-modules-generic
En annan sak man får göra ibland när man installerat Virtualbox är att lägga till sin användare i grubben vboxusers
System → Administration → Användare och grupper → Lås upp (nederkant av fönstret) och ange lösenord. Gå sen till Hantera grupper och leta upp vboxusers och ta Egenskaper på det, leta upp ditt användarnamn och bocka för det.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Problemet är nog bara att du fått ner en ny kärna.
Vad du behöver göra är att ge kommandot

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
J0henz

Inlägg av J0henz »

Det första problemet är fixat och det har nu uppstått ett nytt.
Uppstarten utav Leopard går fint tills äpplet kommer fram då meddelandet:
The guest is trying to switch to the PAE mode which is currently not supported by VirtualBox. If possible choose another flavour if the guest kernel, install a desktop kernel not of a server kernel.

Fel-ID: PAENotImplemented
Allvarlighetsgrad: Ödesdigert fel
Har tittat runt lite och det verkar inte finnas så mycket att göra åt det, finns det någon annan bra, helst fri "virtiualiserare" som det kan fungera på?
Senast redigerad av 1 J0henz, redigerad totalt 12 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du försöker nog köra en 64-bitars-kärna. Testa 32-bitars-versionen.
J0henz

Inlägg av J0henz »

Bowmore skrev:Du försöker nog köra en 64-bitars-kärna. Testa 32-bitars-versionen.
Menar du 32-bitars-versionen av Mac OSX Leopard eller Virtualbox? Jag kör 64-bitars-versionen av Ubuntu kan tilläggas
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

J0henz skrev:
Bowmore skrev:Du försöker nog köra en 64-bitars-kärna. Testa 32-bitars-versionen.
Menar du 32-bitars-versionen av Mac OSX Leopard eller Virtualbox? Jag kör 64-bitars-versionen av Ubuntu kan tilläggas
Men inte i Virtualbox, eller ... Det är Virtualbox som inte klarar PAE.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag har 64bitars Ubuntu och virtualbox funakr bra, har dock inte testat med att virtualisera OSX

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Cadryc skrev:Jag har 64bitars Ubuntu och virtualbox funakr bra, har dock inte testat med att virtualisera OSX
Menar du att du kör virtualiserad 64-bitars Ubuntu i Virtualbox?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Bowmore skrev:
Cadryc skrev:Jag har 64bitars Ubuntu och virtualbox funakr bra, har dock inte testat med att virtualisera OSX
Sorry, var otydlig där. Var inte säker på vad ni var ute efter, men ville bara säga att jag själv kör 64bitars Ubuntu i den verkliga datorn, och i det funkar vbox utan problem. Har virtualiserat ubuntu, men kommer inte ihåg om det var 32 eller 64bitars, kör jag uname -m i den virtuella ubuntumaskinen så får jag i686, men nån sån distversion finns väl inte så det måste va CPUn

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Cadryc skrev:
Bowmore skrev:
Sorry, var otydlig där. Var inte säker på vad ni var ute efter, men ville bara säga att jag själv kör 64bitars Ubuntu i den verkliga datorn, och i det funkar vbox utan problem. Har virtualiserat ubuntu, men kommer inte ihåg om det var 32 eller 64bitars, kör jag uname -m i den virtuella ubuntumaskinen så får jag i686, men nån sån distversion finns väl inte så det måste va CPUn
Som jag förstår det så försöker J0henz att köra Mac OSX Leopard 64-bitarsversionen i Virtualbox och det stöds inte. Så vad han behöver göra för att komma över 32-bitarsversionen av Mac OSX Leopard. Möjligen stöder VmWare 64-bitars, kanske värt att kolla upp.
jensw

Inlägg av jensw »

Vet inte om det är något speciellt med OS X men, senaste VirtualBox stödjer 64-bitars gäst operativ.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har haft samma problem med virtualbox ur förråden. Om jag förstått rätt är det en bugg som förhoppningsvis försvinner med 8.10. Det är tydligen så att det är nå'n kärnmodul som krävs och som inte uppdateras i samma takt som kärnan, så ibland funkar det nog.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

jensw skrev:Vet inte om det är något speciellt med OS X men, senaste VirtualBox stödjer 64-bitars gäst operativ.
Såg det senare att man kan checka för Aktivera PAE/NX under Detaljer / Allmänt / Avancerat.
J0henz

Inlägg av J0henz »

Bowmore skrev:Såg det senare att man kan checka för Aktivera PAE/NX under Detaljer / Allmänt / Avancerat.
Är det i versionen från repot? För jag hittar det inte i inställningarna.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Själv kör jag inte versionen från repot utan hämtar ner den från Virtualbox enl länken tidigare i tråden.
Möjligt att OSE-versionen inte stöder det.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"