saknar program i program menyn?

danielbeck84
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av danielbeck84 »

Har installerat Virus Scanner men hittar inte det i program -> till behör som det står att den ska lägga det.
Han man hitta det själv i någon mapp som ligger på system disken?
Saknar ett program i system -> administration & det programet såg man hur hårddiskarna var pationerade & hur mycket ut rymme som fans kvar. Är intreserad av att se hur jag hade lakt partisonena.
Har för mig att programet hette något med "disk" om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Har du inte det under system>administration då?
där brukar virus och hårdisk-saker hamna
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

kolla under /usr/bin för o hitta de flesta program.
annars kan du redigera menyerna genom att högerklicka (borde gå) eller köra system>inställningar>menylayout
där du kan lägga till de felsta programmen i menyn (i en del fall finns de till och med i listan men är inte ibockade.)
Abusus non tollit usum
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

Jag kolla under system>administration men där var det inte heller med har mer kollat igenom alla menyerna inan med gjorde det en extra gång man kan ha misat inan men det hade jag inte fanns inte med.

Sen kolla jag system>inställningar>menylayout & där var allt mer ibockat som fanns med där i den listan som fanns där kolla igenom dom olika typerna av mappar eller vad man ska kalla det.

Så jag får försöka att hitta det i /usr/bin mappen kolla lite snappt men det verkade som dom har förkortat namnet ska kolla igenom den lite senare eller i morgon när jag har bättre med tid.

Tack för tipsen & hjäpen hoppas på att fixa det nu
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Ok hör av dig sen om hur de gick. O lycka till :)
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har du installerat Virus Scanner mha Synaptic så bör den dyka upp i System > Administration. Om inte så är det en bugg, rapportera.

I Edgy finns inte Diskar med längre, var visst inte helt kompatibel efter ändringar i Edgys ... någonting, är inte så duktig med datorer. Ett annat program som är liknande finns i Synaptic: pysdm .
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

hitta inte någon bra förkortning som skulle kunna vara Virus Scanner i mappen /usr/bin. Vågar man testa att öppna vissa av dom filerna som finns där eller kan man skada systemet om man trycker på något som inge man ska göra.
Hitta sudo & då blev man lite tveksam att testa när man inte är så van i systemet. tror inte att det ska vara så faligt med just den men om det finns annat som raderar saker så kan det bli lite kris.

petri0
Jag installerade Virus Scanner igenom lägg till & ta bort program så det borde ha dykt upp. hur kan man rätta till en sådant bugg?
Okej där för står jag varför jag inte hittar Diskar i menyerna.
Får ta & testa pysdm
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

Var ett tag sen nu har letat lite då & då i denna mappen /usr/bin & nu hitta jag antivirus programet låg mycket högre upp än i mappen än vad jag har letat på olika namn som virus scaner & sådant. men hitta det under namnet "aegis-virus-scanner".
Så nu vet jag hur jag hittar det i alla fall.
Tack för hjälpen & tipsen som ni har get mig
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"