installera program som man hittat på internet
installera program som man hittat på internet
Om man har hittat ett program man vill installera som inte är från programvarukanal eller deb paket http://sourceforge.net/project/showfile ... p_id=64303 och man målet är att en genväg ska hamna under pogrammenyn och/eller att det ska starta på ett enkelt kommando i terminalen hur ska man då installera det (om man vill använda terminalen när man installerar)?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: installera program som man hittat på internet
Man laddar hem källkoden och kompilerar själv.
Först måste du kontrollera att du har paketet build-essential installerat (finns via apt-get).
Finns det några specifika beroenden för programmet, är sådant du bör ta reda på genom att läsa igenom filer som README och INSTALL som bör finnas med i paketet, där framgår även hur programmet skall installeras och om det krävs någon speciell kompilator etc...
Kort och mycket gennerellt:
packa upp paketet och cd'a dig till den katalogen
sedan kör du kommandot ./configure, ./ framför talar om att kommandot ska köras i den katalog som du står i.
Sedan är det dags för make samt slutligen (om allt gått vägen) make install.
Men det kan vara mycket annorlunda beroende på om det används annan kompilator och om det behövs options (argument).
Du måste läsa igenom vad som krävs för just det program som du önskar installera, alltid.
Först måste du kontrollera att du har paketet build-essential installerat (finns via apt-get).
Finns det några specifika beroenden för programmet, är sådant du bör ta reda på genom att läsa igenom filer som README och INSTALL som bör finnas med i paketet, där framgår även hur programmet skall installeras och om det krävs någon speciell kompilator etc...
Kort och mycket gennerellt:
packa upp paketet och cd'a dig till den katalogen
sedan kör du kommandot ./configure, ./ framför talar om att kommandot ska köras i den katalog som du står i.
Sedan är det dags för make samt slutligen (om allt gått vägen) make install.
Men det kan vara mycket annorlunda beroende på om det används annan kompilator och om det behövs options (argument).
Du måste läsa igenom vad som krävs för just det program som du önskar installera, alltid.
Du ska inte ladda hem källkoden utan den andra filen. Packa upp arkivet och högerklicka på filen dirsync.jar och öppna den med t.ex OpenJDK Java Runtime eller Sun Java 6 Runtime, vad du nu kan tänkas ha installerat.
Vill du använda terminalen blir det kommandot:
Vill du använda terminalen blir det kommandot:
Kod: Markera allt
java -jar dirsync.jar
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ok. Men om jag vill göra en programstartare på skrivbordet som länkar till programmet hur skriver jag då? Det fungerar inte att ange sökvägen till mappen där programmet ligger.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Under "Kommando" anger du sökvägen till programmet. Glöm inte namnet! Sedan ska det bara vara att klicka på ikonen.
Där man anger kommando klickar du på Browse, sedan letar du reda på filen. Men se till att den är körbar (Högerklicka på filen och välj rättigheter, där bockar du för så den blir körbar).
-
Fasiken! Det är ju som ms-dos! Stenålder att inte ha ett användargränsnitt för att installera program. Så tycker endel att det är konstigt att inte fler använder linux....jag tycker inte det är ett dugg konstigt.
I ärlighetens namn så är det attans besvärligt med linux om man jämför mot Windows eller OSX. Jag fattade inte ett dugg av vad ni skrev....
I ärlighetens namn så är det attans besvärligt med linux om man jämför mot Windows eller OSX. Jag fattade inte ett dugg av vad ni skrev....

- maths57
OK. Installerar man från förråden eller deb-filer, är installationer problemfri. Nu har du alltså hittat ett Java-program och det är även lite meck i Windows. En programstartare på skrivbordet var det.
1. Högerklicka på skrivbordet
2. Välj "Skapa startare ...".
3. Skriv in följande i rutan "Skapa programstartare".
Typ: Program
Namn: Något lämpligt namn
Kommando: Klicka på "Bläddra" och leta dig fram till den fil som startar programmet, t ex program.jar.
Kommentar: Inte nödvändigt, men texten syns om du för pekaren över ikonen.
Ikonen hittar du uppe till vänster. Den går att byta genom att klicka på den. Kanske har programmet en egen.
4. Klicka på OK.
Nu borde du kunna starta ditt program.
1. Högerklicka på skrivbordet
2. Välj "Skapa startare ...".
3. Skriv in följande i rutan "Skapa programstartare".
Typ: Program
Namn: Något lämpligt namn
Kommando: Klicka på "Bläddra" och leta dig fram till den fil som startar programmet, t ex program.jar.
Kommentar: Inte nödvändigt, men texten syns om du för pekaren över ikonen.
Ikonen hittar du uppe till vänster. Den går att byta genom att klicka på den. Kanske har programmet en egen.
4. Klicka på OK.
Nu borde du kunna starta ditt program.
Jag har redan testat det där och det fungerar inte. Man tycker att det borde göra det då det verkar logiskt. Det enda som fungerar är att via terminalen cd till platsen där dirsync.jar ligger och där köra kommandot java -jar dirsync.jar. Då startar programmet. Men inte vill man göra en sådan process varje gång man ska öppna programmet.
- maths57
Först tänkte jag att det skulle funka med en länk av den här typen.
Men så tänker jag att det kanske skulle gå med ett litet skript. Är inte så bra på skript, men kan tänka mig något sånt här. Skapa filen dirsync.sh
Gör sedan filen körbar.
Nu ska det väl bara vara att skriva så här.
ln -s sök/väg/dirsync.jar dirsync
#!/bin/bash
java -jar sök/väg/dirsync.jar
chmod u+x dirsync.sh
sh dirsync.sh
http://downloads.sourceforge.net/direct ... g_mirror=0
Det har kommit en ny version nu. Nu finns det även en "Linux-version", filen innehåller en SH-fil. Prova med den eftersom du inte får det att fungera med Java-filen.
Det har kommit en ny version nu. Nu finns det även en "Linux-version", filen innehåller en SH-fil. Prova med den eftersom du inte får det att fungera med Java-filen.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
var medveten om risken med att installera program från nätet!
en av fördelarna är annars pakethanteraren och förråden - som är busenkelt att installera från!
skulle rekommendera dig att ALLTID kolla i förråden först! (finns massor i t ex multiverse och universe)
och har du t ex synaptic installerat är det mycket enklare att söka igenom databasen där än snoka runt på nätet
//mina två öre
en av fördelarna är annars pakethanteraren och förråden - som är busenkelt att installera från!
skulle rekommendera dig att ALLTID kolla i förråden först! (finns massor i t ex multiverse och universe)
och har du t ex synaptic installerat är det mycket enklare att söka igenom databasen där än snoka runt på nätet

//mina två öre

~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Ja man ska vara försiktig med program på nätet. Men Dirsync har visat sig vara ett så fantastiskt backupprogram att inget i paketen enligt min åsikt kunnat jämföra sig med det.
Hund skrev:http://downloads.sourceforge.net/direct ... g_mirror=0
Ja nu fungerar det. Tack för all hjälp! Det är roligt att se att man får så pass snabba och många hjälpsamma svar.
- felham
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag skulle installera programmet JShot (som jag hittade genom utmärkta http://linux.softpedia.com/) - vilket är ett utmärkt screencaptureprogram. Testade det på Windows och vill köra det här också. Lyckades installera det något sånär trots att det inte fanns i "Lägg till program" eller Adept (var en jar-fil från början som man laddade ner).alatariel skrev:en av fördelarna är annars pakethanteraren och förråden - som är busenkelt att installera från!
Så frågan är om detta program kanske hade funnits i några andra förråd, och hur får man koll på dem? Har nu ikryssat alla under Kubuntu software, och under Third-party software har jag medibuntu.
Och i "Lägg till/Ta bort program" så är det någon slags betyg på många av programmen. Var hämtas det ifrån? Tycker upplägget på Softpedia var väldigt bra (har använt download.com för Windows förut, men visste inte att det fanns en liknande sida som hade Linuxgrejer också!) och något sådant system hade ju inte vart helt fel...
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.