Installera nätverkskortet?
Installera nätverkskortet?
Hej
Nu är jag lite för trött för att sitta och leta igenom hela detta underbara forum.
Jag har precis installerat ubuntu 8.10 och jag vill få WLAN att funka, eller vad det nu heter.
Jag har en LG E300-ACPK5V med typ RaLink Device 0781.
Jag vet inte om nätverkskortet är installerat, jag har noll koll!
Det jag vet är att det funkar att ansluta med sladd.
//Ankan 2.0
Nu är jag lite för trött för att sitta och leta igenom hela detta underbara forum.
Jag har precis installerat ubuntu 8.10 och jag vill få WLAN att funka, eller vad det nu heter.
Jag har en LG E300-ACPK5V med typ RaLink Device 0781.
Jag vet inte om nätverkskortet är installerat, jag har noll koll!
Det jag vet är att det funkar att ansluta med sladd.
//Ankan 2.0
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Installera nätverkskortet?
Kolla under System/Administration/Nätverk, finns det ett alternativ för trådlös anslutning där?
Kolla under System/Administration/Hårdvarudrivrutiner, finns ditt kort med där? (det måste inte göra det iofs)
Kolla under System/Administration/Hårdvarudrivrutiner, finns ditt kort med där? (det måste inte göra det iofs)
Det står inget om trådlöstnätverk där... det är lite störandeLars skrev:Kolla under System/Administration/Nätverk, finns det ett alternativ för trådlös anslutning där?
Problemet är att Ubuntu inte stöder det kortet idag.
RT2860 dirvrutinen finns att hämta ner från Ralink men då får du kompilera den själv.
Det finns en buggrapport Please include RaLink RT2860 driver som det jobbas på så det kommer förhoppningsvis snart en lösning.
RT2860 dirvrutinen finns att hämta ner från Ralink men då får du kompilera den själv.
Det finns en buggrapport Please include RaLink RT2860 driver som det jobbas på så det kommer förhoppningsvis snart en lösning.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du kan gå in på "Program" → "Lägg till/ta bort", söka på "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort" och sedan välja att installera det pogrammet (om du är lat kan du söka på "ndis" i stället). Med hjälp av det programmet kan du använda drivrutinen som finns för Windows, som du förmodligen fått med på en cd när du köpte kortet. Alternativt kan du säkert ladda hem den från tillverkarens hemsida.
/Micke
Edit: Efter att ha läst hela buggrapporten ovan verkar det finnas ljus i slutet på tunneln i alla fall,
/Micke
Edit: Efter att ha läst hela buggrapporten ovan verkar det finnas ljus i slutet på tunneln i alla fall,

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag har också en LG E300 och har problem med mitt wireless, har testat både ndiswapper och även radlenks egna drivrutiner utan framgång.
Har även problem med att få igång det inbyggda 3g kortet (sierra). För övrigt så fungerar allt tom. fn tangenterna.
Glad i hågen testade jag nu att installera 8.10 för att förhoppningsvis det skulle vara ordnat i utgåvan, men det var samma som förut. Dock måste jag säga att 3g UI i denna version är helt underbart så nu ska ju bara drivrutinerna till :/
Det är ingen som kan säga i klarspråk att dom har fått igång dessa på den burken?
Har även problem med att få igång det inbyggda 3g kortet (sierra). För övrigt så fungerar allt tom. fn tangenterna.
Glad i hågen testade jag nu att installera 8.10 för att förhoppningsvis det skulle vara ordnat i utgåvan, men det var samma som förut. Dock måste jag säga att 3g UI i denna version är helt underbart så nu ska ju bara drivrutinerna till :/
Det är ingen som kan säga i klarspråk att dom har fått igång dessa på den burken?
Har du läst buggrapporten som jag länkade till tidigare i tråden?
Där står att flera fått det trådlösa att fungera med Stéphane Grabers patchade drivare.
Om du kollar in PPA for Stéphane Graber så ser du att du kan testa den genom att lägga till de två raderna
i dina programvarukällor (System -> Adminitration -> Programvarukällor). Sen uppdaterar du via Uppdateringshanteraren och när du fått ner den patchade drivrutinen så startar du om datorn.
Alternativet är att hålla koll på den buggrapporten och vänta tills den nya drivaren släpps.
Där står att flera fått det trådlösa att fungera med Stéphane Grabers patchade drivare.
Om du kollar in PPA for Stéphane Graber så ser du att du kan testa den genom att lägga till de två raderna
Kod: Markera allt
deb http://ppa.launchpad.net/stgraber/ubuntu intrepid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/stgraber/ubuntu intrepid main
Alternativet är att hålla koll på den buggrapporten och vänta tills den nya drivaren släpps.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Oj ursäkta mig, jag missade det inlägget.
Tusen tack för tipsen.
Tusen tack för tipsen.