Bowmore skrev:farmfield skrev:Och inte f*n är det sen svårare att lära sig ett nytt program i Linux än Windows.
Nej, givetvis inte men du måste lära om. En som t.ex använt Adobe Photoshop behöver lära sig att använda Gimp, etc.
Men det är ju inte Linux som är problemet där. Kan man Photoshop är väl Gimp är väl lika svårt att gå över till i Windows eller OS X.
Och helt OT så måste jag vara otrevlig och säga att PS is the shit! GIMP skulle säkert duga för dom flesta som kör PS blir säkert bra även för powerusers så småningom, men idag är det lååångt kvar till att det håller för vad jag gör. Fy på mig, men jag måste bara säga det, hehe... xD
För att återgå till grejen så flippade min morsa ut när farsan uppgraderade från M$ Office 2003 till 2007 och blev överlycklig när jag sen ditchade skiten och smaskade in OOo. Surfandet på deras burk är i FF och mailen i TB. Att dom sitter i Windows är för att vi bokför och då är det Windows som gäller - eller nja, det finns bra till Linux men min pops gillade dom inte, mest för att han skulle få jobba som f*n för att lära sig ett nytt system. Att lära sig ett nytt bokföringsprogram är lätt jobbigare än att byta OS verkar det, hehe...
Bowmore skrev:Sen tar terminalen en stor plats
Mer om man vill än att den måste göra det, tror jag.
Bowmore skrev:(och det ska den göra)
Och jag, som jobbar på att få ut Linux snabbt & stort till 'vanligt folk', ser det uttalandet som extremt anti-Linux'igt. Jag säger tvärtom, den skall begravas och bara vara där för dom som VILL använda den. Terminalen skriker 'DOS' för en Windows-användare - och DOS skriker omodernt - och terminalen är enligt mig den enskilt största katastrofgrejen eftersom den är så negativ för precis den grupp användare/kunder som skulle få så mycket ut av att byta från Windows till Linux.
Bowmore skrev:Hanteringen av drivrutiner har blivit lite bättre men är fortfarande bristfällig, bara för att ta några exempel.
Det är ju sant. Nu är det väl bara proprietära drivare som man kommer åt grafiskt, eller hur är det?
Men behöver en vanlig användare ens bekymra sig över drivare? Det är väl mest till skrivare då, eller hur menar du?
Drivrutiner i allmänhet borde väl ligga i förråden och hanteras som programmen - i en perfekt värld, typ. Gärna med nåt liknande WHQL-grejen, det skulle väl passa fint i GNU/Linux.
Bowmore skrev:Windows och Linux är ju så lika men ändå så olika

Och jag håller inte med utan eftersom likheten bara är kosmetisk. OS X är väl betydligt mer likt Linux i så fall, *nix i botten & allt.
Så hade det inte varit en så riktigt dålig jämförelse, en som dessutom skulle slå negativt mot transexuella, så hade man kunnat säga att den kosmetiska skillnaden gör Windows till en sån. Men det är ju inget fel på transor (fast ta mitt råd och festa inte med det gänget, dom festar hårdast av alla) så istället, eftersom jag ju så starkt ogillar M$ och Windows, gör jag istället den rätt överdrivna jämförelsen att Windows är pedofilen som jobbar på dagis. Den som ingen såg som nåt farligt innan det var för sent.