Den dagen då alla spel funkar till Linux?
Re: Den dagen då alla spel funkar till Linux?
Med en strikt tolkning utav alla, nej.
Omformulering:
Kommer det komma en dag då en linux-dist (eller flera/samtliga) konkurrerar ut Windows?
Kommer det komma en dag då en linux-dist (eller flera/samtliga) konkurrerar ut Windows?
Kan väl ingen ge ett svar på, men det är väldigt många som sliter för just det.Mark skrev:Omformulering:
- Osprey
- Kontakt:
Svårt att säga, men på det här forumet har det redan gjort det...Mark skrev:Kommer det komma en dag då en linux-dist (eller flera/samtliga) konkurrerar ut Windows?

Hur som helst kommer med Linux med stor sannolikhet att ta mer och mer marknadsandelar av Windows, så som det ser ut nu iaf... fast å andra sidan kan man ju replikera att Linux mot Vista är egentligen ingen svår match...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jag tror att Microsoft gjorde Linuxvärlden en stor tjänst med att göra Vista i det närmaste oanvändbart samtidigt som de slutat sälja XP (som i Professional-versionen faktiskt var ett alldeles utmärkt operativsystem), jag tror att det är väldigt många som när XP börjar tappa support kommer att överväga att gå över till Linux eller MacOS istället för att uppgradera till Vista.
Det lär dröja ett bra tag till innan Linux är ett lika stort operativsystem för spel som Windows är, men jag kan tänka mig att det åtminstone kommer att säljas linuxspel öppet i vanliga butiker inom 5-10 år. Linux är ju fortfarande långt ifrån lika användarvänligt som Windows och MacOS är för nybörjaranvändare, även om Ubuntu och ett antal andra distros är på god väg att göra det bättre på den fronten.
Det lär dröja ett bra tag till innan Linux är ett lika stort operativsystem för spel som Windows är, men jag kan tänka mig att det åtminstone kommer att säljas linuxspel öppet i vanliga butiker inom 5-10 år. Linux är ju fortfarande långt ifrån lika användarvänligt som Windows och MacOS är för nybörjaranvändare, även om Ubuntu och ett antal andra distros är på god väg att göra det bättre på den fronten.
En dator är bara en dator alltså inget man spelar på såvida det inte är en hederlig Amiga 

- lillmaktarn
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Det börjar ju vända åt vårat håll på spelfronten. Mycket tack vare Valve. Dom har nu bestämt sig för att göra en Linux native version av Steam vilket kommer att göra stor skillnad. Man ser ju även andra som pratar om att göra sina program/spel till linux native. T ex Ventrilo. µtorrent har ju även gjorts till ett Wine vänligt program till skillnad mot förut när det knappt funkade alls.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Troligtvis inte. På gott och ont kommer mer och mer beräkningskraft (och många delar i vad vi idag har integretat i våra OS) flyttas mer och mer ut på nätet i det som så fjantigt nu kallas för 'molnet' i media. OS i sig själva kommer betyda mindre och mindre och fokus kommer gå till applikationerna.Mark skrev:Omformulering:
Att GNU/Linux förmodligen kommer vara en stor aktör både som nåt slags mini-boot-OS och i bakgrunden på massa webtjänster är dock självklart. Tror BIOS-företagen kommer växa sig till större aktörer framöver när mycket kommer handla om att boota upp till nåt mini-OS där resten ligger ute på servrar nånstans - Phoenix har ju redan börjat satsa mer och mer på det, säkert deras konkurrenter också...
Fram tills dess så kommer GNU/Linux förmodligen växa sig betydligt större - utvecklingstakten tyder på det. Windows kommer inte kunna hänga med och folk kommer vilja ha det som finns i GNU/Linux (och/eller saknas i Windows eller hur man vill se det) men Windows kommer förmodligen (och enl. mig förhoppningsvis) inte dö ut helt då konkurrens är bra för oss slutkonsumenter. Att ha konkurrenter att titta på & stjäla ifrån är inte fel ju, jag älskar t.ex. funktionen 'expo' i compis som ju är en ren ripp av OS X 'exposé'...

Intressantare frågor är egentligen; Kommer MS släppa Windows (och/eller mer mjukvara) som öppen kod för att kunna konkurrera bättre med GNU/Linux nån gång framöver? Jobbar dom med ett eget GNU/Linux på experimentbasis som säkerhet inför om dom inte får ordning på Windows eller för att ha en egen dist om GNU/Linux blir populärt? Tittar dom på möjligheten att 'porta' applikationer som MS Office till GNU/Linux alls?
Förmodligen inte - fast hade jag varit VD hade dom iaf tittat & räknat på dom grejerna, hehe, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden...
Jag tror personligen att MS 'kamp' mot GNU/Linux är ett korttidsperspektiv och att MS redan har insett att den stora fienden är Google - eftersom framtiden med största sannolikhet kommer handla om webtjänster. Sen får vi se hur dom kommer göra för att ta upp kampen mot Symbian och Android och hur viktigt dom anser WindowsMobile är inför framtiden. Viktigt - tror jag.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- allerixon
Men den här gratis idéen linux har... de kan väl fortfarande samla stålar i form av reklam? eller? Ett os som är gratis skulle väl alla vilja få reklam i, en bild med något företag när man laddar ner någon uppdatering eller nåt sånt behöver inte vara extra fönster utan bara liten bild i fönstret man laddar ner os updatesen i, på så vis kan de ju ha anställda och utmana microsoft. Det är ju alldeles för krångligt för folk å ha linux man får sitta länge vid forum å vänta på problem som inte uppstår i microsofts os även om man kan tycka att vista strular. Men tillbaks till huvudfrågan alla spel funkar till linux... alla gamla spel lär ju inte funka men hjälps vi åt så gott vi kan å bredda linux genom att hjälpa t,ex föräldrar och vänner att börja med linux os så kommer ju spelmakarna att se möjligheten i att skapa spel anpassade till detta operativsystemet och då kan ju i alla fall alla större spel även söka sig till linux, precis som det funkar i konsol branschen där xbox och nintendos konsoler får release av "ps" spel de ee inte längre många spel som inte ges ut till alla konsoler som jag skulle vara sugen att spela iaf. å varför skulle det inte kunna funka lika med Linux os
// Drömmaren
// Drömmaren
-
Jag skulle personligen gärna se alla nya och gamla spel portas till Linux.
Det skulle betyda ett betydligt uppsving.

Det skulle betyda ett betydligt uppsving.

Förutsatt att GNU/Linux blir stora på konsol så kan det gå. Den traditionella speldatorn kommer att dö ut om ni frågar mig.
- allerixon
konsolen behöver utvecklas då å jag trivs bättre lirandes frammför datorn skulle aldrig lägga pengarna på en konsol
Men utvecklingen går åt andra hållet, handhållet (xD) och casual gaming med familjen/kollektivet/osv.allerixon skrev:konsolen behöver utvecklas då å jag trivs bättre lirandes frammför datorn skulle aldrig lägga pengarna på en konsol
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag tror inte att GNU/Linux någonsin blir en spelplatform.
- farmfield
- Kontakt:
Spelen portas till dom plattformar som är tillräckligt stora. När OS X hade 4% var den inte det. Nu är den 8% och portningen av spel har ökat markant. Så kommer GNU/Linux upp till 10% vilket jag inte ser som omöjligt inom några år så kommer det iaf portas fler spel.
Sedan får vi se hur folk tycker om spelmotorn- & utvecklingspaketet för Blender, det kan ju komma en massa roliga spel med öppen kod därigenom - ingenting är omöjligt.
Sedan får vi se hur folk tycker om spelmotorn- & utvecklingspaketet för Blender, det kan ju komma en massa roliga spel med öppen kod därigenom - ingenting är omöjligt.

Så länge som spelföretagen använder Direct X i sina spel kommer nog aldrig Linux att bli ett riktigt spel OS. Dvs om inte Open GL blir mer populärt bland utvecklarna.
Jag har hört rykten om att de ska porta Steam till Linux snart. Får hoppas på att det ger ett rejält hopp framåt för Linux som gaming OS.
Jag har hört rykten om att de ska porta Steam till Linux snart. Får hoppas på att det ger ett rejält hopp framåt för Linux som gaming OS.
Boldly going nowhere
- farmfield
- Kontakt:
Men det är ju 'bara' Windows och XBOX som använder DirectX, Wii & Playstation kör väl OpenGL så det tror jag knappast är en broms alls.Toobie skrev:Så länge som spelföretagen använder Direct X i sina spel kommer nog aldrig Linux att bli ett riktigt spel OS. Dvs om inte Open GL blir mer populärt bland utvecklarna.
Jag tror snarare det hänger på den enkla uträkningen; Kostnad för att porta till GNU/Linux jämfört med procenten av användarna av GNU/Linux som kommer att betala för spelen. När dom siffrorna visar att dom tjänar på att porta spelen till GNU/Linux så kommer dom att porta spelen till GNU/Linux.
Så enkelt tror jag att det är.
-
Det finns dom som säger att OpenGL inte alls är lika bra som Direct X (10) men jag är tyvärr inte insatt i hur det ligger till..
Försökte läsa på Open GL:s hemsida men det blev jag inte mycket klokare på..
Skulle OpenGL kunna ersätta Direct X eller..?
Lite djupare förklaring skulle behövas..även om det blir lite avancerat..
Försökte läsa på Open GL:s hemsida men det blev jag inte mycket klokare på..
Skulle OpenGL kunna ersätta Direct X eller..?
Lite djupare förklaring skulle behövas..även om det blir lite avancerat..
- DeepThought
Jag är själv inte särskilt väl påläst, men om jag har förstått det rätt så är de inte rätt av jämförbara utan arbetar på olika nivåer. Men jag hittade dock den här artikeln, som verkade väl värd att läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... d_Direct3D
Framför allt är den här delen värd att läsa. Där finner vi bland annat:
Om jag förstått det rätt är det alltså ingen skillnad för slut-användaren om ett program/spel är skrivet i OpenGL eller Direct3D (bortsett från kompabiliteten med systemet), utan jag tror att det huvudsakligen handlar om skillnader i tillvägagångssätt för utvecklarna.
Om man sedan tittar på konsoll-branschen så finns inte konceptet Direct3D vs. OpenGL på samma sätt, men å andra sidan är det ofta markant olika hårdvara man har att arbeta med jämfört med en PC.
EDIT: Vidare rekommenderar jag en sökning på OpenGL vs Direct3D för ytterligare undersökningar. Som du ser av träffarna är det väldigt många som riktar sig till utvecklare, vilket säger något om hur relevant den här debatten egentligen är för oss slut-användare (ok, i förlängningen påverkar det oss också - om utvecklarna får ordentliga verktyg att arbeta med kan vi ju förvänta oss bättre resultat - men primärt spelar det ingen roll).
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... d_Direct3D
Framför allt är den här delen värd att läsa. Där finner vi bland annat:
Vidare går det att prestera i stort sett samma saker med Direct3D och OpenGL, det som skiljer dem åt är hur saker åstadkoms. F.ö. är OpenGL 3 på väg ut, vilket förhoppningsvis underlättar för utvecklarna.In general, Direct3D is designed to be a 3D hardware interface. The feature set of Direct3D is derived from the feature set of what hardware provides. OpenGL, on the other hand, is designed to be a 3D rendering system that may be hardware accelerated. These two APIs are fundamentally designed under two separate modes of thought.
Om jag förstått det rätt är det alltså ingen skillnad för slut-användaren om ett program/spel är skrivet i OpenGL eller Direct3D (bortsett från kompabiliteten med systemet), utan jag tror att det huvudsakligen handlar om skillnader i tillvägagångssätt för utvecklarna.
Om man sedan tittar på konsoll-branschen så finns inte konceptet Direct3D vs. OpenGL på samma sätt, men å andra sidan är det ofta markant olika hårdvara man har att arbeta med jämfört med en PC.
EDIT: Vidare rekommenderar jag en sökning på OpenGL vs Direct3D för ytterligare undersökningar. Som du ser av träffarna är det väldigt många som riktar sig till utvecklare, vilket säger något om hur relevant den här debatten egentligen är för oss slut-användare (ok, i förlängningen påverkar det oss också - om utvecklarna får ordentliga verktyg att arbeta med kan vi ju förvänta oss bättre resultat - men primärt spelar det ingen roll).